Costa Rica!

October - November 2023
Ik ga lekker alleen 3 weken rondreizen in Costa Rica. Ik kan niet wachten om alle biodiversiteit te ontdekken, nieuwe mensen, lekker eten wat regen en de zon. Read more

Klaar voor vertrek

October 18, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 14 °C

Vanmiddag vlieg ik naar Costa Rica. Er staat mij een lange reis voor de boeg, dus vanmorgen nog even lekker gesport. M'n vader brengt mij naar Schiphol wat een geluk! Bijna alles is ingepakt, klaar voor vertrek.
    Ik kijk er naar uit en heb er zin in.

Had ik al gesport vanmorgen?!

October 18, 2023 in the United States ⋅ 🌙 15 °C

Ja ik had vanmorgen al gesport en dan vraag je je af wat heeft dát nou weer met deze post te maken.
    Ik zal beginnen met de vlucht Amsterdam - New York, dit was helemaal prima, leuke stewardess waar ik nog even mee gekletst heb en we kwamen een half uur eerder aan dan gepland. Wat top! Daarna langs de immigratie van New York, geen grap dit was niet normaal druk. Ik raakte aan de praat met een man uit New York en hij gaf aan dat hij het nog nooit zo druk had gezien...
    Mijn aansluitende vlucht ging om 21:15 dat leek goed te doen qua tijd aangezien ik om 19:15 in de rij stond. De rij vorderde vlot, ondanks de hoeveelheid aan rijen.
    Bij de eerste vlucht gaven ze aan dat onze bagage opnieuw ingecheckt moest worden en op was te halen bij bagage band 2, dus dit moest ik niet vergeten.

Uiteindelijk kreeg ik een sms dat m'n vlucht om 21:35 ging, fijn dacht ik, iets meer tijd. Rond 20:00 kon ik eindelijk iemand vinden om iets te vragen en gaf ik aan dat ik een aansluitende vlucht heb en de tijd krap werd. Waarop hij zei (zonder mij uit te laten praten en alleen luisterend naar het vertrek tijdstip, 21:15) "You have enough time" iedereen om mij heen keek mij aan en schudde nee. Erg bemoedigend dus. Nougoed ik gaf de man een kans, hij is ervan zou je zeggen.

Rond 20:50 begon ik toch wat onrustig te worden en probeerde ik iemand te vinden die ik aan kon spreken, niet te vinden. De immigratie hokjes waar mensen zouden moeten zitten waren ook akelig leeg, er zaten welgeteld 4 mensen om honderden mensen toegang tot het land te geven.
    Er was een Zweedse jongen die de stoute schoenen aan trok en zijn vlucht ging op dat moment, 20:55, over een kwartier. Ik dacht nu of nooit, ik sluit mij aan bij deze jongen. Ik kan jullie vertellen ik heb heel veel karmapunten in moeten zetten vandaag! Gelukkig spaar ik die veel met plasma doneren.👌🏻🤪

Uiteindelijk aangekomen bij de immigratie, waarbij we zo honderd mensen achter ons hadden gelaten, ging de vriendelijke immigratie meneer even een vriend gedag zeggen en gezellig praatje maken. Hij voelde alles behalve druk. Hij vroeg nog wel even hoe laat mn vlucht ging en ik weet zeker dat er wel spanning op mijn gezicht te lezen was want ik voelde de klok tikken. Ineens kreeg ik spanning dat ik mijn ESTA niet had uitgeprint (online stond dat dat niet nodig was), maar straks vraagt hij daarnaar. Gelukkig niks aan de hand, toch de stempel binnen, ze hebben m'n vingerafdrukken, een foto en door. Rennen naar bagage band 2, tas ophalen en bagage weer inchecken. Die balie bleek dicht, en we moesten naar Terminal 4. Daar aangekomen was er na wat spraakverwarring duidelijk dat de Zweed zijn vlucht écht niet meer ging halen maar ik wellicht nog wel. Alleen mijn tas van 15 kilo kon ik niet meer inchecken. Oke knop om door rennen naar de douane. Hier rende een vader met zoon die ook haast hadden door de douane. Ik liep door en riep sorry tegen iedereen en ineens liepen ze voor mij. De douane dame liet hen wel door maar mij niet. Dat voelde wel oneerlijk. Gelukkig waren er andere mensen die mij weer wel voor lieten. 'Thank you. Thank you. Thank you' spullen op de band en jahoor natuurlijk werd m'n backpack er ook nog uit gehaald, want daar zat m'n gloednieuwe zonnebrand in van 500ml. Nul keer gebruikt, 30 euro weg gegooid. Jammer dan.
    Tas weer dicht en ik moest naar gate B49, lezen we goed mensen, B49!!! En ik begon bij B2! Juist rekenwonders, dat is dus 47 Gates door. Het was inmiddels 21:19 en we zouden om 21:35 vliegen. Ik volgde de bordjes B2-B55 waarna stond 2min-14min. Het zou mij dus krap een kwartier kosten, hopelijk geen Leids kwartier. Kortom 15 kilo in de travelbag in m'n armen, 5 kilo op de rug en Run Forest Run was m'n enige optie. De training voor de halve marathon is ook direct begonnen😉

Het is spannend hé mensen, blijf lezen!

