Marijke Boukema

Joined July 2019

Extreme droogte

August 9, 2019 in Botswana ⋅ ☀️ 25 °C

Het heeft sinds 2008 hier niet meer voldoende geregend. Waar het regenseizoen normaal maanden duurt heeft het maar twee weken geregend.

Er zijn ruzies tussen Angola Namibie en Botswana over het verdelen van het beetje water in de Okavango rivier, die al het water bevat dat west Afrika moet voeden. Vanwege deze droogte zien we weinig groen en veel droge rivieren. Als er een waterhole niet droog staat staan er vaak honderden dieren; giraffen olifanten antilopen zwijnen en zebra’s door elkaar heen, omdat ze alles moeten delen. Meestal zijn deze waterholes voorzien van water door manmade pompen.

We zijn in Etosha park geschrokken van de enorme droogte en de hoge hekken die de dieren migratie drang ontnemen. Lokaal heeft men het over klimaat verandering, en de angst dat hier leven steeds moeilijker wordt. Aan de andere kant horen we dat het potentieel bij een 40 jarige cyclus van droogte hoort, maar dat er geen data en metingen van deze regio’s beschikbaar zijn om dit te kunnen bevestigen.

Legaal stropen: olifanten

August 9, 2019 in Botswana ⋅ ☀️ 24 °C

Door de enorme hoeveelheid olifanten heeft de Botswaanse president afgekondigd dat er olifanten gestroopt gaan worden. Elke local die we gesproken hebben is hier ontzettend blij mee... Men claimt dat de biodiversiteit omhoog gaat met vermindering van Afrikaanse olifanten.

Massaal komen olifanten vanuit Angola naar Botswana vanwege enorme mijnenvelden, waar de explosies de olifanten opjagen en de dwingen de gebieden te verlaten.

Waar de Namibische Desert olifanten gewend zijn te waken voor overbegrazing, zijn de Afrikaanse olifanten genadeloos... Qua flora overleven vele bomen en struiken de enorme hoeveelheden olifanten niet. We zien savannes met alleen hele oude palmbomen omdat de olifanten geen enkele van de zaden laten liggen om te laten groeien. Qua fauna krijgen de andere dieren geen kans; de struiken zijn kaal en bieden geen schaduw.

We horen gelukkig wel dat het stropen door de overheid gedaan zal worden en dat de toeristen geen kans zullen krijgen de olifanten te stropen als ontspanning.

Illegaal stropen: Neushoorns

August 9, 2019 in Botswana ⋅ ☀️ 24 °C

We zien erg weinig neushoorns in de parken en zien overal sporen van strak beleid om de neushoorns te beschermen.

De rhino-trekking activiteit in Damaraland was erg mysterieus. Er werd ons verteld dat er in het park maar 2 rhinos waren, maar Bing hoorde later dat ze ons het echte aantal nooit zouden vertellen. Tijdens de zoektocht naar de zwarte rhino komen we langs tentenkampen van gewapende politie die de neushoorns beschermen. Met geluk zien we zes uur later een zwarte neushoorn met haar zoontje.

In Etosha National park zien we 2 keer een witte neushoorn. We komen na lang doorvragen en veel parken bezocht te hebben, er langzaam achter dat de neushoorns vaak afgezonderd in afgezette gebieden zitten, en dat toeristen niet in deze gebieden mogen komen. We krijgen de informatie niet omdat zodra wij de neushoorns kunnen vinden, de stropers dit ook kunnen.

De woede naar de China is erg groot en Chinese toeristen worden niet welkom ontvangen. Lodge Staff verteld ons dat ze “geen neushoorns hebben” als er Chinezen een booking willen maken, sterker nog, het hotel zit plots vol. Dit vanwege de Chinese handel in gemalen neushoorn poeder, een markt die gevoed wordt door illegale stroperij.

Hoge straffen van 25 jaar zijn ingevoerd bij het stropen van dieren, maar zolang een neushoorn nog 60.000 dollar overlevert, zal het een strijd blijven.

MKZ

August 9, 2019 in Botswana ⋅ ☀️ 24 °C

Vanwege mond en klauw zeer moeten we elke paar honderd km de banden en al onze schoenen desinfecteren. Overal lopen koeien en geiten los over snelwegen door de dorpen, en daarom is het land verdeeld door hekwerken om de verspreiding tegen te gaan. Probleem is dat dit de migratie van dieren tegengaat, waardoor bijvoorbeeld de buffels niet meer massaal kun migreren. Steeds meer organisaties proberen nationale parken aan elkaar te koppelen. Maar als je de kaart ziet zal dit voor de komende generaties buffels nog niet mogelijk zijn.Read more

Never miss updates of Marijke Boukema with our app: