Joined October 2018

Oslo

July 11 in Norway ⋅ ⛅ 18 °C

Er bestemt ikke blevet mindre begejstret for Oslo, på det år der er gået siden sidst vi var der.

Vigelandsparken og denne gang med lokale istedet for voldsomme mange turister, er bare en smuk oplevelse. Park med skulpturer af en af Norges meget kendte kunstner Gustav Vigeland. Bestemt et “must see” når man er på de kanter.

Byen har blomster bede overalt, solen skinnede og vi havde en dejlig dag med sightseeing.

Kørte videre så vi lige kunne nå solnedgangen over Fjellbacka, i Sverige, efterfulgt af formiddags das i havnen og lækker reje mad, som er er must i de svenske havne.
    Havde en blæsende overnatning på stranden i Mellbystrand, og pludselig er ferien med Oliver slut, han er sat af hjemme i København, og vi har sat kurs mod syd.

Odda og Trolltunga

July 8 in Norway ⋅ ☁️ 4 °C

Vi får kørt en hel del, der er meget vi skal nå på kort tid.
    Odda ligger for enden af en fjordgren, og vi parkerede med udsigt ind over fjorden, lige midt i byen.
    For at komme ind til Trolltunga, bestilte vi taxa til onsdag morgen, vejrudsigten var til at leve med, ikke prangende, bare ok.
    Vandreturen går op igennem et højfjelds terræn, med store vidder, smukke udsigter og igen masser af sne vi skulle igennem. Den spetakulære stenformation trolltunga står horisontalt ud fra fjeldet, og der er en fantastisk udsigt over Ringedalsvatnet. Da det er en af Norges top attraktioner, var der mange mennesker på turen, selv i Corona tid, så det er en anden vandretur man oplever, den dybe fred og ro, er overtaget af uendelige “hejsan” og hilsner på hele vejen 🙃🙂

Vel nede igen efter lang vandre dag, er vi suset videre med kurs mod Oslo, hvor vi lander i dag ved frokosttid, skal en tur i Vigelandsparken, et skulptur anlæg med blandt andet den flotte Monolitten søjle.

Vøringsfossen

July 6 in Norway ⋅ 🌧 7 °C

Høje ovenpå vores super vellykket dag på Galhøjpiggen, med lidt ømme muller i lår og lægge er vi kørt videre mod nye eventyr. Stoppede i Lom for at se nærmere på stavkirken, før vi kørte videre over Sognefjeldet til øvre Ådal. Turen havde Finn og jeg taget sidste år i solskin. Turen går op til 1430 moh. I år var det regn og vildt meget sne, så det blev ikke til så mange stop undervejs, men vi fik set så meget storslået sne landskab, frosne smeltevands søer, kæmpe fjelde og gletsjer.
    Vi parkerede for natten på p-plads ved Borgund, lige ved gammel Kongevej, som er den vej hvor første automobil turist kørte over i 1901, en hård stigning på 21% 😅 vi tog den til fods, helt ind til den anden gamle stavkirke vi ville vise Oliver, som blev mindst ligeså imponeret over kirken som vi blev sidste år. Turen tilbage til camperen tog vi i øsende regn, uden regntøj 🙃💦💦
    I dag har vi kørt gennem Flåm, byen der ligger i Auerlandsfjorden som er en gren af Sognefjorden. Fantastisk tur gennem høje fjelde, fossende elve og vand der vælter ud foroven.

Nu har vi parkeret ved Vøringsfossen, kæmpe vandfald med et fald på 142 m, imponerende syn med vand der sprøjter ud, og sneklædte fjeld toppe omkring.
    I morgen kører vi videre til Odda, som er udgangspunktet for vores næste vandretur som går til Trolltunga 🗻🗻 Onsdag er der mulighed for opholdsvejr, så vi 🤞🏼🤞🏼🤞🏼 og håber på det bliver muligt uden regn og for tunge skyer.

