Cacao en Coconut

July 18, 2023 in Vietnam ⋅ 🌧 28 °C

Vandaag gaan we richting de Mekong Delta. Onderweg stoppen we aan een chocoladefabriekje waar ons het proces van cacaoboon tot afgewerkt product wordt uitgelegd. De chocolade is zeer lekker en dus hebben we waarschijnlijk op een kwartiertje de maandomzet van dit artisanaal bedrijf verdubbeld!

De regionale boot op met alle bagage, de Mekong delta...wijds...
    Deze provincie is gekend als de coconut region. Alles van de kokosnoot wordt hier gebruikt, dus niet alleen het fruit op zich wordt gegeten. Het haar dat op de schelp staat, wordt geweven tot touwen, en wij stoppen aan iets wat doet denken aan steenovens, het zal toch niet waar zijn zeker ?
    Neen, het zijn verbrandingsovens voor kokosschelpen.
    Deze worden gedurende 3 ā 4 dagen verbrand op 700°C om dan voor verschillende doeleinden gebruikt te worden. Het kan als houtskool dienen voor de bbq, voor tandpasta of als vulstof van batterijen.
    Het is zwaar en ongezond werk, maar het is blijkbaar wel een goede bron van inkomsten.

Dan terug de boot op. We varen naar het eiland Tam Hiệp waar we vannacht zullen verblijven in de homestay. Na een korte wandeling komen we aan bij een gezin waar we getrakteerd worden getrakteerd op longan, guave, thee en cake! Na deze stop worden we via kleine roeibootjes door een soort van mangrove (best idyllisch) naar een plaats gebracht waar fietsen, ja Lotte, alweer fietsen, ons staan op te wachten.
    Een korte tocht brengt ons bij een plantage van bladeren, Tiliacora Trianda, waarvan gelei wordt gemaakt, zonder toevoeging van suiker. Het is de gelatine in het blad zelf dat in de blender, gemixt met gewoon water en al na een 10-tal minuten opstijft tot lekkere gelei. Omdat men in Zuid-Vietnam zeer zoet eet, voegt men juist voor het eten een laagje vloeibare suiker toe. LEKKER !

Nog een kort, maar avontuurlijk fietstochtje brengt ons naar de homestay. We verwachtten niet teveel, gezien het kleine eiland, slechts 9 km lang, maar kunnen onze ogen niet geloven....
    Zeer mooie en ruime kamers , buitendouche en wc om u te zeggen, en dit aan de oevers van de Mekong. Hier kan geen 5-sterrenhotel tegen op.
    Lunch staat al klaar : een versgebakken vis, springrolls, kip en als dessert pomelo.
    De voormiddag was goed gevuld dus is de namiddag rustig. Lotte heeft alvast de 4 honden van de homestay als vrienden om de namiddag door te komen. Om 18u30 volgt het avondeten met noedels met rund, springrolls en een soort omelet wat we zelf maakten in de keuken en als laatste watermeloen als dessert.

We praten aan tafel nog wat na met onze gids en wat thee, en kruipen op tijd in bed. We worden morgenochtend om 7u verwacht voor een korte fietstocht!