Semester in Peru

August 2019 - January 2020
A 165-day adventure by Annegreet Read more

Studiofotografie buiten ?! & Slaapbellen

August 15, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

Ik heb elke donderdag de hele dag studio fotografie op school en vandaag was de eerste keer. We kwamen binnen in het lokaal en hert eerste wat de docente zei was dat het een vak was voor gevorderden. Maar ik heb nog nooit echt fotografie gehad op school dus ik dacht direct shit. Gelukkig is het hier op school allemaal niet zo moeilijk dus ook dit vak viel reuze mee. We kregen eerst wat uitleg en daarna gingen we naar buiten (?!) om foto's te maken die we dan vervolgens moesten laten zien in de klas. Ook moesten we er uitleg bij geven wat voor foto het was. Aan het eind van de les keken we nog een documentaire over een of andere fotograaf die een nanny was uit Duitsland en haar fotos nooit had laten ontwikkelen. Het was echt heel erg saai en de halve klas viel volgens mij in slaap. Volgende week begint het vak echt en dan gaan we ook echt foto's maken in de fotostudio. Na school ging ik met andre eten bij hem thuis en daarna naar huis met de bus. Met de bus gaan is hier een heel avontuur. Ten eerste is het altijd super druk en weet je eigenlijk nooit waar je heen gaat. Tenminste ik niet. Om 11 's avonds belde Marcel mij (in Nederland 6 uur in de ochtend), want hij was net terug van het stappen en hij dacht dat ik wel wakker zou zijn. Ik was wel wakker, maar Marcel daarentegen viel na 5 minuten al in slaap met zijn telefoon nog aan. 😂Read more

Historic Centre of Lima

August 17, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 18 °C

We gingen eindelijk naar het centrum van Lima vandaag, nadat het vorige week niet door ging. Om 12:30 verzamelden we bij Kennedy Park in Miraflores en gingen we met zijn zessen in een uber busje die kant op. Onze eerste stop was plaza del armas. Het grote plein dat het middelpunt vormt van het centrum. En waar ook het paleis van de president is. Daarna liepen we door en kwamen we langs het chocolade museum en het pisco museum, daar zijn we niet heen geweest maar misschien de volgende keer. Waar we wel zijn heen gegaan is de kerk van San Francisco. Daar hebben we een rondleiding gehad langs allerlei schilderijen, oude boeken, en de catacomben met botten van 30.000 mensen. Helaas mochten er in het gebouw geen foto's gemaakt worden. Later op de middag gingen we terug naar Miraflores en hebben we daar wat gegeten. Vervolgens ben ik met de bus weer terug gegaan naar huis en heb ik onderweg nog een fles pisco sour gehaald voor de verjaardag van Hannah vanavond. Daarbij kreeg ik een snoepje met chicha morada smaak, dit is ook een heel bekend drankje hier in Peru gemaakt van paarse mais. Ik heb het zelf nog niet gedronken maar het snoepje was best wel lekker dus misschien probeer ik het binnenkort wel.Read more

Slapen in een woonkamer?

August 18, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

Shenay en ik hadden vandaag een bezichtiging bij een appartement. Toen we aankwamen bleek al snel dat de slaapkamer eigenlijk een woonkamer was met 4 campingbedden. En de andere 2 slaapkamers, die echt slaapkamers waren waren al verhuurd. Heel vreemd. De man die het appartement verhuurde sprak ook nauwelijks Engels dus probeerde Shenay in haar beste Spaans uit te leggen dat het toch niet helemaal was wat we hadden verwacht en gingen we weer weg. Daarna zijn we naar Larcomar gelopen, een groot winkelcentrum aan de kust in Miraflores. Daar hebben we gegeten bij Chili' s. En ben ik langs de kust terug gelopen naar de bushalte. Je hebt daar een mooi uitzicht over de oceaan, omdat het best wel hoog is.Read more

Inka cola en chicha morada proberen.

August 19, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 19 °C

Maandag ochtend, 3 kwartier gewacht voor dat er eindelijk een uber bij mijn huis was. Na dat hij mijn huis eerst voorbij reed en vervolgens nog een minuut of 20 rondjes heeft gereden voor ik eindelijk in de auto kon stappen. Ik was er van overtuigd dat ik te laat op school zou komen, maar gelukkig was er niet super veel verkeer deze keer en was ik ook nog te vroeg ook.
    Vervolgens had ik Spaans en daarna een vak die ik nog niet eerder had gehad namelijk: tourism product development. Hier was ik de enige niet Peruviaan dus wou de docent alles van mij weten. Na wat uitleg over het vak bleek na een tijdje dat we voor ons project amazonas gaan bezoeken met de klas, amazonas is een soort provincie in het noorden van Peru. Wat en wanneer precies dat weet ik nog niet, maar we zullen zien.
    Toen ik de les uit kwam scheen de zon opeens en heb ik even lekker buiten gezeten en vervolgens geluncht met joke en Nadine. Daarna gingen andre en ik met de bus naar Miraflores en kochten we inca kola en chicha morada. Twee typische soorten fris van hier. De Inca Kola smaakt heel erg naar bubbelgum en het is geel. De Chicha morada is paars en gemaakt van paarse mais en andere soorten fruit o.a. mango en ananas ook smaakt het lichtjes naar kaneel. Ik denk dat je er even aan moet wennen, want het heeft een aparte smaak die niet echt vergelijkbaar is met iets anders wat ik ooit gehad heb.

