Joined October 2014 Message

Från ett paradis till ett annat

January 24, 2015 in Mexico ⋅ 🌙 15 °C

I förrgår lämnade vi Mahahual och tog bussen till Tulum. Christine har velat åka hit väldigt länge, framförallt för att de har en av världens högst rankade stränder. Själva staden Tulum ligger ca 6km från stranden så vi tänkte först att vi skulle försöka hitta något ställe där, men vi hörde att det var lite dött på stranden på kvällarna samt förstås betydligt dyrare så nu bor vi på hostel i stan ist. Stan är inte så värst fin men ändå ganska mysig. Större en Mahahual men betydligt lugnare och skönare än Playa del Carmen. Försäljare och inkastare är inte alls särskilt påstridiga. Bra restauranger. Christines kompis Carro som vi hängde med i Buenos Aires är också här efter att ha haft en liten annan rutt än vi de senaste månaderna. Kul att träffa henne igen och höra hur hon har haft det. Igår hyrde vi cyklar och cyklade till stranden. Stranden är väldigt fin men det var ganska blåsigt och det verkar som att det är en period med mycket tång just nu, för även här var stranden full med tång. Vi passade också på att besöka mayaruinerna som ligger på den norra delen av stranden. Otroligt fint!
    Idag är det lite sämre väder så vi passar på att plugga lite. Sen är tanken att vi ska åka på lite utflykter häromkring. På onsdag flyger vi till Kuba som blir vårt sista resmål innan vi åker hem.

Två dagar med sooool!:)

January 13, 2015 in Mexico ⋅ 🌙 15 °C

Igår eftermiddag sprack det äntligen upp! Vi har haft två dagar med sol och passade såklart på att ta en paus i pluggandet för att istället förbättra brännan. Vi har haft fullt upp med att dricka kokosnötter och drinkar i solen, solat o badat - så himla underbart, speciellt när man tänker på vädret hemma:P För mig är Mexico helt klart det bästa på den här resan - maten är helt fantastisk och allt är så vackert - det är väldigt trivsamt på något sätt, väldigt skön stämning! Jag vill aldrig åka härifrån!
    Nu ska vi laga omelett och fortsätta plugga:) Kramar Christine

Storm och studier i paradiset

January 11, 2015 in Mexico ⋅ ⛅ 31 °C

Efter två väldigt turistiga ställen har vi äntligen hittat paradiset. 3,5 timmars bussresa söder om Playa del Carmen ligger den lilla fiskebyn Mahahual. Jättefin strand och lagom mycket restauranger och hotell för att det ska kännas lugnt och skönt men inte allt för dött. Dock är stället lite lustigt för även om det som sagt finns en del hotell, så lever stället främst på de kryssningsfartyg som kommer hit ibland. De kommer oftast hit på förmiddagen och är här bara ca en halv dag. Då öppnar alla restauranger och barer, försäljare kommer ut och det kryllar av rika amerikaner som åker segway-turer och shottar tequila. Sen åker de iväg och byn blir lugn igen, flera av restaurangerna har inte ens öppet på kvällen.

Vi hade det dock inte helt problemfritt när vi kom hit. Vi hade bokat en liten hydda på stranden i ca 10 dagar. Den såg jättefin ut och de hade fått bra recensioner. När vi kom dit visade det sig dock att den var lite mer spartansk än vi trott, samt väldigt väldigt liten. Den var dessutom redan bebodd av en liten leguan. Bytte hydda och där bodde en kackerlacksfamilj i sängen. Och termiter i väggarna. Vi insåg att vi inte riktigt var så tuffa som vi trodde och efter en natt bad vi om att få avboka resten av dagarna. Det gick förvånansvärt bra. Istället tog vi in på ett hotell och hade extremt mycket tur. Vet inte om ägaren var full när han gav oss priset för två veckor, men nu bor vi i ett tvårums lägenhetshotell med kök och balkong med sjöutsikt, för ca 280kr/dag. Kollar man på nätet kostar det ca 1400kr/dag. Hyddan kostade 350kr/dag. Så det känns bra :)
    Hittills har det varit ganska dåligt väder. Väldigt blåsigt och en del regn. Gör inte så mycket för vi har mest pluggat ändå, men det får gärna bli bättre snart.
    Kram/
    Mats

Playa del Carmen

January 6, 2015 in Mexico ⋅ ⛅ 26 °C

Nu har vi varit i Playa del Carmen i ca 5 dagar och det är en horribel plats. Det är proppfullt med turister och ännu fler försäljare, inkastare och hycklare i allmänhet. Stränderna är kantade av gigantiska all-inclusive hotell, är inte så fina som på bilderna och de har fram till idag varit fulla med tång.
    Vi hade förvisso inte förväntat oss så mycket bättre, vi ville ändå se hur det var här och vi har ändå mest pluggat, men ändå hunnit få lite tid på stranden. Det finns många restauranger och barer och i lördags var vi på ett ställe som heter Coco Bongo. Det är en blandning av nattklubb och show och det var en häftig upplevelse, även om det var extremt trångt.
    Imorgon tar vi bussen söderut till Mahahual. Det ska förhoppningsvis vara lite mer avskilt och lugnare :)

Gott Nytt År!

