Rendondela til Pontevedra

April 20 in Spain ⋅ ☀️ 25 °C

Dagen i går ble avsluttet på terrassen til Albergue Parroquial Santiago Apostol med et par glass vin og dadler, søte dadler. Kvelden var hyggelig, men natten mindre så. Rommet huset ca. 26 personer og med 26 personer, finnes det en og annen snorker. I køyen ved siden av meg var det to brødre fra Australia og de snorket om kapp, som om det skulle ha vært en konkurranse blandet brødre. Det ble en heller kort natt og ved 5 tiden ga jeg (og Tim med flere) opp, slik at vi var på veien ved 6 tiden, på vei til Pontevedra - en 22 km vandring. Veien ut av Rendonela var godt belyst med veilys og det var greit å finne fram. Det bar jevnt opp over bakke og snart inn på en skogsti hvor lommelykten kom til nytte. Etter 4 km kom vi til en bar og det ble frokost. Det var bra med noe mat i kroppen, for veien videre bar stort sett opp over og bratt nedover. Nedover gikk jeg baklengds for å spare knærne. Med staver er bakover øvelsen ganske grei. Vi ble passert av et sykkellag og fant etter hvert en baklykt, som vi trodde var fra en av dem. Etter nok noen km kom vi fram til en liten landsby og en bar, hvor sykkellaget holdt pause. Det viste seg at sykkellaget var en gjeng fra Nepal, bosatt i London. Baklykten ble overrakt til den rettmessige eieren og det bar avsted med dem.
    Det er folksom på leden i dag. Det er flere ruter som møtes i Rendondela og følgelig flere pilegrimer. Litt uvanlig for oss, som stort sett har gått alene langs kysten.
    Veien videre var kupert, gjennom kulturlandskap og skogsholdt. Kjekt med skogsholdt, da det gir skygge og er litt svalere enn i solen. Ved 12 tiden var vi framme i Pontevedra og dpaso Urban Hostel. Et rent og pent sted med køyer og fortrekk-gardiner.
    Sekken har blitt transportert, jeg har kun bært en liten sekk og bena har klart seg bra. Hevelsen i ankelen er på det nærmeste borte, så.det blir å få transportert sekken i morgen også.