It's all about animals!

November 2, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 29 °C

Ik wilde heel graag naar het Jaguar Rescue Centre, dit ligt op een goed uur lopen vanaf mijn hostel. Dat klonk als een prima wandeling.

Het Jaguar Rescue Centre is een opvang plek voor dieren tussen Limón en Manzanillo. Het doel van deze plek is om alle dieren weer uit te zetten in het wild op de plek waar ze vandaan komen. Echter is dit niet voor elk dier weggelegd vanwege het lijden wat ze ondervinden. De dieren die hier zitten gaan hier dus niet meer weg. Er is een afgesloten deel waar de dieren zitten die wel terug de natuur in gaan. Deze kun je niet zien omdat ze anders teveel gewend raken aan mensen en dat is voor in de natuur niet handig.

De mensen zijn voornamelijk vrijwilligers en het is mega leuk te zien hoe enthousiast ze hier zijn! Alle vragen mogen gesteld worden en niks is te gek. Elk dier heeft een verhaal wat het ook erg leuk maakt. Het grappigste verhaal van vandaag ging over 7 eenden.
    Een dame vond 7 eieren achter in haar tuin. Ze kon geen moeder of vader vinden die erbij hoorde, dus haar idee was om de eieren bij de kippen te leggen zodat ze in ieder geval uitgebroed werden. Na verloop van tijd kwamen de eieren uit, en eenden zijn gewend het gedrag van de ouder over te nemen. Wat zijn dingen die kippen niet doen en die eenden wel doen? Juist, zwemmen en vliegen. Dus deze eenden hebben nooit leren vliegen of zwemmen en dit doen ze dus ook niet. Ze huppen een beetje omhoog en omlaag wanneer ze lopen, erg grappig om te zien haha.
    Verder zitten er veel papagaaien en Ara's die als huisdier zijn gehouden. Bij een heel deel wordt er dan een knip gemaakt ergens bij de 'oksels' zodat ze niet of nauwelijks kunnen vliegen. Dit is erg sneu natuurlijk.
    Verder zitten er een aantal apen waarvan er 1 aap zit die 27 jaar als huisdier is gehouden, hoe sneu is dat!
    Op het terrein loopt ook een witstaarthert. Deze is gevonden toen het dier 2 jaar oud was en er geen ouder of iets gevonden was. Dit hert loopt vrij rond binnen het terrein en ze noemen haar de prinses omdat ze veel privileges heeft gekregen. Het is een brutaal beest die als je te dichtbij komt aan je knie gaat likken. Daarom moet je op afstand blijven.
    Verder zitten er luiaards, schildpadden en een kaaiman. Deze kaaiman is ook als huisdier gehouden en toen hij te groot werd hebben de eigenaren hem ergens in de natuur gezet. Deze kaaiman was toen zo gewend aan mensen dat die daar weer naar op zoek ging en uiteindelijk was deze kaaiman gevonden bij de douches van een hotel van een Duits stel!😱
    Hij was zo gewend aan mensen dat hij niet meer uitgezet kon worden.
    We zijn ook nog langs de luiaards gelopen. Er zijn 2 soorten, de tweevingerige luiaard en de drievingerige luiaard. Het zijn vreemde beesten met vreemde gewoontes. Een paar feitjes op een rij;
    - Luiaards poepen 1 keer per week, ze klimmen de boom uit om dat te doen. Verder komen ze dus ook nooit de boom uit.
    - Wat luiaards eten doet er 30 dagen over om uiteindelijk via het darmgestel naar de anus te komen.
    - Een luiaard is circa 11,5 maand zwanger.
    - Als een luiaard een baby krijgt (wat er in principe altijd 1 is) dan dient de navelstreng als een soort bungeedraad. De moeder 'poept' de baby uit en die blijft hangen aan het koord. Daarna pakt ze haar jong en neemt die op haar buik om verder te verzorgen.
    - De 2 en de 3 vingerige luiaard hebben genetisch gezien zo weinig met elkaar te maken dat ze genetisch meer lijken op een miereneter en een gordeldier.
    Snap jij het nog?! 😉

Het was een gaaf centrum en tof om al die beesten zo te zien. Ze werken hard en doen goed hun best en dit allemaal zonder subsidie! Ze leven op donaties en de entree prijzen.

Na het Jaguar Rescue Centre ben ik terug gewandeld naar Puerto Viejo en heb halverwege nog een koffie gedronken, deze was errug goed!
    Ik heb ook onderweg m'n eerste ijsje hier gegeten!🍦😱

Terug in het hostel even gechillt en daarna ben ik in zee gaan zwemmen. Aansluitend heb ik een drankje gedaan en patatas bravas gegeten en nog een rondje gelopen. 2e dag op rij circa 19.000 stappen.

De chipsmeter staat tegenwoordig een beetje stil😅

De vogelmeter blijft draaien! Vandaag heb ik een zwarte buizerd gezien! Overal zijn veel gieren en ik zag ook de Amerikaanse wulp. Al geeft mij dat een beetje een error omdat ik niet gewend ben dat een wulp bij de zee loopt. Hier loopt ook de drieteenstrandloper, dit klopt dan weer wel in m'n 'plaatje'. Verder veel van de eerder genoemde vogels, al blijven al de kleuren zo vet om te zien. En toen ik aan zee een drankje zat te doen zag ik een pelikaan overvliegen

De Amerikanenmeter heeft weer een nieuw hoofdstuk!
    Vandaag bij de rondleiding bij het Januari Rescue Centre was er een Amerikaans stel. Ze waren enigzins verdacht opgesteld, want ik herkende ze niet direct als Amerikanen. Dit gaf mij wel weer hoop over deze nationaliteit die ik voor het gemak over 1 kam scheer. De man heeft geen woord gezegd (dat past dan weer wel in het plaatje) maar de dame deed echt leuk mee, stelde leuke vragen en was zowaar best wel een leuk mens die oprecht geïnteresseerd over kwam. +1 voor Amerika! America's First Costa Rica second🤪😉😏