December 31, 2014 in Mexico ⋅ ⛅ 25 °C

Gott Nytt År alla!! Idag har vi hängt på stranden hela dagen och ikväll är det fest på torget. Hoppas ni har det bra, det har vi :)

Äntligen sol och strand!

December 27, 2014 in Mexico ⋅ ⛅ 27 °C

Som vi har längtat! Vi var rejält trötta på berg, städer och kallt. Vi hade tänkt stanna i Cusco över jul, men vi kände att vi inte klarade en dag till, vi ville verkligen ner i höjd och till nått varmt, och framför allt sluta flänga överallt! Men vi fick lida för vårt oplanerande - frihet kostar tydligen:) Vår plan har varit att avsluta i Mexico hela tiden. Men vi visste inte riktigt om vi skulle besöka något land i centralamerika först. Men det var lika dyrt till centralamerika som till Mexico så vi åkte hit direkt. 6000kr kostade biljetten!!:( Så nu får vi leva på vatten och bröd för att spara in! En hel dags flyg, från Cusco till Lima, Lima till San Salvador, San Salvador till Cancun och Cancun med taxi och båt till Isla Mujeres som vi är på nu.

Vår önskan om sol, bad och en härlig jul blev dock inte långvarig. Första natten här blev Mats riktigt sjuk och vi spenderade min födelsedag på sjukhuset. Julafton blev riktigt misslyckad och tråkig. Nu är Mats bra igen. Han är lite snurrig av antibiotikan och medicinerna men imorn är sista dagen han äter dem som tur är. Det är ganska blåsigt och rätt mulet, så vi har inte legat på stranden mer än en gång. Men vi har hyrt golfbil och åkt runt i, det är det vanligaste transportsättet på den här lilla ön:) Nu i dagarna ska vi plugga och försöka komma ikapp med skolan, sedan vill vi bara bada och sola vid den fina stranden här. Hoppas att vi får va friska nu de sista veckorna - inte långt kvar nu! /Christine

Machu Picchu!!

December 21, 2014 in Peru ⋅ ⛅ 14 °C

Efter en helvetesresa med en galen chaufför på bergsvägar och en otroligt fin tågtur genom djungeln var vi äntligen i Machu Picchu Pueblo (Aguas Calientes). Det är en liten stad som byggts upp för alla de turister som besöker Machu Picchu varje dag. Den ligger helt otroligt fint mellan flera stupande berg och två forsar. Själva staden var väldigt mysig tyckte jag, men alla inkastare, turistmaten och atmosfären gjorde den ganska otrevlig. Vi stannade bara en natt för att kunna gå upp tidigt och ta bussen till Machu Picchu.
    Vi gick upp vid 5 på morgonen för vi ville hinna med en av de första bussarna upp till berget och slippa den värsta skocken turister som kommer vid 10-tiden. Vägen upp tog 20 min och var helt fruktansvärd, för en höjdrädd som jag:), Mats tyckte den va jättecoolt, såklart. Det var verkligen stup rakt ner och inga skydd eller räcken förutom i de värsta svängarna!
    Väl uppe var det en bit att gå, när vi var framme såg vi ingenting av Machu Picchu, det var tjocka moln och dimmigt. Men efter ett par timmar lättade det. Och så coolt det var! Mycket finare än jag trodde! Men också riktigt läskigt, väldigt hisnande, det var verkligen inget för en höjdrädd! Det var en sån upplevelse att vara så högt upp bland alla moln och berg. Naturen var verkligen lika mycket av upplevelsen som staden!
    Vi hade väldigt otur med guiden, vi varken förstod va han sa på hans knaggliga engelska och han pratade om nästan allt annat förutom Machu Picchu. Det var otroligt mycket turister, vilket var lite synd, det känns inte så exklusivt då, men det var ändå så stort område så jag tyckte inte man kände av det jättemycket.
    På eftermiddagen tåg vi tåget tillbaka. Och en bussresa ännu hemskare än den första. 4 gånger var det nära att vi krockade! Han körde om mitt i svängarna där man inte kunde se om man fick möte! Vid ett tillfälle efter han hade tvärbromsat röt jag till honom att han inte kunde köra om där han inte kunde se om det kom möte. Alltså, vilken hänsynslöshet! Med Sydamerikanarnas katastrofala insyn i sina egna misstag svarade han inte såklart, men jag tyckte ändå att han körde lite försiktigare efter dess. Vi kom iaf fram till Cusco levande men rejält förskräckta tillslut!:) /Christine

Cusco

December 19, 2014 in Peru ⋅ ⛅ 16 °C

Till Cusco åker man framförallt om man ska till Machu Picchu, men staden är verkligen värd ett besök i sig själv. Den anses som sydamerikas äldsta stad då den var huvudstad för inka-imperiet innan spanjorerna kom. Det märks inte så mycket att det varit en inka-stad, det mesta är förstört, men stadskärnan består av väldigt vacker kolonial arkitektur. Här bodde vi på ett bra men lite dyrt hostel, vilade upp oss några dagar före Machu Picchu och turistade lite samtidigt som vi försökte komma på var vi skulle ta vägen sen. I och med att La Paz ligger på högre upp var inte höjden något problem, men det var ganska kallt och det spöregnade nästan varje kväll. Vi hittade en liten nyöppnad restaurang som tog absurt lång tid på sig men hade nog den bästa maten vi ätit hittills i sydamerika. I Peru äter man bl.a alpacka och det var riktigt gott.