Welkom op onze reisblog! Beleef samen met ons Vietnam in 3 weken, van noord naar zuid. Van het bruisende Hanoi naar serene Ha Long Bay, historisch Hue, pittoresk Hoi An en levendig Ho Chi Minh-City. Read more
  • 663kilometers
  • 223kilometers
  • Klaar om te vertrekken

July 2, 2023 in Belgium ⋅ 🌙 16 °C

Morgenochtend vertrekken we om 4u30 richting Schiphol voor de eerste vlucht richting Singapore om daarna door te vliegen naar Hanoi. Onze rugzakken en valiezen zijn allemaal netjes ingepakt, klaar voor vertrek.Read more

Daar gaan we!

July 3, 2023 in the Netherlands ⋅ ⛅ 17 °C

Na een vlotte rit naar Schiphol staan we klaar om te boarden. Kort voor de douane besluit ik om even de stressbestendigheid van mama te testen. Wanneer we door de metaaldetector zijn vind ik mijn boarding pass niet meer terug, niet handig zo net voor de douane. Bij mama gaan alle alarmbellen af, code rood! Gelukkig heb je voor de douane geen ticket nodig. Aan de gate ontvang ik simpelweg een nieuwe boarding pass.
    Daar gaan we, voor de eerste leg van 12u40 tot in Singapore.

On board

July 3, 2023 in the Netherlands ⋅ ⛅ 18 °C

Singapore touchdown - Parijs roubaix

July 4, 2023 in Singapore ⋅ ☁️ 32 °C

Veilig en wel geland in Singapore na een vlucht van 12u. De eerste helft van de vlucht verliep rustig, het tweede deel was best hobbelig, laat ons zeggen Parijs Roubaix maar dan op zijn Aziatisch. Kort na het opstijgen werd de lunch geserveerd. Keuzemenu op 12 km hoogte : vis met pittige sambal en rijst of kip met groenten, tomatensaus en aardappelen. Dit met drank naar wens, softdrink of best wel lekkere wijn. Na wat films, songlists en dutjes : ontbijt ! Omelet of noedels, we kunnen er misschien al maar aan wennen, dus Matthias probeert dit alvast even uit.
    Kleine 3 uur vrij op luchthaven Singapore. We dachten een bezoek te brengen aan The Jewel, de imposante binnentuin op het vliegveld zelf, maar gezien we hiervoor moeten uitchecken, laten we het toch aan ons voorbijgaan. , Nog 3 uurtjes vliegen en dan komen we aan in Hanoi ! Tot snel!

Ha noi

July 4, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 30 °C

Onze gids Duy staat ons alvast op te wachten aan de luchthaven vanwaar het transport met privebusje naar het centrum van Hanoi vertrekt. De warmte overvalt ons meteen, 33 graden en 70 % vochtigheidsgraad !
    Onderweg krijgen we een korte schets van wat het land Vietnam voorstelt. Vietnam telt 100 miljoen inwoners waarvan er ongeveer 10 miljoen in Hanoi wonen.
    Boeddhisme is veruit de grootste geloofsgemeenschap maar iedereen is vrij om te geloven. Zo zijn er ook Christenen en moslims.
    Het communisme / socialisme maakte hier sinds 1986 geleidelijk plaats voor een gemixte economie, doch is er slechts 1 politieke partij, de communistische partij. Iedereen is vrij om voor zichzelf een inkomen te verschaffen, dus handel te drijven.
    Een Lamborghini en Porsche die we onderweg kruisen zijn hier de bewijzen van.
    Vietnam is de grootste producent van cashewnoten, de nummer 2 in koffie, en nummer 3 in rijst.
    Ha noi - letterlijk stad tussen de rivieren. De belangrijkste rivier is de red river, door de Fransen zo genoemd omwille van de kleur die de klei eraan geeft tijdens het regenseizoen. De Vietnamezen hebben het liever over de pink river, dat is sexyer. Het hotel ligt midden in het oude gedeelte van de stad met een massa aan kleine winkeltjes, straatrestaurantjes etc , en ook ongeveer 6 miljoen scooters Klein stresske, gsm vergeten in het busje dat ons tot het hotel bracht, maar onze gids heeft dat keurig, voor 2 euro opgelost.
    Na een powernap en een goede douche, richting resto New Day - Pho bo, ribbetjes en vis. Lekker !

Hanoi stadswandeling

July 5, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 35 °C

Na een heerlijke nachtrust ( een bed was toch al 37uur geleden) was het tijd voor ontbijt. Het ontbijt was best internationaal met toast, vers fruit en eitjes maar je kon ook kiezen voor noedels natuurlijk. We houden het voor die eerste dag nog rustig en kiezen om terug te vallen op onze oude gewoonten.

