Satellite
Show on map
  • Day 172

    Rabanal til Villafranca del Bierzo

    September 29, 2023 in Spain ⋅ ☀️ 26 °C

    Fra Rabanal del Camino til Ponferrada er det ca. 32 km. Og fra Ponferrada til Villafranca del Bierzo ca. 24 km. Fra Rabanal er det en sterk stigning fra ca. 1150 til 1500m, som det tar vel to timer å gå. På det høyeste punktet finner man Cruz de Ferro, et jernkors på toppen av en søyle, med mengder av stein rundt korset. Steiner fra hele verden, som symboliserer de ting en ønsker å legge igjen - kanskje håp, bekymer, kjærlighet, sorg - følelser. Det er et veldig emosjonelt sted, hvor følelser har akkumulert seg over mange hundrede år og skapt en underlig energi. Jeg, og de andre som ankom sammen med meg, reagerte på samme måte - grepet av stedet og stunden. Blir stille, tankefull og følelsene strømmer på. Et veldig spesielt sted, hvor jeg håper jeg har klart å legge noe bak meg.
    Fra Cruz de Ferro er det en nedstigning på ca. 1000m over 20km. Meget bratt, så det ble taxi ned til Ponferrada. Derfra gikk leden ca. 24 km til Villafranca del Bierzo, ca. 6 timers gange. Ut over ettermiddagen ble det mer enn varmt, ca. 30 grader. Vel framme ved Albergue Hospederia San Nicolas El Real i Villafranca var jeg svett, sliten, men ved godt mot. Dagen ble avsluttet med dusj, skylling av svett tøy, middag med felles pilegrimer og sengen. En begivenhetsrik dag.
    Read more