Castelo de Neiva til Carreco

April 13 in Portugal ⋅ ☁️ 23 °C

En ny dag og en ikke alt for lang dag på 21 km fra Castelo de Neiva til Carreco (fremdeles i Portugal). Det skulle imidlertid vise seg at dag ble både lektere enn lang og strevsom, men mer om det senere. Vi la trøstig i vei på Sanda Litoral stien, langs stranden. Det startet fint med en kombinasjon av vei og grusvei. Etter noen kilometer ble det frokost og snart var vi på¨vei videre, gjennom en fiskelandsby og ut i sanddynene. Løs sand er i utgangspunktet strevsom som underlag for gående med sekk og det skulle det vise seg å bli. Etter en kilometer eller så i løs sand støtte vi på en bekk med et heller vått områdde. Skulle vi vade eller skulle heltene snu og gå rundt våtområdet. Heltene snudde og det ble en ny kilometer tilbake i løs sand lyg over sanddyner. Trette ben, men like vel motivert. En ny stopp med kaffe og en kakebit, gav oss ny energi og vi la lystig i vei. Tim foran som kartleser. Problemet oppetid imidlertid når han glemte å lese kartet og det ble en kilometer frem og en tilbake. Etter hvert nærmet vi oss Viana do Castelo, en større by og hvor Senda Litoral og Camino da Costa også møttes. Jeg var lei av sand og bølgeskvulp, men det var ikke Tim. Han tok Senda Litoral og jeg Camino da Costa.. Jeg byttet ut sand med bakker og brostein (grove steiner fra romer tiden). Vi var framme ved Albergue Casa do Sardao. Begge slitene etter en lang dag, som ble nesten 30 kilometer. Varmt var det også, rundt 28 grader. Albergue Casa do Sardapo er et hyggelig sted. Vi fikk et rom med 4 enkeltsentre, med tykke og gode madrasser. Så er det kvelden og en ny dag venter. Hvilken sti skal jeg velge?
    Ps. Vannblemmer på tåen er stor og sint.