Gelukkig waren er wat stukken met loopbanden 'Sorry, in a hurry, sorry!'
    Op een gegeven moment hoorde mensen mij hijgend met een knalrood hoofd en zweetdruppels op m'n hoofd wel aankomen dus maakte de meeste wel plek. "Het gaat mij niet gebeuren dit vliegtuig te missen" en "Er komt een eind" hield ik mezelf voor. B32 kwam in zicht en de gang hield op. Nougoed dat dacht ik. Even de roltrap naar beneden over het hoofd gezien. Én dooooor. Uiteindelijk B47 yes bijna bijna bijna ben ik er. Ik zag B49 en daar stonden een stuk of 10 mensen. Thank you Lord! Hijgend ging ik zitten licht trillende armen en bloed maar dan ook bloedheet. Op het moment dat ik daar stond zag ik nog een sms dat de vlucht om 21:48 zou vertrekken. Uiteindelijk zaten we om 22:06 in de lucht en had ik dus wel iets minder hard hoeven rennen. Achteraf altijd makkelijk haha.

Ik was zo blij toen ik de gate in zicht had. Ik heb de hele nacht nauwelijks geslapen en ben nu op Atlanta. Mn vlucht gaat over een aantal uur. Nu even kijken of ik wat kan slapen, dit is de langste 18 oktober ooit.

Oohjaa aangezien ik 3uur bij de immigratie NY heb gestaan kon ik lekker mensen kijken en daar zag ik 2 BN-ers, Nikkie de Jager en Anna Nooshin. Toch leuk om te melden.

Stay tuned! ☀️💃🏼🪩

• Day 2–4

Daar zijn we dan, San José!

October 19, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 24 °C

Via Atlanta ben ik vandaag aangekomen in San Jose! Dank voor alle leuke berichten en berichten van medeleven! Hectisch begin wel.

Helemaal gaar en verlept kwam ik uit het vliegtuig op luchthaven Atlanta. M'n tas dus mee aangezien het inchecken niet meer was gelukt. Ik had een lange overstap (lees 8u) dus ik vond een plekje op wat banken en probeerde wat te slapen. Gelukkig was het vrij rustig en kon ik wat slapen. Om 9:45 zou ik vliegen, dus rond 7:30 dacht ik, het is tijd om te zoeken waar ik heen moet. Er stond E18. Ik had überhaupt geen bord van E gezien, 'gaan we weer' schoot er door m'n hoofd. Ik had gelukkig nog tijd en gaandeweg kwam ik er achter dat Atlanta echt een gigantisch vliegveld is! Misschien nog wel groter dan New York. Via een interne metro kwam ik bij E uit. Deze metro begon bij T en eindigde bij F, juist snap jij hem nog?! Gelukkig E18 gevonden in een compleet ander deel. Hier een koffie en wat lekkers gehaald en uiteindelijk het vliegtuig in, daar nog eventjes geslapen en aangekomen op San Jose weer langs de immigratie. Wat een feest! Deze rij (zie foto) was iets korter dan op New York, maar nog steeds zo druk. Hier zaten wel stuk of 10 mensen in de immigratie hokjes waardoor het voorspoediger verliep. Gelukkig had ik geen overstap, dus ik kon er wel om lachen. Weer een stempel rijker in m'n paspoort en uiteindelijk naar m'n hostel. Wat een reis. Lekker gedoucht en daarna langs de super geweest en genoten van een biertje met een zakje chips. Ik wilde pinnen, maar iets ging niet helemaal goed waardoor ik nu door 2 euro gepind te hebben 10 euro heb betaald. Nouja leergeld dan maar🥲😅

De wolken hangen laag in de bergen en overal waar je loopt zie je die bergen, best wel gaaf. Het is regenseizoen dus geen brandende zon, maar wat druppels en wolken hier en daar. Wel is het tussen de 20 en 26 graden dus de korte broek die kan wel aan.
    Overal hoor ik constant vogels, ook in het hostel tijdens het tanden poetsen. Hoe leuk is dat. Ik zit nog onwijs in de Nederlandse vogels, want 'hé dat is een kauw maar nee langere staart en deze zingt heel mooi' of 'hé dat lijkt wel een wielewaal, maar dan minder geel en met een witte kraag' of 'hé is dat niet een mus, maar dan met een beetje oranje en een wenkbrauw streep' of 'Is dat geen spreeuw, deze is veel bruiner dan een spreeuw'. Gelukkig heb ik hier een fantastische app (Merlin) voor die aan de hand van het beantwoorden van 5 vragen weer geeft welke vogel(s) het zouden kunnen zijn. Zo heb ik alweer allemaal vogels geleerd.
    Ik ben vrij moe, morgen de eerste volle dag hier. Kijken wat het mij brengt. En zaterdag door naar La Fortuna.

