Pontevendra til Armenteira

April 21 in Spain ⋅ ☀️ 23 °C

En strevsom dag, med mange høydemeter som skulle mestres, med en forventning om en flott utsikt. Med varme ettermiddager, på rundt 26 grader, er det greit å få unnagjort det meste av gåingen før det blir for varmt. Vi la derfor avsted fra Pontevedra ved 6 tiden, ut i mørke, på vår 23 km vandring til Armenteira. Vi hadde egentlig to muligheter; å følge den sentrale veien til Santiago eller ta en avstikker langs den Spirituelle veien, som er en dag lengre. Vi valgte det siste, siden den veien har en flottere natur. Med flott natur følger krevende terreng og ut av Pontevedra lot ikke bakkene vente på seg. Uten overdrivelse (vil jeg påstå); 17 km oppoverbakke, tildele meget bratt, 3 km bratt nedover og 3 km flatt terreng.
    Etter 9 km var det tid for frokost i Combarro, en vakker liten kystby ved foten av et fjellparti som vi skulle forsere - ca. 450 høydemeter. Etter frokost bar vi trøstig i veie, oppover og oppover og enda mer oppover. Til tross for strevet, ble det en flott tur, med fin utsikt og en hyggelig prat med en og annen pilegrim i pausene. Det er ikke folksomt på denne delen av leden, som mange finner for strevsom.
    Etter hvert kom vi fram til Armenteira, en mindre landsby i høyden, med to spisesteder og et større kloster. Vi stoppet for lunsj, før vi fortsatte til Albergue Armenteira, som ligger en liten km utenfor landsbyen. Senere i dag skal vi utforske klosteret, mer om det i morgen.