Vandaag op het programma, stadswandeling door Hanoi. De temperatuur loopt al snel op tot 30 graden en mede door de hoge luchtvochtigheid en een streepje zon staan we al snel weer in het zweet. We kiezen om ons naar de start van de wandeling te laten brengen door een fietskarretje ( de exacte naam vinden we niet direct, je ziet wel wat we bedoelen) De stadswandeling brengt ons naar Văn Miếu, Temple of literature. Deze 1.000 jaar oude tempel bestaat uit 5 binnenplaatsen, elk omringd door talloze bonsai's. Drie binnenplaatsen hebben een tempel met bijhorende standbeeld of wierrook, de andere een vijver of tuin.

Hoàng Thành Thăng Long ofwel de keizerlijke stad van Thang Long (dit was de oude naam van Ha Noi) was de residentie van de Lý dynastie vanaf 1011. Deze site is UNESCO werelderfgoed en bestaat uit een enorm aantal klein paviljoenen en tempels. We bezoeken ze, stuk voor stuk. Gebouw D67 valt op. Het lage gebouw was het hoofdkwartier van het ministerie van defensie tijdens de oorlog tegen Amerika vanaf 1967. De bunker onder het gebouw toont welke voorzorgen er toen genomen zijn.

Het socialisme is nooit veraf, zo kruisen we, opweg naar de vlaggentoren van Ha Noi een standbeeld van Lenin. Het hele plein droeg zijn nzam.

Lunch eten we in een Vietnamees restaurant met verse vis, of dat denken we toch. Voor we het goed en wel door hebben zitten we bij een sjiek Japans restaurant in een privezaaltje. Lotte kiest voor kip, papa voor eend en mama en ik voor sushi. De sushi was erg lekker en verfijnd, de eend gerookt maar ok. Bij Lotte was dat een ander verhaal. Dat bleek best wat te kraken. Kippenkraakbeen is toch niet zo lekker op een stokje. Ze kiest dan toch maar voor een gewoon kippenbrochettje.

Na het afrekenen trekken we richting het mausoleum. Eerst een korte passage langs de kledingwinkel voor een lange broek voor mama en Lotte. Vrouwen worden geacht om de knieën te bedekken, daarop wees de wacht aan de ingang van het mausoleum-site ons kordaat.
    Eenmaal op de site worden we welkom geheten door de Vietnamese zomer. De eerste intense regenval is een feit! Gelukkig kunnen we even schuilen onder een afdak. Poncho's zijn wel handig hoor, voor morgen stoppen we ze zeker in de rugzak. Vandaag hadden we ze niet bij waardoor elke taxi ons probeert te overtuigen van een ritje. Wij kiezen om nog even verder te stappen en de laatste stops van de wandeling te bezoeken.

Met de taxi keren we terug naar het hotel om wat op te drogen en ons klaar te maken voor de food tour van vanavond.

Zoals de echte?!

July 5, 2023 in Vietnam ⋅ ☁️ 31 °C

Nadat we wat opgedroogd zijn in het hotel komen er een viertal erg jonge mannen aankloppen . Het blijken onze chauffeurs voor de food tour van Hanoi. Gezien de stortbui, raadt de gids ons aan om nog een tiental minuutjes te wachten in de hoop dat de regen wat mindert. Dat was valse hoop dus, met een regencape aan, gaan we toch van start. En kruipen achterop de scooters . Little did we know dat dat zo leuk zou zijn!

De scooters zouden van Russische makelei zijn, hoewel de organisatie zich back street boys noemt.
    De eerste 10 minuten kronkelen we door smalle steegjes, op weg naar de lokale markt. Elk stadsdeel heeft blijkbaar zo een eigen markt. Vietnamesen eten namelijk zoveel mogelijk verse producten, supermarkten vinden ze te duur. De gids toont ons enkele plaatselijke gewoonten zoals het roken van tabak (in een soort waterpijp?). De briquet is voorzien van een stukje darm, zo wordt die niet al te snel gestolen. Dat past namelijk niet zomaar in je broekzak. Als eerste delicatesse zien we een kippenei met embryo, wijzelf laten de kans aan ons voorbijgaan om te proeven, de geur alleen al is verschrikkelijk. De gids zelf proeft ervan om ons tevreden te stellen, maar zijn gelaatsuitdrukking spreekt boekdelen.
    De markt zelfs is best onverbloemd en rauw.