PRIKKELS PRIKKELS!

October 20, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 23 °C

Vandaag een hele dag in San José om de stad te ontdekken.
    Ik kreeg in het hostel de tip om naar het nationaal museum over Costa Rica te gaan, inclusief vlindertuin. Deze was aan de andere kant van de stad dus ik ging een lekkere wandeling maken.
    Nouja lekkere wandeling... Alle winkels hebben hier het idee; meer is beter. Hoe harder de muziek, hoe meer flikkerende lampjes, zelfs winkels/restaurants waar mensen met microfoons mensen proberen te lokken of iets dergelijks. Less is more zegt deze mensen niks🥲. Als ik veel moeite zou hebben met prikkel verwerking zou ik echt een extreem zware dag hebben gehad, desalniettemin was m'n hoofd er op een gegeven moment wel klaar mee.

In de markthal stonden de kraampjes op sommige stukken zo dicht op elkaar dat passeren bijna onmogelijk was. Gelukkig ben ik hier een soort reus dus kan ik vaak wel doorlopen.
    Deze stad is ook al klaar voor het volgende seizoen want de sandalen en bikini's liggen naast de kerstmutsen en kerstversiering. Dat is toch wat vreemd als je het mij vraagt.

Compleet overprikkeld kwam ik bij het museum aan. Het begint met de vlindertuin met de meest prachtig felblauwe vlinders die ik ooit heb gezien, heel tof en redelijk stil. Er was ook een hele kast met coconnen van vlinders, bizar om te zien maar wel tof.

Tegenover het museum was een restaurantje wat er gezellig uit zag met live muziek. Hier ben ik gaan zitten en bestelde ik een ceviche met vis. Voor zover mijn Spaans het toe liet. Het is mij tot op heden niet helemaal duidelijk wat er allemaal in zat, zie foto. Sommige stukjes leken een beetje op hersenen, maar laten we er maar vanuit gaan dat ik dat niet heb gegeten 😅 Het was namelijk wel heel lekker! Daarna een koffie besteld op traditionele manier waarbij het kokende water aan tafel over de zeef werd geschonken.
    Vervolgens heb ik een goed half uur kunnen genieten van een Chinees stel die geen woord Engels of Spaans sprak en ook hier ging eten. De serveerster probeerde met handen en voeten te vragen of ze iets wilde drinken, er werd niks begrepen. De serveerster probeerde uit te leggen wat een cocktail met ananas en mint was en hiervoor werd van alles uit de kast getrokken, nou eigenlijk uit de keuken. Eerst de munt daarna stukjes ananas, watermeloen en papaya en nog bleef de spraakverwarring bestaan. Hilarisch om te zien. Respect voor de serveerster want uiteindelijk stonden er twee fruit cocktails bij hen op tafel en leken ze te genieten.
    Ik had betaald en ging nog even plassen. Ik zat 1 seconde en het licht ging uit in de wc, wat maak ik nou weer mee. Ik zwaaien met m'n armen geen licht, uitdagend dacht ik nog. Na een goede minuut (dat voelde vrij lang) kwam knippert het licht weer op gang. Gelukkig!

Langzamerhand ging ik weer terug naar mijn hostel door de kermis. Veel kraampjes op straat waarbij je 25 limoenen voor €1,80 of 5 avocado voor €1,80 kunt krijgen. Sommige dingen hier zijn zo goedkoop, al weet ik even niet wat ik met 25 limoenen moet (anyone?!), en sommige dingen zijn heel westers geprijsd.

Ik heb geen vogel besproken tot nu toe, maar natuurlijk waren die er ook weer! Veel halsbandparkieten, onee dat zijn Ara's natuurlijk. Ook een blauwe spreeuw gezien, wat natuurlijk geen blauwe spreeuw was maar een Bisschoptangare. Wie kent het niet?!🤷🏼‍♀️ Zo fijn m'n vogelapp.

Ik was nog even langs de supermarkt geweest waar ze stroopwafels uit Holland hebben🤪. Die heb ik toch maar laten liggen.

Al met al een prima dag, maar blij dat mn hostel niet in de extreem drukte zit en ik morgen weg ga uit deze stad. Morgen naar La Fortuna met de bus, zin in!

Ennnn helemaal vergeten te vertellen; vandaag m'n eerste aankoop gedaan! Mogen jullie raden, wat denk je?!
    Juist, zonnebrand!☀️😉

There's a first for everything

October 21, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 28 °C

Gisterochtend ben ik in de bus gestapt naar La Fortuna, een reis van 4 uur.
    Ik sliep in een hostel waar ik de kamer deelde met 2 meiden. Om 3u snachts werd het licht gezellig aan gedaan en deed de ene dame er ruim 1 uur over om zich klaar te maken voor de vlucht. Toen ze eindelijk het licht uit deed dacht ik fijn ik kan slapen, neehoor. De andere dame deed het licht aan om zich ook klaar te maken want ze gingen samen weg. Uiteindelijk rond 4:20 vertrokken ze waarna ik dacht fijn nog 2,5u slaap want ik moest er vroeg uit voor de bus. Ik dutte wat in waarna ik wakker schrok van een schuddend bed. Heftige wind dacht ik en ik sliep nog een beetje door.
    Uiteindelijk aangekomen bij Terminal 710 om de bus te pakken. Er komt een dame naar me toe die zegt 'Hoe heet jij?' Waarop ik antwoord en zij zegt 'Een vriendin van mij kent jou'. Ik snap er niks van, maar blijkbaar is ze (Erna) bevriend met een collega van mij die had verteld dat ik ook in Costa Rica ben. En toevallig kwam ik haar dus tegen! What are the odds haha. Even later kom ik nog een Nederlands meisje, Juul, tegen. Met z'n 3e stappen we in de bus. Voor we de bus instappen krijgen we een speelkaart aangereikt (ik had klaveren 3) en met vraagtekens op ons hoofd stappen we de bus in. Dit was een prima busrit (mede dankzij de primatour).
    Onderweg verteld Erna dat er 2 aardbevingen zijn geweest vanmorgen, 1 rond 4:35, 5,3 op schaal van Richter. Die harde wind die ik dacht te voelen was een aardbeving! Bizar. De andere was 3,2 op schaal van Richter en heb ik niet gevoeld.
    De speelkaart was een check bij de stop in het midden zodat ze weten dat je in de juiste bus bent gestapt. Best slim systeem.

Juul en ik bleken in hetzelfde hostel te slapen dus samen liepen we daarheen en vroegen we om een kamer te delen. Die middag maakte we een rondje door het stadje en besloten samen wat te ondernemen de dag erna. Vandaag dus.

Vanmorgen zijn we naar de hanging bridges geweest. Prachtig park, de bruggen wiebelenden veel meer dan we dachten. We liepen vlak bij een stel die een gids hadden en die liet ons soms ook wat dieren zien. Een kleine slang, een vleermuis en een kikker. In dit park kwamen we op een punt waar zo'n herrie was van een mix tussen een krekel en onderhoudsmachines. Ik ben vergeten hoe het heet, maar het beestje van zo'n 5 centimeter maakt heel intens geluid, zie foto voor het beest.

De heenrit met een taxi vroeg de chauffeur naar onze band. We kennen elkaar 1 dag zeiden we. Hij antwoordde "So today friends, so tomorrow family" want zo snel kan het gaan als je op reis bent.
    De taxi vonden we wat prijzig dus liftend zijn we verder gegaan naar El Mirador de Silencio. Er zijn hier veel Amerikanen die wij een beetje belachelijk maken want alles vinden ze "Amazing" en niet veel later hadden we een lift van 2 Amerikanen😅👌🏻

We deden een hike door een jungle naar de vulkaan. Je kunt niet echt op de vulkaan want hij is actief, in 2000 voor het laatste uitgebarsten. We lopen verder door de jungle en horen ineens intens geschreeuw. We kijken om ons heen, maar zien niet zoveel, en weer wordt er keihard geschreeuwd en horen we bladeren ritselen en zien we takken schudden. Verderop zien we 2 apen in een soort gevecht. Wat een geluid komt eruit! Wel heel tof om de apen te zien.
    We zijn bijna boven bij de vulkaan, die overigens in de wolken is, en we horen weer bruut geschreeuw, lager van toon en veel harder. Juul zegt direct dit is een brulaap. Wat intens al die geluiden, zo vet.
    Aansluitend liepen we naar een hot spring. Een rivier die wordt verwarmd door de vulkaan waar je gratis heen kunt, locals zitten hier ook te chillen met chips en bier en genieten van het leven. Hier hebben we ons zo'n 2 uur vermaakt en daarna met weer een lift naar het hostel gegaan. Ik had onwijze hoofdpijn was misselijk en voelde me niet goed. Even een cola gehaald en ik was op bed gaan liggen. Even geslapen en dat hielp gelukkig.

Er zijn hier een aantal mensen uit de UK die heel relaxed zijn, dus daar chillen we nog wat mee en nu lekker slapen. Morgen naar Rio Celeste met het meest heldere blauwe water ooit schijnt. We gaan het zien of het regenseizoen geen roet in het eten heeft gegooid.

Nog geen vogel genoemd! In de busrit de eerste vogel die ik in 1x goed had, namelijk de Zwarte Gier! Verder vandaag weer prachtige vogels gezien. De geluiden die je in de parken hoort is zo bizar dat je niet weet waar je moet kijken en waar dan welk geluid vandaan komt. Ik ben erg blij met m'n vogelapp en gebruik die vaak, dat is top.

Zon en regen wisselt hier zo snel af dat je in 5 minuten verbrand kan zijn, een nat pak hebt gehaald en weer bijna droog bent. Ik vind het leuk om zo het regenseizoen mee te maken!

