Extreme droogte

August 9, 2019 in Botswana ⋅ ☀️ 25 °C

Het heeft sinds 2008 hier niet meer voldoende geregend. Waar het regenseizoen normaal maanden duurt heeft het maar twee weken geregend.

Er zijn ruzies tussen Angola Namibie en Botswana over het verdelen van het beetje water in de Okavango rivier, die al het water bevat dat west Afrika moet voeden. Vanwege deze droogte zien we weinig groen en veel droge rivieren. Als er een waterhole niet droog staat staan er vaak honderden dieren; giraffen olifanten antilopen zwijnen en zebra’s door elkaar heen, omdat ze alles moeten delen. Meestal zijn deze waterholes voorzien van water door manmade pompen.

We zijn in Etosha park geschrokken van de enorme droogte en de hoge hekken die de dieren migratie drang ontnemen. Lokaal heeft men het over klimaat verandering, en de angst dat hier leven steeds moeilijker wordt. Aan de andere kant horen we dat het potentieel bij een 40 jarige cyclus van droogte hoort, maar dat er geen data en metingen van deze regio’s beschikbaar zijn om dit te kunnen bevestigen.