Onze chauffeurs brengen ons dan naar een meer residentiële deel van de stad waar we iets meer over het leven in Vietnam leren. Zo toont hij ons een geschenkpakket met papieren kledij, papieren sigaretten en vals geld. Dit is een offer dat tweemaal per maand verbrand wordt om de overleden dierbaren te eren.. Zo geloven ze er in dat in het hiernamaals ook geld nodig is om verder te leven. In een ander klein winkeltje maken we kennis met een soort kleverige, ietwat taaie gestoomde rijst wat erg zoet is. Het lijkt op mochi, voor zij die het kennen en wordt gewoonlijk gegeten tijdens bruiloften. De weg naar de hoofdstraat vinden we makkelijk terug met een tip van de gids : volg de stroomkabels!
    Nee, de gids wees ons gewoon de weg. Maar het kon toch hè? 😁

De volgende stop brengt ons naar train street, en dat mag je best letterlijk nemen. De straat is een treinspoor met daarnaast een smalle stoep.
    We zetten ons neer aan een tafeltje bij een bar naast het spoor. De eigenaar komt na enige tijd het tafeltje weghalen en zegt dat we ons moeten draaien en achter elkaar op een lijn zitten zodat de trein kan passeren. En het is ook nodig want hij rijdt rakelings langs ons. Oeff! We hebben het overleefd.

De laatste stop ligt in het oude centrum van Hanoi waar we dineren. Als eerste zijn er springrolls nadien volgt phò. De phò hier is een koekje van rijstnoedels waarin je een gaatje maakt wat je vervolgens opvult met vanalles en nog wat. In ons geval noedels met rund en bananenbloesems en nog iets anders, maar dat ben ik vergeten. We genieten allemaal enorm van dit lekkere, lokale eten.

Dan is het tijd voor een laatste rit naar het hotel. We worden namelijk verwacht in het station van Hanoi voor een nachtelijke treinrit naar Sa Pa. Een busje, geregeld door gids Duy brengt ons naar Ga Ha Noi. Eenmaal in de trein installeren we ons. Het is een prive coupe, gezellig met ons vieren. Bananen, oreos en water liggen alvast klaar.in de beter dan verwachte treincoupé. Het eerste deel van de rit is een beetje hobbelig, geen idee hoe de nachtrust zal verlopen. We komen tegen 6u aan in Lao Cai!

Weetje van de dag: respect is de eerste stap in de opvoeding, kennis volgt later wel. Dat is de leuze waarmee kinderen hier opgevoed worden. Er is een verplichte legerdienst in Vietnam welke 2 jaar duurt.

Trekking in sapa

July 6, 2023 in Vietnam ⋅ ☀️ 23 °C

De nachtrust is beter verlopen dan verwacht, dus komen we vrij ok uitgeslapen toe in het station. Eerst een ritje van een uur in een best comfortabel busje en dan een overheerlijk ontbijtbuffet in een hotel in Sapa.
    De gids komt ons daar ophalen. Al van bij het vertrek hebben we gezelschap van 4 dames die ons iets willen verkopen .... Onze gids vraagt of we de avontuurlijke weg of de saaie versie willen. Afgetraind als we zijn (denken we) kiezen we voor de eerste optie !!!
    Al snel komen we in weggetjes , eerder kleine modderstromen terecht waar onze stapschoenen niet echt tegen bestand zijn : de ene schuifsessie na de andere . De plaatselijke dames assisteren ons , ze lopen gewoon op hun plastieken strandsloefen of zelf blootvoets ! Het heeft afgelopen nacht goed geregend, dus zij zullen gedacht hebben : we gaan die toeristen vergezellen, hier gaan we geld verdienen !
    En gelijk hebben ze gekregen. Een voor een zijn we onderuit gegaan op ons gat, en ik heb even een rol, samen met mijn helpster gemaakt in de modder. Het zag er niet uit maar het belangrijkste is dat niemand zich bezeerd heeft. Als dank voor de assistentie, kopen we elk een item bij die vrouwen. Het ene plezier ....
    De rest van de wandeling, laat ons zeggen de laatste 5 km verlopen makkelijker maar de zon maakt het toch nog zwaar.
    We hebben ons allemaal een typische Vietnamese hoed gekocht. Onderweg hebben we aan alle kindjes snoep uitgedeeld. Ze kwamen armbandjes verkopen maar de gids zei ons dat niet te doen om kinderarbeid tegen te gaan. Dus hebben we met veel plezier onze snoepjes uitgedeeld .
    We zijn ook enkele buffels tegengekomen. We zijn zo blij met de gids, authentieker dan dit kan niet. 15 km, 7,5 uur en ettelijke hoogtemeters later komen we aan in ons volgend verblijf.
    Vannacht eten we samen met een gezin en overnachten we in een homestay. Het was een kleverige, warme en zeer vermoeiende dag. Hopelijk slapen we goed want geen airco....