Prachtig blauw water en dierenrijk

October 23, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 28 °C

Vanmorgen zijn Juul en ik naar Rio Celeste geweest. Dit is een punt waar het water mega blauw is. Dit komt doordat bepaalde mineralen samen komen uit de aarde waardoor het helder blauw kleurt. Niet zoals je wellicht in Griekenland oid hebt gezien. Eerder beetje melk achtig blauw maar dan helderder. Snappen jullie het nog?!😉
    We waren samen met een Duits meisje en onze gids Gonzalo en chauffeur Erik.
    Onderweg hebben we veel gekletst over waarom hij hier terecht is gekomen en waarom hij doet wat hij doet. Al snel hadden Juul en ik door dat hij eigenlijk 1 stop woordje had, nouja 2 namelijk 'My friend'. Iedereen was zijn vriend. Op een gegeven moment kon ik hem bijna niet meer serieus nemen omdat hij het zo vaak zei en ik barste in lachen uit, Juul met mij. Hij vroeg direct waarom we zo aan het lachen waren, dat kon ik hem natuurlijk niet vertellen haha.
    We reden door de prachtige natuur en ineens stopte de chauffeur. We zagen kaaimannen! En schildpadden! En ook nog 4 apen! Wauw wat bijzonder om al de dieren zo samen te zien. Het was een kleine Kaaiman van circa een meter met prachtige kleuren op de rug. Er zaten ook wat reigers en er kwam iets aanvliegen. Ik had natuurlijk mijn verrekijker al paraat en ik zei 'het lijkt wel een ijsvogel'. Ik had de vogel (soort van) goed. Na wat zoekwerk kwamen we eruit dat het de Amazone ijsvogel was! Vet beest, lijkt op onze ijsvogel maar dus net wat anders. We reden weer door en verderop kwamen we een luiaard tegen. Hoog en ver in de boom, maar met de telelens van de gids erg goed te zien. Een sloom, maar cool beest om te zien. Helemaal in de chill stand.
    We reden door, hier en daar een bui, en uiteindelijk waren we bij Rio Celeste. De hike begon, we hoorden uilen, toekans, vogels, vogels, vogels, vogels en vogels. Je oren weten niet waar wie hoe of wat ze moeten horen. Zo'n bijzondere explosie aan geluiden, heel gaaf om mee te maken. Onze wandeling werd beloond met de prachtige waterval bij Rio Celeste. Het prachtige blauwe water waardoor je niet weet waar je kijken moet, de indrukwekkende waterval stort in volle vaart naar beneden en kleurt prachtig blauw. Later zijn we een stuk verder gelopen en kwamen we uit bij de oorsprong van de rivier. Hier zie je de 2 stromen samen komen. Als je goed kijkt zie je een lijn tussen de 2 wateren, heel bijzonder om te zien.
    Langzaamaan zijn we weer terug gelopen en hadden we er een hike van ruim 3 uur op zitten. Lekker actief bezig geweest weer. Juul en ik beloonde onszelf met een verse kokosnoot, heerlijk!
    Op de terugweg spotte we de halsbandarassari toekan. Mijn eerste toekan in Costa Rica! De natuur hier blijft zo overweldigend. Ook de contrasten zijn soms zo groot. Dankzij het regenseizoen staat alles in bloei en in het groen. Al is het volgens de Tica's (zo heten de inwonders van Costa Rica) een van de meest droge jaren sinds jaren.
    Op de terug weg kregen we nog een cadeautje van een uitzicht op de vulkaan. Deze is overigens constant aan het roken, dat is wel een mysterieus en gaaf beeld. Ook omdat er vaak laaghangende bewolking om heen hangt en ook in het dal er omheen.

Ik ga heel goed in m'n dierenlijstje;
    - Vogels!! Ontelbaar!!
    - Schildpadden
    - Spinnen
    - mini slang
    - mini kikker

Na de hike kwamen we weer in ons hostel in onze gedeelde kamer en alle 4 andere bedden waren leeg! Wij waren helemaal blij en ik zei maar misschien komt er nog iemand. Nadat we wat hadden gegeten liep ik even langs de kamer. Ik kom terug bij Juul 'We hebben 2 mannelijke huisgenoten' Waarop Juul zegt 'Je liegt!' Haha niet dus. 'Maar straks snurken ze' zei Juul. Nouja daar heb je geen invloed op. Wij vertrekken morgen. Ik zei als ze snurken gaan we morgenochtend geen rekening met ze houden als wij op tijd op moeten. We zullen zien wat de nacht ons brengt.

Juul en ik hebben een traditie, want het is de 3e keer dat we dat doen dan schijnt het een traditie te heten. We testen chips op smaak en structuur. First World problems I know, maar toch leuk.
    De chips meter.