Galhøjpiggen 2469moh

July 5 in Norway ⋅ ❄️ -1 °C

To er blevet til tre, vi er i Norge og igår besteg vi Norges højeste fjeld Galhøjpiggen.
    Vi holder ferie sammen med Oliver, kørte fra Danmark fredag morgen, ankom til Lom i Norge efter 15 lange og hyggelige køretimer, afbrudt af lidt panik da det gik op for os at alle vores tre simkort ikke fungerede i Norge. Fandt frem til en udbyder, så efter et par frustrede timer og 1200 norske kroner fattigere, har vi nu data igen.

Grunden til at vi tog turen i et hug, er vejrudsigten. Vores oprindelige plan var at gå turen søndag, vejrudsigten for alle 10 dage vi skal være i Norge, siger regn og sky og INGEN sol. Men pludselig ændrede den sig til fuld sol lørdag, og det ville vi benytte os af.

Morgenen startede iskold efter 5 timers søvn. Det havde frosset ned til -2° om natten, da vi stod op kl 6, var det lige ved frysepunktet.

Vi krydser broen over elven i bunden af Visdalen, og herefter går det stejlt opad, stien mod toppen er tydeligt markeret med store røde T´er med jævne mellemrum.

Efterhånden som højdemetrene nærmer sig de 2000 kan vi se flere og flere fjelde i horisonten, og det er ikke underligt at området hedder Jotunheimen. ”Kæmpernes hjem” som det betyder på norsk, og de høje fjelde, den blå himmel med solen der spejler sig i sneen, og den absolutte stilhed på denne vindstille dag, gør det til en næsten meditativ oplevelse at vandre til toppen. 8 timers hård og stejl tur, igennem fantastisk terræn af klippe sten og masser af sne denne gang.

Orust

June 23 in Sweden ⋅ ☀️ 18 °C

Efter midsommer dagen kom det lidt kedelige vejr osse til os.
    Først tog vi turen forbi Tanum Hede hvor der findes i tusindevis af helleristninger og lille frilands museum.
    Så kørte vi til Lysekil, blev lidt overrasket over at se der var amerikaner træf, så byen osede af benzin, 60’er musik og dollargrin 🇺🇸 tog turen rundt i byen og kørte bagefter lidt udenfor for fred og ro. Tror nu det ville have givet sig selv, regnen kom og det væltede ned et døgns tid.
    Vi kørte videre mod Sveriges tredje største ø som hedder Orust, adskildt fra fastlandet af flere fjorde og smalle sunde. Har overnattet i de mest charmerende små havnebyer med fine huse på klippesten og smukke roser der blomstrede så flot foran de gamle huse, med traditionelle verandaer. Har badet i sommerregn, købt fisk hos den lokale fisker, fundet ørnefjer og spist aftensmad på klippen med udsigt.

Grebbestad

June 19 in Sweden ⋅ ☀️ 25 °C

Svensk midsommer når det er varmest, og præcis lige så idyllisk som vi havde forestillet os 🇸🇪
    Byen er som sådan ikke så anbefalingsværdig som mange af de andre havnebyer langs kysten, ej heller campingpladsen, som er kæmpe stor og fuld belagt her i højtiden, og vi er endt i ungdoms sektionen 😅🇸🇪🎶
    MEN det betyder intet, vi havde valgt en dejlig plet ved Falkeröd Hembygdsgård, et jättefint sted med smuk udsmykket majstang, svenske viser 🎶 og lækker frokost tallerken med midsommer specialiteter som smagte sååå godt.
    Der var meget begrænset fremmøde pga Corona, og ingen dans om majstangen, men nu har vi fået en ide om hvordan en svensk midsommer fejres 🇸🇪
    Vi trængte til en dukkert, så vi cyklede ud til badeklippen 🌞🏖 og derfra hjem til vores midsommermiddag på campingpladsen 🇸🇪

