• Day 5

6 aug. , 1e dag oversteek naar Spanje.

August 6, 2020 ⋅ ☀️ 21 °C

Woensdag 5 augustus in de middag vertrokken vanaf het Franse eiland Ill d'Yeu richting de Spaanse stad Gijon.
    480 km over de Golf van Biscaje.
    We starten met een rustig voordewinds briesje en kunnen op de spinaker naar het zuiden.
    We zeilen de boot met z'n tweeën en moeten de wachten verdelen.
    - Sam , de schipper, van 20 tot 23 uur
    - Frans 23 tot 02 uur
    - Sam 02 tot 05 uur
    - Frans 05 tot 08 uur.
    Overdag zijn we al naargelang uitkomt allert.
    Op wacht betekend dat je het weer, het schip, stand van de zeilen, koers etc in de gaten houdt. Ook opletten op andere scheepvaart.
    Je hoeft niet zelf te sturen, we hebben een extra elektronisch bemanningslid die koers houdt .(=stuurautomaat, een Tesla is er niets bij!)
    Tegen donker verwisselen we de spinaker uit voorzorg voor de kluiver (=groot voorzeil) omdat dat makkelijker alleen te reven is.
    De nacht verloopt heel rustig, de wind blijft constant uit het NO kracht 4 blazen.
    De waterdiepte neemt aanvankelijk langzaam toe van 30 naar 150 meter om dan in korte tijd naar +4000 meter te schieten.
    Er ontstaat een lange oceaan deining met daarop de gewone golven.
    De lucht is blauw, de oceaan leeg, het leven aan boord past zich aan.