Smaak limoen zout;
    Structuur: 7
    Smaak: 8
    Totaal score: 7,6

Dan zijn jullie ook weer bij. Volg mij voor meer chips tips😉

Bus - boot - bus -> Monteverde

October 24, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 21 °C

Vanmorgen zijn Juul en ik op de bus gestapt naar Monteverde. Ik stond te wachten en kwam de gids van gister tegen 'My friend, my friend you okay?!' Haha de energie van deze man houdt niet op, wel gezellig.
    Er kwamen 3 bussen aan waardoor het enigzins onduidelijk was welke bus we moesten hebben, tot ik de chauffeur vond met mijn naam erop. Wij stapten in de juist bus en gingen weg uit La Fortuna onderweg naar Monteverde.
    Monteverde ligt aan de andere kant van Laguna de Arenal, het meer. Hier hebben ze een leuke reis manier op bedacht namelijk bus - boot - bus van La Fortuna naar Monteverde. Na een uurtje rijden kwamen we aan bij de boten. Hier stapten we in en gingen varen. Heerlijk rustig kalm water en de kapitein probeerde ons nog wat dieren te laten zien. Op een stuk hoorde hij apen schreeuwen, helaas hebben we die niet gezien. Wel een eiland vol grote zilver reigers en bigua aalscholvers. M'n vogelkennis was dus weer helemaal on point, want de aalscholver herkende ik natuurlijk direct. Al is deze een slagje kleiner dan 'onze' Europese. Juul is al besmet aan het raken met het vogelvirus😏

Onderweg zagen we de vulkaan prachtig gehuld in de wolken. Het blijft een bijzonder seizoen, het regenseizoen.
    Aangekomen aan de andere kant van het meer stonden er 4 witte busjes en 2 chrysler voyagers klaar. Iedereen kwam de boot af en keek verdwaasd om zich heen. Wij hadden ook geen idee waar we heen moesten en welke bus we moesten hebben. We gingen het beide ergens anders vragen en Juul vroeg een chauffeur of hij het was waarop de chauffeurs vroeg aan Juul 'Are you Janneke?' Waarop ze ja antwoordde terwijl ik ook reageerde dus de chauffeur keek verbaasd om zich heen. Wij moesten hard lachen uiteraard haha. We mochten in de chrysler! Hoe fijn, lekker met 6 personen over een weg waar nog nooit wegenbelasting voor is betaald, zoveel kuilen zaten er in. Na een goed uur rijden kwamen we rond 12:00 aan in de Rainbow Vally Lodge die ik al had geboekt, weliswaar voor 1 persoon, maar de receptie leek het niet eens op te merken. Wat een prachtige heerlijke lodge is dit!
    Vannacht hadden we nog 2 mannen in de kamer die erg goed konden snurken en weinig rekening hielden met anderen. De 2 nachten daarvoor zaten we in een 'Air Conditioning War'. Dus hoe heerlijk dat we de komende 3 nachten alleen met z'n 2e slapen.
    Het regenseizoen deed haar naam (eindelijk) eer aan. We kwamen aan en het ging stort regenen, de hele middag. Monteverde ligt veel hoger in de bergen (1.330m) en heeft veel 'laaghangende' wolken. Er is veel mist wat een heel mysterieus en tof effect geeft, zo anders dan La Fortuna maar ook weer heel bijzonder.
    Op de laatste foto is het uitzicht vanuit onze lodge te zien. Hopelijk wordt het een deze dagen nog iets helderder zodat ik een foto kan maken met iets meer uitzicht.
    We hebben hier best veel ruimte, dus onze spullen liggen overal. Dat wordt nog wat met inpakken. Vanmiddag door de regen met 24 graden lekker boodschappen gedaan en daarna met een muziek, een biertje, een chipje een boekje lezen en wat gepuzzeld. Even ontspannen, het is ook onze dinsdag! Daarna lekker pasta gekookt. We zouden een nachttour doen, maar het regende zo heftig dat we die naar morgen hebben verplaatst.
    Morgenochtend gaan we een hike in het Misty Forest doen en naar het Cafe Kolibri, nu al zin in!

Grappig hoe snel je een klik met iemand kan hebben en hoe goed dat gaat. Juul en ik kennen elkaar nu 4 dagen volgens mij, maar het lijkt aan de ene kant veel langer en aan de andere kant leren we elkaar ook nog echt kennen. Wel heel leuk tot nu toe en we kijken tot wanneer en hoe lang onze rit nog samen is. In ieder geval nog 3 dagen hier in Monteverde en dan zien we verder. Gezellig is het zeker en dat is het belangrijkste!

Chipsmeter!
    Smaak; kaas in ronde vormpjes
    Structuur: 9
    Smaak: 10
    Top chips!

Vogelmeter!
    De afgelopen dagen weer zoveel vogels gezien dat ik ze niet allemaal meer bij kan houden😅
    Van de week al kolibries gezien, maar erg benieuwd naar het cafe van morgen!

Amerikanenmeter!
    Er zijn hier zoveel Amerikanen waar wij graag om lachen en deze doen uitspraken zoals; 'I'm embracing it' 'What's up what's up what's up what's going on' 'it's amazing, so amazing'.
    Hele koffers nemen ze mee om deze vervolgens over de hobbelige wegen te slepen. Ze lijken af en toe wel wereldvreemd. Het is echt een ander slag mens. Aan de andere kant is het maar goed dat we niet allemaal hetzelfde zijn haha.

