• Day 5

Madeira Dramatic West Coast Tour

April 9 in Portugal ⋅ ☀️ 16 °C

Vandaag de ganse dag van de ene plaats naar de andere met de bus, echt de toerist uithangen!!! Onze gids Geert, was even wennen, vooral aan zijn (droge) humor en stijl! De eerste stop was Ribeira Brava, "de wilde rivier", die helemaal niet wild was😉. Op naar de tweede stop: de banaantjes! Uitleg over kweek van de bananen op Madeira, die in Europa als 2de rangs bananen beschouwd worden, en daardoor willen de Portugezen ze ook niet uitvoeren.
    De moederplant draagt 1 keer en dan wordt ze omgehakt en staat er een nieuw plantje klaar om na ongeveer 12 á 14 maand een nieuwe tros bananen te geven die met de hand geoogst wordt.
    Onze volgende stop is Porto Moniz met de Lava meertjes waar je kan in zwemmen... jammer maar helaas hadden we geen zwempak bij 😉! Niet getreurd, er stond een lekkere lunch op ons te wachten van een aardslelijke vis met uitpuilende zwarte ogen, maar die zeer lekker is!
    Op weg naar onze volgende stops kregen we iedere keer een volledig college over de fauna en flora die we tegenkwamen onderweg. Ongelofelijk wat er allemaal groeit op Madeira: 8m hoge lelietje van daleboom, 1.2m hoge paardebloem, massa's agapanthussen, tulpenbomen, suikerriet, laurierbossen....te veel om op te noemen.
    Laatste stop: Câmara de Lobos, een klein vissersdorp, waar ze voor ons het gekende drankje bereid hebben op basis van vers sinaasappelsap, citroensap, vloeibare honing en rhum van 50%alcohol, "Poncha" genaamd!!!
    Hoppa! Terug huiswaarts! Leerrijke dag!!! Op naar morgen terug voor een levada wandeling....