Satellite
Show on map
  • Day 16

    Atapuerca til Burgos

    April 26, 2023 in Spain ⋅ ☁️ 9 °C

    I Atapuerca finnes flere større kalksteins-grotter hvor etterlatenskaper fra de første menneskene i Europa har blitt funnet, blant annet benrester av mennesker og steinverktøy som kan dateres til mellom 780 000 og en million år siden.
    Utgravninger som startet på 1900-talle førte til funn av ulike menneske arter og deres etterlatenskaper, Homo erectus, Homo Heidelbergensis, og den mer nylig identifiserte arten Homo antecessor.
    Men, jeg er nå meg, homo sapiens, og vandrer videre til Burgos - ca. 21 km. Den første delen er gjennom et åpent jordbrukslandskap, men den siste delen er langs en flyplass og forstedene til Burgos. Det er en alternativ rute, som er et par km lenger, og som som går gjennom en stor park. Vi, Tim, Alexandra og jeg, valgte den ruten inn til Burgos. Et godt valg. Turen ble langt hyggeligere en gjennom industri- og forstadsområder, som var det andre alternativet.

    Jeg starter ved 7 tiden og var framme ved halv to tiden. En grei dagsmarsj. Jeg fant hotellet, sjekket inn og etter en dusj var det vasking av tøy. Denne gangen på et selvbetjent vaskeri.
    Mens vaskemaskinen holdt på med sitt, besøkte jeg Burgos katedralen - Catedral de Burgos - en gotisk katedral som er dedikert til jomfru Maria, og er berømt for sin enorme størrelse og unike arkitektur. Katedralen ble påbegynte i 1221 i fransk-gotiske stil. Katedralen inneholder flere viktige kunstverk, statuer og malerier, bl.a. maleriet av Maria Magdalena. Maleriet er mest sannsynlig malt av en elev av Leonardo da Vinci, Giampietrino, selv om noen spekulerer i om det er malt av mesteren selv. Du verden for et sted.

    Så var det middag med pilegrims venner, fra USA, England, Australia og Holland. En hyggelig kveld og en vemodig avskjed.
    Read more