Cloud Forest, Cafe Colibri, night tour

October 25, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 20 °C

Ik ben hier een week! In de auto vanmorgen rond 9:10 dacht ik wow in NL is het nu bijna 17:15 en vorige week om 17:15 stapte in aan boord van de Boeing 787. Het is snel gegaan en toch weer niet🤔 Ik heb al zoveel meegemaakt maar er staat mij ook (als het goed is) nog zoveel te wachten!
    De lodge waar we overnachten is werkelijk fantastisch, het is ruim en heeft waanzinnig uitzicht en dikke prima bedden. Het is ook heerlijk om al je spullen overal en nergens te laten slingeren. Vanmorgen werden we wakker met het geluid van de vogels en een prachtig uitzicht. Wat een cadeautje! Het is hier zo bijzonder qua weer. Het kan ineens mega mistig zijn en frisjes, want we zitten in de bergen, en later breekt het helemaal open en is het een heerlijke temperatuur en doet zelfs de zon haar best!
    We zijn naar een Misty Cloud Forest geweest waar het op sommige stukken ineens mistig was en daarna weer weg trok. Ik hou van deze mystieuze omgeving. Zo tof hoe dat zo veranderlijk is. Als je even niet kijkt ziet alles er weer compleet anders uit. Ook weer een nieuw beest leren kennen, ik had namelijk een bloedzuiger op m'n arm. Goede weerhaakjes heeft die want hij bleef echt een beetje hangen.
    Wederom pachtige natuur en we hoorden steeds een vogel die klonk alsof je een tuinhekje dat vrij roestig is open en dicht aan het doen bent. De vogel helaas tot op heden nog niet gevonden (stay tuned!) Sommige bladeren van planten waren zo groot, nog groter dan mijn neefjes van 3 en 6! Ter illustratie, kijk naar de foto met m'n hoofd erop. Er liepen ook een paar beekjes doorheen en de uitzicht punten waren mega tof. Heel veel groen groen groen hier.
    Aansluitend zijn we naar Cafe Colibri geweest. Dat is een beetje gemaakt, maar wel prachtige kolibries gezien die rakelings langs je vliegen, de een nog mooier dan de ander. Hier hebben we wat gedronken en gegeten.

Smiddags rustig aan gedaan, rondje door het stadje gemaakt en thuis boekje gelezen. Ook hebben we de reisplannen doorgenomen. Ik ga zeker naar Uvita hierna en Juul heeft besloten uiteindelijk ook die kant op te gaan, dus we hebben alvast bus kaartjes gekocht voor vrijdag voor de bus van 5:30 smorgens (😱😱). Waarschijnlijk zullen na Uvita onze wegen scheiden, maar het is bijzonder hoe snel je op elkaar ingespeeld raakt en hoe leuk en gezellig we het hebben. Morgen komt haar collega Janneke (lekker verwarrend dus ik probeer Juul aan te leren mij Jans te noemen) ook naar Monteverde. Vandaag zei Juul "kijk een roofvogel" waarna ze zei "oh het is wel besmettelijk het vogelvirus". Jahaha En dat is het zeker, dat is heel leuk om te merken! Ik heb een prachtig vogelboek mogen lenen van een vriendin dus die blader ik zo af en toe lekker door.

We hadden een Soda gehaald (bonen, rijst, sla, en groeten) en zijn rond 19:30 opgehaald voor de 'Nighttour' die dus savonds is ipv snachts zoals de naam wellicht doet vermoeden. Door de regen gingen we van start en we hadden een prima score! Wel 3 soort leave bugs gezien, 2 wandelende takken, een wolfspin, een mot mot vogel, een slapende toekan, een glaskikker met eitjes, een briljant kikker en een groefkopadder. Een slang dus, mega tof! Ondanks de regen wel een hele leuke ervaring.

Chipsmeter;
    Smaak; jalapeno peper
    Structuur; 9
    Smaak; 9
    Overal score: een 9!

Vogelmeter;
    Heel veel kolibries vandaag en wat Aras. Mijn vogelhart heeft het hier heel erg goed.

Amerikanenmeter;
    In het park zaten een paar Amerikanen waarop de een tegen de ander zei 'I like spiders' Waarop de ander reageerde 'I just loooove Spiderman' hahaha

Vogels, vlinders en bliksem

October 26, 2023 in Costa Rica ⋅ 🌧 20 °C

Laatste dagje Monteverde! We hadden niks op de planning staan want we wilden rustig aan doen en waren niet zeker over wat wel of niet te doen. We startte de dag weer met prachtig uitzicht, wat genieten als je de gordijnen open doet. Qua weer lijkt het hier elke dag wel op elkaar. In de ochtend zon, lekker warm en hier en daar een wolkje. Gaandeweg veranderd dit naar meer wolken, mist en buien. Soms loop je letterlijk door de wolken heen en is het ineens extreem mistig. Heel bijzonder om mee te maken. Na onze rustige ochtend zijn we naar de Butterfly Garden geweest (hou de Amerikanenmeter hiervoor in de gaten😅😱). Nadat we zijn afgezet door de taxichauffeur, letterlijk(!!) en figuurlijk stapten we de vlindertuin. Dure les voor ons, vooraf afstemmen wat de rit gaat kosten. Weer wat leergeld betaald.😅
    De tour in de vlindertuin was net begonnen, maar we konden nog snel aanhaken. Er was al een gezelschap bezig met een gids (Daniel), 2 Duitsers, een Amerikaans stel en 1 jongen ergens uit Europa. De meest prachtige vlinders kwamen voorbij en Daniel, de gids, vertelde leuke weetjes nouja hij deed zijn best. De dame van het Amerikaanse stel had zelf iets van een boerderij dus die brak vaak in in het gesprek 'What can you tell us about this Daniel' maar dan met een méga irritante stem. Deze mevrouw zat in luttele seconden in onze allergie👌🏻. Onderaan meer uitspraken van deze mevrouw(stay tuned). De vlinders zaten in afgesloten ruimtes tussen tuinen en tussendoor liepen we door een bomenpartij waar een aantal vogels aan het bekvechten waren. Mijn vogelogen gingen direct aan! Ineens zie ik een rood kopje die typisch als een specht omhoog de boom beklom! Op 1 of andere manier kreeg de Amerikaanse man deze op de foto, oké eerlijk is eerlijk 1 punt voor de Amerikanen. Ik probeerde met de app de vogel te zoeken wat niet lukte. Thuis dan maar doen, maar hij stond in m'n hoofd gegrift.
    Toevallig had ik een bloemenjurk aan en 1 vlinder ging steeds op m'n jurk zitten. Er waren ook veel vlinder die met dichte vleugels bruin waren. Deze heet de uilvlinder. Aan de onderkant lijken de vleugels op een oog van een uil. De bovenkant (meest rechterkant op de foto) lijkt op de oog en neus van een slang. Deze vlinder heeft dus een perfect eigen afweersysteem ontwikkeld door vogels af te weren als deze dichtbij komen zodat ze schrikken van de 'uil' of 'slang'.

Via de supermarkt wandelde we terug naar onze lodge en het begon te regenen. Niet veel later begon het ook te onweren en bliksemen, ook dat is het 'leven' in de bergen. We liepen langs een kleine hoogspanningsmast en ineens sloeg de bliksem daar in! Vonken schoten er vanaf. Deze mast was op nog geen 2 meter van ons af en een seconde later links van ons een keiharde donder en we schrokken ons rot. M'n hart zat in m'n keel. We liepen 2 tica's (zo noemen ze de vrouwelijke inwoners van Costa Rica) tegemoet en die zagen er heel content uit. Dus dachten we het zal wel mee vallen. Gelukkig hield de onweer op en waren we bijna thuis. We dachten als het de tica's zo weinig uit maakt, dan zal het wel los lopen.

Thuis heb ik de specht opgezocht en het bleek een Koningsspecht! Wat een vet beest met z'n knalrode hoofd en zwarte rug met witte streep. Heel tof om die ook aan m'n lijstje toe te kunnen voegen!
    Daarna hebben we de middag weer lekker rustig aan gedaan en onze tas ingepakt want morgen wacht er ons een lange reisdag naar Uvita. Om 5:30 moeten we de bus hebben. We zullen de hangstoelen gaan missen van deze lodge.

Vanavond zijn we uit eten geweest met een collega van Juul die toevallig vandaag is aangekomen in Monteverde. En die toeva ook Janneke heet, lekker makkelijk. We hebben gegeten bij Taco Taco, erg lekkere Mexicaanse stoofpot had ik met mini wraps met dips zoals bruine bonen dip, guacamole, tomaat en wat kaas. Het was gezellig en we hebben lekker gegeten.

Chipsmeter;
    Vandaag geen chips, we hebben restjes opgemaakt van de vorige dagen.

Vogelmeter;
    De vogel van het 'roestige tuinhekje' heb ik gevonden! Het lijkt een kauwachtige en hij heet Langstaarttroepiaal!
    Natuurlijk mag de Koningsspecht ook niet vergeten worden vandaag, prachtig beest. Onderweg van de Butterfly Garden naar de supermarkt kwamen we de Mot Mot nog tegen. Ook een prachtig blauw, groen, bruine vogel met soort kwastjes aan de staart, zie foto.

Amerikanenmeter;
    Hier hebben jullie natuurlijk op gewacht. Deze dame heeft ons veel input gegeven. Je moet je indenken dat dit allemaal heel overdreven is. Deze dame hield geen seconde haar mond. Haar partner heeft in die volledige tijd maximaal 10 woorden gezegd, arme man😅.
    "You guys, come here, you have to see this."
    Later was ze in gesprek over een vlinder met iemand.
    "Do you have it in your garden?! Really nooo, get out of here"
    En de eerder genoemde quote;
    "What can you tell us about this Dan, and this?"
    "What is this Dan?"
    Ze mocht al Dan zeggen ipv Daniel.

Nu snel slapen morgen vroeg op!