Hunnebostrand

June 16 in Sweden ⋅ ⛅ 23 °C

Vejret har været skønt og det fortsætter ihvertilfald en uges tid endnu.
    Vi har været lidt omkring Väneren, Sveriges største sø, det var vi også sidste år, og skrev lidt om den, se eller gense post ved at klikke på kortet. Så i år valgte vi at besøge Karlstad, Åmål og lidt af Götakanalen, ved Väneren.
    Nu er vi kørt til vestkysten, hvor vi er på skærgårds roadtrip. Det er det skønne ved at være i camper, mange af havnene og vigene er så små, og mega charmerende, og man behøver ikke nødvendigvis at bruge så lang tid hver sted for at få en dejlig oplevelse, så vi får set en masse. Vi går lange ture på klipperne, cykler igennem havnene, spiser rejemadder, bader og daser 🌞
    Midsommer festen er på fredag, og vi har været på jagt efter et arrangement hvor man pynter majstang og spiser sild til den lyse morgen. Pga. Corona situationen er arrangementer aflyst, men vi har fundet frem til et mindre set up i Grebbestad, som er en populær badeby som svenskerne tager på weekendture til, for blandt andet at besøge Tanum Hede og strand. Det glæder vi os til, med alt hvad Corona tillader.

Sollerön

June 6 in Sweden ⋅ 🌧 13 °C

Har været i vildmarken lidt nord for Siljansøen, havde ellers besluttet ikke at køre længere mod nord, men vi blev fristet til at besøge først Helvetesfallet og derefter Sveriges største vandfald som ligger i Fulufjällets Nationalpark.
    Har holdt midt i Sveriges vildmark, i den store natur med fjelde, vandfald og vilde dyr omkring.
    Vi havde besøg af Mikkel ræv, så en Elg da vi kom kørende gennem skovvej og var ved at snuble over en Hugorm på fjeldet, wauw.
    Smukke vandreture langs elv, krydsede sporet for Indlandsbanen 🚂 kom gennem traditionelle gamle sommer farme hvor man indtil 1950’erne drev kvæget op, man passede det, malkede og lavede smør og ost der.
    Var på fjeldet hvor vinteren var igang med at slippe sit tag, der var stadig sne på toppen, broerne ved vandfaldet var kollapset pga sneen, så vi kom ikke helt tæt på. Det var et fantastisk syn, vandet der brusede ud af elven for at ende i et fald på 70m.
    Nu er vi tilbage ved Siljansøen igen, for lige at nyde en dag eller to mere her i Dalarna.

Dalarna

June 1 in Sweden ⋅ ⛅ 19 °C

Indbegrebet af Sverige næst efter Pippi Langstrømpe og Emil fra Lønneberg 🇸🇪
    Har igen brugt tid ved kobberminen i Falun, industri som har skabt og sat sit præg på byen som betegnes som Dalarnas hovedstad.
    Siljansøen er hovedtrækplastret for Dalarna med rødmalede træhuse, skov, bådhuse og byen Nusnäs hvor de populære Dalarna heste bliver fremstillet i hånden.

Rättvik med den lange træbro, hvor man for enden får et imponerende view over søen, sognets kirke med tilhørende små hestestalde og huse hvor folk og fæ kunne samles før gudstjeneste. Folk kom blandt andet sejlende til i store kirkebåde, der havde sejlet fra den anden ende af søen og samlet folk op undervejs. Rättvik er også byen hvor der dyrkes gamle amerikanerbiler i stor stil, der bowles, der spises på American Diner og der holdes amerikaner træf.

Mörbylånga

May 25 in Sweden ⋅ ☀️ 13 °C

Holder på den syd vestlige del af Öland, et par kilometer fra Moby Dick, som vi kalder byen, har fået for dårlig vane at finde på øgenavne der minder om bynavne vi kommer igennem 😂 men det gør dem nemmere at huske.
    Har været helt syd ved fyret Lange Jan, som også er et populært fuglekigger sted, specielt lige nu hvor der er fugletræk af edderfugle som skal nordpå. Har vandret og cyklet gennem Ölands Savanne, eller som det hedder “Alvaret”, enormt stort område på kalksten med lav bevoksning.
    Vi har holdt de mest fantastiske steder, for enden af bondemandens mark, med udsigt over Kalmarsund, ved lille badeklub ud til Østersøen, med udsigt til fyret på nordsiden af øen og i nåleskoven med havet lige bag, alle steder næsten helt alene. Öland har vist sig for sin bedste side 🇸🇪🌞

Never miss updates of Finn Jensen with our app: