Camino Finisterre & Muxia

April - May 2024
Camino Portuguese har kommet til sin ende og en ny pilegrimreise har startet i kjølevannet - Camino Finisterre & Muxia. Ra Santiago de Compostela.
Dette er strengt tatt ikke en pilegrimsled, men en gammel og førkristen rute til verdens ende.
Currently traveling
  • 78kilometers
  • 78kilometers

SdC til Negreira

April 25 in Spain ⋅ ☁️ 15 °C

I går var vi framme i Santiago de Compostela (SdC) og dermed et vår pilegrimsreise - Camino Portuguese kommet til sin ende. I dag starter vi på en ny pilegrimsferd, fra SdC til Finisterre og videre til Muxia. Vi er fremdeles meg og Tim. Tim traff jeg på Camino Frances i fjor, hvor han gikk sammen med sin datter og et vennepar. Tim er fra Texas, pensjonert IT spesialist i banksystemer. Han har en del eiendom som han forvalter og som er hans pensjonssparing. Han er et hyggelig reisefølge, stille og rolig og vi går hver for oss når vi føler for det.
    Leden tok oss 21 km fra SdC til Negreira, gjennom et meget kupert terreng. Mange og lange bakker og mye svette. En av de mer strevsomme etappene så langt. Ut av SdC var det typiske forstadsområder, men snart var vi i en grønnere natur, en skog. Videre opp og ned, den største bakken var ca. 2 km, med en stigning på mer enn 10%, det er bratt. Kafeer for noe å spise og for en nødvendig hvil, var det langt mellom og ikke før etter 10 km kom vi til den første. En vel trengt hvil og frokost.
    Veien videre gikk gjennom en blanding av kulturlandskap og villaområder, men stadige bakker. Vi passerte Ponte Maceira er en historisk landsby i Galicia, med en bro over elven Rio Tambre fra 13 tallet.
    Vi har vært heldige med været så langt, men i ettermiddag kom regnet og det er meldt regn i flere dager framover.
    Etter 6 timer på veien var vi framme i Negeira og Albergue Alecrin. Vi har dusjet, spist, slapper av og lader opp til morgendagen - i regnvær.

Negeira til Santa Maria

April 26 in Spain ⋅ ☁️ 12 °C

Fra Negeira til Santa Maria er det 22 km gjennom et kupert område - mange bakker i Galicia og på veien til Finisterre. Været var ikke det beste, for det meste regn. Ikke av det tyngste slaget, men jevnt gjennom hele dagen. Jeg bruker en poncho mot regnet, som er helt tett. Holder regnet ute og svetten inne. Våt av svette innen i fra og regn uten i fra, gjorde turen mindre hyggelig. Lite bilder ble det også i regnværet. Etter 6 timer på veien var jeg framme i Santa Maria og Albergue Casa Pepa. Der ble middagen fortært og snart ble det kveld, med en kakofoni av snorkere. Slik var den den dagen, ikke den hyggeligste, men grei nok. I morgen er det meldt mer regn, men det høre morgendagen til.Read more

Santa Marina til Logoso

April 27 in Spain ⋅ ⛅ 12 °C

Etter en hyggelig frokost på Albergue Casa Pepa, sammen med andre pilegrimer, bare det ut i regnet. På veie til Logoso, en kort dag med sine ca. 17 km. Den første delen av veien var en kopi av gårsdagen, regn og flere utfordrende bakker. Skoene begynner å bære preg av mye gåing. Sålene er slitt og dempingen i skoene er ikke hva de var. Det til tross, bena greier seg bra, men det blir nye sko når jeg kommer til Finisterre i morgen.
    Til stor glede stoppet det å regne. Glimt av en blå himmel og solen som tittet fram gjorde resten av ferden rent hyggelig. Leden går gjennom en vakker del av Galicia. Vi går på ca. 400 meter, med et fjellandskap rundt oss. Fjellene er ikke av de høyeste, kanskje rundt 6-700meter, men vakkert er det.
    Snart var i framme i Logoso og Albergue O. Logoso. Et hyggelig sted, innkvartert på sovesal, men med gardiner foran køyesengen, slik at en kan oppleve litt privatliv.
    Bildet av «Stabburet» i sten, er fra gammelt et oppbevaringssted for fødevarer til folk og fe. Det er mange å se av disse langs veien, men få som er bygd av sten. I morgen er det meldt bedre vær og bra er det, for det er nærmere 30 km til Finisterre, som er morgendagens mål.

Santa Marina til Finisterre

April 28 in Spain ⋅ ☀️ 13 °C

Etter en hyggelig frokost hos Albergue O. Logoso la vi i vei på den 28km lange veien til Finisterre. Været var kjølig, klart og frisk, en god start på en lang vandring. Leden gikk gjennom en blanding av landeveier, skogstier og stier gjennom et kulturlandskap. Den første delen av vandringen, til nærmeste påfyll av drikke og føde, er 16 km - byen Cee. Der inntok vi lunsj og en vel fortjent hvil. Vi bestilte en eller annen rett med pølse, som ikke smakte spesielt godt. Jeg lot den være, men Tim fortærte den, noe som skulle vise seg ikke å være så smart senere på ferden. De ble simpelt hen et møkka-problem.
    Videre 12 km til Finisterre. De siste km er ofte langt lengre enn de første - også denne dagen. Flere meget bratte bakker (opp og nedover) ble strevsomt overvunnet og snart kunne vi skimte Finisterre i det fjerne. Fra å skimte til vi kom fram, ble det et par timer med gange, ned fra fjellet, langs strender og fram til målet.
    Vi sjekket inn på hotell Vida, gikk gjennom den vanlige rutinen; dusj, hvile, spise og så var vi klare for solnedgangen ved Cabo Finisterre. Været var klart og alt lå til rette for en flott solnedgang, som det også ble. Flere bakker, 3 km til Cabo Finisterre fra hotellet, men med en vakker solnedgang i sikte gikk det greit. Ved fyret på Cabo Finisterre er 0km merket, som for oss betyr at vår pilegrimsferd har kommet til sin slutt.
    Nå blir det å hvile en dag eller to i Finisterre før jeg reiser sydover for noen feriedager i Faro på Algarvekysten.

I sum har det vært en fin tur. Tim har vært et hyggelig reisefølge. Jeg har møtt interresante personer, har kommet nærmere meg selv og egne utfordringer - som ikke lengre er så store, om de i det hele tatt er det.

Takk til alle dere som har fulgt meg på ferden. Dere har vært til stor inspirasjon og glede. Glad i dere alle og så er det slutt for denne gangen. Kanskje har jeg en pilegrimsferd igjen i kropp og sinn?