• Day 11

Shotover Jet and Coronet Peak

May 10, 2022 in New Zealand ⋅ ☀️ 10 °C

We left Te Anau this morning to drive back through Southland to Queenstown. The weather was a bit less amazing before lunchtime, but it was still an amazing drive. We took a turn just before Queenstown to visit Coronet Peak, one of the Peaks where people ski and hangglide from. Most people who come to Queenstown for the ski season will stay there and then drive to one of the peaks to take a skilift up the mountain. A hangglider just took of as we arrived to enjoy the magnificent views over the valleys with the mountains in the distance, always catching some clouds which are magically hanging by the peaks.

Our next stop was Queenstown's most known and revered attraction, the shotover jet. It is a jetboat ride on the Shotover River which has been running since 1965 and is operated by the Ngaitahu tribe. With 700hp worth of engines which can thrust out 760 litres of water a second allowing the boat to accelerate and break rapidly as well as do 360 spins. The very experienced drivers take you through the narrow canyon of the river where the boat literally drifts centimetres away from the rocky edges as well as drift over the flatter bits where the boat bumps over shallow water of only 10cm deep. It is quite an experience to go at these speeds, Aaron absolutely loved it; I was a bit worried at first but at some point you just have to trust that these drivers know what they are doing and just enjoy the ride. It is quite a thrill and now I understand why this is the number one attraction in Queenstown!

After this thrilling experience we took it a bit slower and went to an Irish pub and played Trivial Pursuit to finish with a lovely dinner.

We verlieten Te Anau vanmorgen om via Southland terug te rijden naar Queenstown. Het weer was iets minder geweldig in de voormiddag, maar het was nog steeds een geweldige rit. We namen een afslag net voor Queenstown om Coronet Peak te bezoeken, een van de pieken van waar mensen skiën en deltavliegen. De meeste vakantiegangers die voor het skiseizoen naar Queenstown komen, blijven daar en rijden dan naar een van de toppen om een ​​skilift de berg op te nemen. Een hangglider vertrok net toen we aankwamen om te genieten van het prachtige uitzicht over de valleien met de bergen in de verte, met altijd een paar wolken die op magische wijze langs de toppen voorbijdrijven.

Onze volgende stop was de meest bekende en favoriete attractie van Queenstown, de shotover jet. Het is een jetboottocht op de Shotover-rivier die al sinds 1965 vaart en wordt beheerd door de Ngaitahu-stam. Met 700 pk aan motoren die 760 liter water per seconde kunnen verplaatsen, kan de boot snel accelereren en remmen en zelfs 360 graden toertjes maken. De zeer ervaren chauffeurs nemen je mee door de smalle kloof van de rivier waar de boot letterlijk centimeters van de rotsachtige randen scheurt en over de vlakkere stukken waar de boot over ondiep water van slechts 10 cm diep hotst en botst. Het is een hele ervaring om met deze snelheden te gaan, Aaron vond het geweldig; ik was eerst een beetje bezorgd, maar op een gegeven moment moet je erop vertrouwen dat deze chauffeurs weten wat ze doen en gewoon genieten van de rit. Het is nogal een sensatie en nu begrijp ik waarom dit de nummer één attractie in Queenstown is!

Na deze spannende ervaring deden we het wat rustiger aan en gingen we naar een Ierse pub en speelden we Trivial Pursuit om af te sluiten met een heerlijk diner.