Cratz NylanderSvanberg

Joined October 2014

Hemma igen

February 17, 2015 in Sweden

Trötta pch slitna, det var 36h sen vi lämnade vårt boende i Havanna. Känns konstigt och sorgligt att resan är slut men ändå skönt att vara hemma igen.

Påväg hem

February 16, 2015 in Mexico

Första flygningen av tre avklarad. Checkade ut kl 3 i morse och har nu 12h väntetid på flygplatsen i Mexico city. 10h flygning till London och sen flyg hem till Sverige. Beräknas landa ca 1925 svensk tid imorgon. Ses snart :)

Sista stoppet

February 13, 2015 in Cuba

Nu är vi tillbaka i Havanna igen. Här kommer vi spendera sista helgen innan vi påbörjar vår hemresa på måndag. Vi bor hos samma snälla tant som förut.

Cienfuegos

February 5, 2015 in Cuba

Hej!

Vi har spenderat nagra dagar i Vinales SV om Havanna och nu ar vi i Cienfuegos. Imorgon aker vi vidare till San Juan de los Remedios. Vi har det bra, gillar verkligen Kuba!
    Kram

Viñales

February 3, 2015 in Cuba

Ett av de vanligaste turistmålen på Kuba är Vinales, en liten by som ligger i ett väldigt vackert landskap. Vi tog bussen hit och även här bodde vi i Casa particular. Ett väldigt fint litet hus som vi delade med ett kanadensiskt par som just gått i pension. Ena dagen tog vi en taxi till stranden norr om byn. Otroligt fin strand! Dagen efter tog vi en guidad häst-tur runt i omgivningarna och besökte bl.a en grotta och en tobaks- och kaffeodling. Verkligen fantastiskt fin natur.
    Här stötte vi även på en liten hundvalp som vi blev kära i. Han hade löss och stackarn kliade hela tiden. Vi tyckte så synd om honom men visste inte vad vi kunde göra, men de vi bodde hos lovade att ta honom till veterinären dagen efter att vi åkte. Hoppas verkligen att de gjorde det.

Havanna

January 31, 2015 in Cuba

Vi spenderade tre nätter i Havanna. Iom att de har lite dåligt med internet visste vi inte riktigt om vi hade nått boende bokat, men det hade vi. På Kuba kan man antingen bo på hotell eller i Casa particular vilket innebär att man bor hemma hos folk, vilket vi gjorde. Det bodde även ett brittiskt par hos samma tant som vi. Havanna är verkligen en jättefin och trevlig stad och folk är verkligen varma och snälla, trevligaste folket hittills, även om vissa försäljare är lite väl ihärdiga. Maten är bättre än vi trodde och det kryllar av massa gamla 50-tals amerikanare.

Framme på Kuba

January 29, 2015 in Cuba

Nu är vi framme i Havanna och bor hos en snäll liten tant. Internet finns bara på lyxhotellen och kostar 35 spänn för en kvart, så det blir nog inte så mkt uppdateringar härifrån. Men vi har det bra.
    Kram/
    Mats

Mer sol och bad

January 27, 2015 in Mexico

Senaste två dagarna har vi mest hängt på stranden med Carro. Superskönt. Vi hittade en fin beachbar med god mat på en väldigt fin del av stranden. Vädret har varit jättebra. Igår såg jag två rockor i vattnet som jag nästan trampade på och idag upptäckte jag ett hål i botten som det bubblade upp vatten från, antagligen en öppning till en cenote. Lite läskigt. Vi har i alla fall haft det väldigt bra och gillar verkligen Tulum, men imorgon åker vi som sagt vidare till Kuba. Internet kommer troligen vara lite sämre där så vi kanske inte kommer kunna lägga upp så mycket bilder, men vi ska försöka.

Ruiner och Cenotes

January 25, 2015 in Mexico

I söndags hyrde vi en bil och åkte på utflykt. Först körde vi inåt landet till en Maya-ruin som heter Coba. Det är en av de äldsta och största ruinerna från Maya-tiden. Staden grundades ca 200 år f.k. Ruinen kändes ganska äkta, dvs de hade inte restaurerat och fixat så mycket utan den såg ut lite som om de nyss hade hittat den och bara städat upp lite. Vi tog en guidad tur och hyrde cyklar och cyklade runt lite då området var ganska stor. Det högsta templet, tillägnat honungsguden, var 42m hög och den fick man klättra upp på vilket jag gjorde.

Efter det åkte vi till en cenote som heter Dos Ojos (Två ögon). En cenote är typ en grotta med vatten i. Det finns ca 7000 cenotes på Yucatan-halvön då området mest består av limestone som tydligen rasar ihop ibland. Alla dessa cenotes är sammanbundna med varandra vi grundvattnet på något sätt. I vilket fall är de väldigt populära att dyka och snorkla i då vattnet är superklart. Där solen lyste in kunde man se märkliga klippformationer på botten och ibland såg man dykare med ficklampor ett 20-tal meter ner. Några fiskar fanns där också men ganska små. Fladdermöss såg vi också.
    Slutligen åkte vi och tittade på en annan cenote som var helt öppen, lite mer som en lagun, men samma superklara vatten. Jättefint. Tyvärr blev bilderna från cenoterna inte så bra pga mörker.
    Kul dag!

Never miss updates of Cratz NylanderSvanberg with our app: