Mother Russia

June 16, 2019 in Russia ⋅ ⛅ 24 °C

Onze welgemeende excuses voor de spaarzame verslagen. Je weet hoe het is, druk druk druk.
    We hebben de Noordkaap bereikt, de fotos hebben jullie gezien. Met een fijn gezelschap bereikten we deze mijlpaal. Robot Jan en Tom, Kim en Geert en even later kwamen de 'ijsmutsen' Janneke en Meike ook nog. We hebben uitgebreid gebruik gemaakt van ons fotomomentje tussen 1 en 2 uur 's nachts. Kim en Geert hebben dit punt helaas zonder auto bereikt. Die stond nog een nachtje bij de garage om de lijm te laten drogen.
    'S morgens vroeg vertrokken zij naar de garage om de auto weer op te halen. Robot en Tom hebben ze gebracht. Daan en ik konden even uitslapen. Er staat maar een kort ritje op de planning. Ons 6-tal is later deze dag weer herenigd met alle 3 de auto's. Op een mooi plekje aan het water maken we kamp. Een paar drankjes en een kaartspel later gaan we naar bed.
    We moeten vroeg op want we gaan naar Rusland. Duizend verhalen over die grenspost heeft ons ervan overtuigd dat we hier een halve dag zullen staan. RJ en Tom slaan Rusland over, iets met conflicterende visa.
    Samen met Kim en Geert en nog wat teams hebben we een kort en soepel ritje naar de grens. Finland uit ging gemakkelijk, paspoortcheck en door. Dan Rusland;
    Slagboom 1: paspoortcontrole en papiertje gekregen. Aardige vent.
    Slagboom 2: paspoortcontrole en papierinstructie. Aardige vent.
    Vervolgens naar binnen. Paspoortcontrole, papiertje controle visa check. Aardige vent.
    Nieuw document invullen, er ligt een reeds ingevuld document klaar die we mogen overnemen. Aardige vent.
    Inleveren, nieuw document invullen.
    Uurtje verder, douanier verontschuldigd zich 'Sorry, this is Russia'.
    Document gecheckt en gestempeld.

Er wordt ons op het hart gedrukt dat we de auto absoluut niet mogen achterlaten. Dat lijkt voor deze meneer het allerbelangrijkste te zijn.Hoewel ik van mening ben dat deze audi voor de meeste mensen in Rusland een aardige upgrade is, neem ik hem graag weer mee naar huis.
    Nu de autocontrole. Motorkap open, 2 keer knipperen, doe maar dicht. Wel in gebarentaal trouwens, deze dame spreekt geen Engels. Deurtje open deurtje dicht. Prima. Rijden maar.
    Slagboom 3: paspoort en het eerder ingevulde en reeds gestempelde papiertje worden gecontroleerd. Deze douanier heeft een andere zeer belangrijke taak. Na de slagboom mogen we 5 kilometer absoluut niet stoppen, dat is van levensbelang! Terwijl we onder de slagboom doorrijden doe ik een schietgebedje. GEEN PECH DE KOMENDE 5KM PLEASE! Ik hoor de migs al opstijgen. Het valt op dat het hele bos tijdens deze 5 kilometer weggebrand is. Whatever, PLEASE GEEN PECH!
    Slagboom 4: precies op 5 kilometer, dit is een serieuze militair. Groot, breed en een beetje intimiderend. Hij saluteert naar ons.. uhh.. Hoi! Paspoortcontrole en daarna de woorden "goodluck".
    Goodluck?, Zei hij goodluck? HOEZO?!
    5 minuten later hebben we antwoord. Ik ken wegen met oneffenheden, kuiltjes, gaten, grind, maar dit is bizar. Je rijdt over scherpe stenen ter grootte van je vuisten. Een voorproefje van de Russische gastvrijheid? Na een half uurtje banden testen zonder lek te rijden bereiken we 'normale' wegen. Een soort slalom van kuilen, freesvakken of plots ophoudende stukken asfalt. Het is wel duidelijk dat we de avontuurlijke route hebben gekozen.
    We rijden naar murmansk, een grote havenstad met bijpassend (maar vooral Russisch) uiterlijk. We schieten hier wat foto's van een ijsbreker en besluiten door te scheuren richting het zuiden. We overnachten in de regio kandalakshsky. Het hutje in Oostenrijkse stijl doet vermoeden dat dit een skigebied is. De sleepjeslift bevestigd dit.

Een heerlijke douche en een goede nachtrust is wat we hier krijgen. Hard nodig want we vertrekken deze dag (16-6) op een 1000km durende tocht. Sint petersburg is 1100 km van hier. We willen er morgen na een kort ritje aankomen. Helaas loopt deze dag anders. De Jeep van Kim en Geert heeft er weinig zin in vandaag. Na 9 uur hebben we 400 km afgelegd. Stukjes van 40km probleemloos wisselen af met stukjes waarin 5km al te veel is. Op het moment van schrijven zijn er gelukkig 8 teams gestopt om te helpen. Hierbij 2 monteurs! Verlossing? Ik hoop het.. we gaan het nu weer testen..

Wordt vervolgd!