Portugal
Autonomous Region of Madeira

Here you’ll find travel reports about Autonomous Region of Madeira. Discover travel destinations in Portugal of travelers writing a travel blog on FindPenguins.

Idag var det dags för ett besök på Blandys Wine Lodge, guidad tur och provning av madeiraviner. Det ligger mitt i stan, så det var bara att promenera nerför backen, som vi nu kan utan och innan.
    Blandys är en av de två största vinfabrikanterna här på Madeira. De firade 200-årsjubileum 2011 och drivs fortfarande av samma familj, 7 generationer! Lite snappade vi upp före provningen 🍷

Det finns fyra typer madeiravin, som görs på olika druvor och heter, från det torraste till det sötaste,
    Sercial, Verdelho, Bual och Malmsey. Madeiravinet uppstod för att det skulle hålla sig under långa sjöresor och därför tillsattes 90-procentig vinsprit, vilket gjorde madeiravinet omåttligt populärt, särskilt hos engelsmännen.

Ryssland och Sverige har också varit storkonsumenter. Sverige var världsledande per capita under mellankrigstiden. Vin&Sprit hade t.o.m egna fat härnere. Churchill älskade madeira liksom Gustav V och Gustav VI Adolf.

Ja, det smakade ju bra så vi kom ut med en flaska Velhelo, 10 år gammal av skaplig kvalitet.

Janne och Mia hälsar på

February 23 in Portugal

I tisdags kom Janne (Carins bror) och Mia hit för att hälsa på en vecka. Idag är det fredag och vi har haft jättetrevliga dagar med promenader på stan, goda middagar och OS dessemellan. I onsdags var vi och lyssnade på fado i engelska kyrkan, fantastiskt duktig sångerska och bra musiker.

Idag har vi tagit en långpromenad till Camara de Lobos. Mäktiga dyningar rullade in mot den svarta lavakusten, ett riktigt skådespel! När vi kom fram blev det förstås traditionell poncha. Det var ju här den uppfanns! Den består av pressad apelsin- och citronjuice, kan även vara passionsfrukt, honung och rom. Inte dumt 😊.

Nu är det läggdags. I morgon curling, ja herrfinalen i OS alltså, och sedan botaniska trädgården och Monte.
    Och Sveriges guld 🥇i skidskyttestafetten idag var ju överraskande och ’sjukt bra’ 👍, kul!

Nu är Mattias och Felix här! Vi mötte dom på Funchals flygplats igår, flyget var en timme sent, men Felixen hade klarat den långa resan jättebra. Roligt med besök igen!
    Efter en period med dåligt väder fick vi en kanondag till idag. Vi var ute med kopian av Columbus skepp Santa Maria. Jag har alltid tyckt att det sett ut som ett riktigt turistjippo, men det är faktiskt en snygg kopia på Columbus skepp, riktigt välgjord och med mycket kul detaljer, t.o.m. ett litet museum under däck.

Det har blåst bra i flera dagar, men idag var det lugnt, soligt och varmt! De för tur med sig de här grabbarna 😎. Men kraftig dyning var det, så vi fick gunga ordentligt. Vi såg inga delfiner, men det blev en fin sjötur. Sen var vi på kaféet vid fortet och Felixen träffade några madeiranska kompisar som han hade kul med. Vilken energi!
    En härlig dag!

Levadavandring - på riktigt

March 20 in Portugal

Vår första levadavandring var ju bara 200 meter, så den räknas inte riktigt. Men igår gick vi en bra bit. Vi tog en buss upp i bergen och hade sett ut en hållplats som var lämplig att kliva av på. Därifrån var det 25 min promenad för att nå levadans start.
    Att vi hade missat hållplatsen förstod vi när alla andra gick av bussen och en kvinna sade nåt på portugisiska och pekade mot dörrutgången. Det var väldigt fin utsikt över Funchal och bussen gick tillbaka efter 10 minuter, så ingen större skada skedd. Den här gången hade vi bett busschauffören att släppa av oss på rätt ställe.

Sen var det bara att börja gå. Vi träffade på en rolig taxichaufför som väntade på ett par vandrare som skulle komma från andra hållet. Han gav lite bra vägvisning till hur vi skulle nå levadan. Inte så lätt ändå... en fruktansvärt brant backe som vi mödosamt tog oss uppför innan vi insåg att vi skulle ha svängt av mitt i backen...
    När vi till slut hittade levadan var det en behaglig promenad, inga backar att tala om och lättgånget. Emellanåt fin utsikt över en dal eller en by. Ett par timmar senare kom vi fram till Camacha, en lugn by. Vi letade efter ett ställe att äta på, men hittade en buss tillbaka till Funchal istället, så vi hoppade på den.
    Det blev rätt mycket gående ändå, säkert över en mil, så det var skönt att komma hem till lägenheten igen.

Sista kvällen...

April 9 in Portugal

Så har då två månader gått. Ikväll hittade vi en liten restaurang som var väldigt trevlig och den hade dessutom fördelen att vara den som ligger närmast lägenheten. Riktig mysfarbror som serverade, pappa lagade maten, gissar vi, och det smakade fantastiskt!
    Nu har vi sagt hej och tack till Olga och Pedro, ett fantastiskt omtänksamt och trevligt värdpar, väskorna är packade och taxi beställd. Hem till plasttältet...Read more

200 meters levadavandring

February 13 in Portugal

Nej, 200 meter är inte höjd över havet, det är längden på vår levadavandringspremiär. Vi träffade en trevlig man igår i backen ner till stan som pratade om allt mellan himmel och jord, han hade varit i Sverige två gånger, i Sundbyberg. Han varnade oss för levadavandringar. Häromåret hade en tysk lutat sig ut för att titta på utsikten, ramlat ner och slagit ihjäl sig. När hans fru skulle försöka rädda honom gjorde hon samma sak.

När vi går i backen till stan har vi sett en smal gränd på en meters bredd med fortets mur på ena sidan och murar till privata hus på andra. Den heter Beco da Levada do Pico. Vi var lite nyfikna på den och dessutom verkade den helt omöjlig att ramla ner och slå ihjäl sig ifrån 😊. Så vi gick in. Efter en stund öppnade sig en jättefin vy över Funchal och havet.
    Sen blev det tuffare, vi gick en bit till och en argsint och dreglande hund, stor som en kalv hoppade och skällde innanför muren. Vi såg den visserligen inte, men man kan ju tänka sig...
    Så några meter till och ytterligare en argsint hund och den här såg vi! Den såg väldigt arg ut, hoppade upp mot det 2 meter höga staketet och hade säkert slitit oss i stycken om den bara kommit över. Nu var vi ändå framme vid Levada da Picos ände, den slutade i en grind till ett privat hus, så vi vände och gick tillbaka samma väg.
    Så nu har vi gått vår första levadavandring med både utsikt och dramatik. Får se om det blir nån mer...

Vad kan dom ha gemensamt? Jo, Madeira, såklart! Ronaldo är Funchals och Madeiras stolthet. Han har blivit utsedd till världens bäste fotbollsspelare fem gånger! Här i Funchal finns nu ett museum och hotell, CR7, otroligt lyxigt och designat, inspirerat av fotboll och Ronaldo. Utanför står en bronsstaty där man precis som på andra bronsstatyer ska klappa på dom och på Ronaldo, ja ni kanske ser vilken kroppsdel som är blankast 😉. Han har inte glömt sin gamla hemstad utan har bidragit med många miljoner euro till ungdomsverksamhet och återuppbyggnad efter den katastrofala översvämningen 2010 då stora delar av Funchal stod under vatten.

Zarco ’upptäckte’ Porto Santos 1418 och Madeira 1419 och införlivade öarna med Portugal. Morerna var visserligen här några hundra år tidigare, men det räknas inte riktigt.

Och Columbus då? Jo, Zarco hade sju döttrar. Columbus gifte sig med en av dom, bodde på Madeira och Porto Santos innan det blev för långtråkigt på land och han stack till sjöss för att segla till Indien. Och det vet vi ju hur det gick. Det var åtminstone vår guide Pedros tolkning av historien. En snabbkoll i wikipedia visar att Italien, Portugal, Spanien, Polen m.fl. alla har sin egen version av Columbus ursprung. Troligast är att han kom från Genua. Han har i alla fall fått en fin staty här, där han sitter och blickar ut över havet.

Jardim Botanica och Monte

February 25 in Portugal

Botaniska trädgården och Monte var lördagens mål. Buss uppför hisnande backar, man hoppas att motor och bromsar fungerar... men det är ju Volvo-bussar, känns tryggt. Det är vanligt med bränder här och för två år sedan brann det ordentligt. Spåren efter branden syns här och där i form av svartbrända trädstammar. Papegojparken som jag sett fram emot var stängd efter branden. Parken var fin, men säkert mycket bättre längre fram i vår. Från botaniska trädgården kan man åka linbana upp till Monte. Fantastisk utsikt och fin kyrka. Härifrån utgår de speciella slädfärderna som man kunde se i filmen Windjammer på Vinterpalatset på 60-talet. Men man kan också åka kabinbana ända ner till stan, vilket vi gjorde. En fin dag, på kvällen middag hemma och femkortspoker. Carin tog hem segern 🥇.Read more

Procession till katedralen

March 4 in Portugal

Häromdagen var vi och besökte Santa Clara-klostret som ligger i ’vår’ backe. Där fick vi veta att det idag, söndag skulle gå en procession genom stan till katedralen. Vi gick lite fel och hamnade på en privat fest på jesuitkollegiet, men det ordnade upp sig. Efter att ha rundat hörnet hittade vi jesuitkyrkan där processionen skulle starta. Man tog ut Jesus och Maria i friska luften och gick i procession till ackompanjemang av blåsorkester och ödesmättade trummor.
    Efter det tyckte vi att vi fått tillräckligt av andlig spis och då satt det bra med ett glas vin nere vid hamnen.

Först måste man åka upp på ett högt berg... sen ska man titta på en gammal kyrka och sen åka släde jättefort nerför halva berget... lite läskigt, men kul, sen taxi resten, då blir man trött. Sen får man glass! 👍

Madeira, Autonomous Region of Madeira, Madère