Chillen op het dakterras

August 21, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 19 °C

Vanmorgen had ik weer Spaans, dat heb ik altijd op maandag, dinsdag en woensdag ochtend. Voor de les was het heel donker buiten en ook heel erg koud, dus ik had een dikke trui en een jas aan. Toen spaans afgelopen was kwam ik weer buiten en scheen de zon, en het was direct super warm. Vaak als hier de zon schijnt is het voor een uurtje of 2, maar nu scheen de zon de hele middag. Elke woensdag heb ik 3 tussenuren in de middag tot mijn volgende vak en we hebben een dakterras op een van de schoolgebouwen. Dus daar heb ik een hele tijd in de zon gezeten. Tot ik weer les had.
    Daarna wilde ik voor de verandering een keer met de bus terug naar school gaan in plaats van met de uber. Het probleem was dat ik alleen nog maar in de bus heb gezeten als er iemand bij was die wist welke bussen we moesten nemen. Dus na een uur wachten op de bus heb ik toch maar besloten een uber te nemen. Volgende keer beter...

Op naar Huaraz

August 22, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 18 °C

Vandaag had ik eerst studiofotografie, we hebben nu fotos gemaakt in de studio. We kregen uitleg over de belichting en verschillende filters etc. We hebben ook groepjes gemaakt voor het project van de komende 3 weken, wij maken iets over klimaatverandering, want dat was een van de 3 onderwerpen die we konden kiezen. Onderweg naar huis heb ik nog wat eten en drinken gehaald voor onderweg. Want vanavond vertrekken we (Marc, Leandro, Charly, Hannah en ik) om 22:30 naar Huaraz.Read more

Laguna Willcacocha - Huaraz, Dag 1

August 23, 2019 in Peru ⋅ ☀️ 12 °C

We kwamen om 6:30 met de bus aan in Huaraz en zijn toen met de bus naar het Hostel gegaan. Aankomen in onze kamer zijn we eerst nog 1,5 uur op bed gaan liggen om even uit te rusten van onze 8 uur durende busreis en om te wennen aan het hoogte verschil. Huaraz ligt namelijk op 3052 meter hoogte. Vervolgens hebben we oms klaar gemaakt voor het ontbijt, we kregen allemaal broodjes, wafels met aardbeien en coca thee. Super luxe voor een hostel die 20 soles per nacht kost (wat ongeveer 5 euro per nacht is).
    Vervolgens wilden we onze eerste trek gaan lopen en hebben we even advies gevraagd bij de man van het hostel, die overigens 7 talen spreekt. Hij adviseerde om eerst de makkelijkste te doen om aan de hoogte te wennen. Dat hebben we dus gedaan. We gingen op pad naar laguna Willcacocha. We zijn in ongeveer 3,5 uur naar boven gelopen, zeg maar gerust geklommen. Met wel 100 kleine adempauzes, voor hoe ver dat mogelijk is met zo weinig zuurstof, zijn we uiteindelijk toch boven gekomen. Wel heeft het veel bloed, zweet en tranen gekost. Ook werden we heel erg duizelig hoe hoger we kwamen. Toen we eindelijk op de top aangekomen waren op 3725 meter hoogte was het uizicht heel mooi. En hebben we daar een tijd gezeten. Daarna beseften we ons pas dat we de zelfde weg natuurlijk ook weer naar beneden moesten... Het ging een stuk makkelijker dan omhoog, maar nogsteeds weer lastiger dan gedacht. Je moet de hele tijd kijken waar je loopt, anders val je over alle losse stenen. En zelfs als je wel uitkijkt is het zo steil dat je alsnog uitglijdt. Zeker op de schoenen die ik aan heb... Toen we weer beneden waren zijn we naar de winkel gegaan en daarna terug naar het hostel. Vervolgens hebben we daar ook gegeten en zijn we om 9 uur naar bed gegaan. Morgen gaan we naar Laguna Parón. En vertrekken we om 8 uur met de bus voor een tocht van een hele dag, ipv een halve dag wat we vandaag hadden gedaan.

Laguna parón - Huaraz, dag 2

August 24, 2019 in Peru ⋅ ☁️ 11 °C

Na het ontbijt vertrokken we rond half 9 in de morgen met de bus richting Laguna Parón. We hadden allemaal eigenlijk geen idee wat ons te wachten stond, we wisten alleen waar we heen zouden gaan. Al gauw bleek dat we nog wel een tijdje in de bus zouden zitten, ongeveer een uur of 4. Onderweg hadden we nog een tussenstop om wat eten en drinken te kopen.
    Rond half 1 kwamen we aan bij de plek vanaf waar we moesten lopen. Dit keer bij lange na niet zo ver als gisteren, maar er ging op een gegeven moment een pad bijna recht omhoog. Klimmen dus. Toen we dachten dat we er bijna waren kwamen we een vrouw tegen die onderweg naar beneden was. Ze zei tegen ons, jullie zijn er bíjna het is nog maar 40 minuten lopen.
    Na een tijdje was er geen pad meer, maar alleen grote rotsen en stenen tussen de rotsen. We keken een heel eind naar beneden terwijl we over de rotsen klommen om naar boven te komen. Tussen sommige rotsen zaten hele grote gaten waardoor je meters naar beneden kon kijken dus we hielden ons goed vast, helaas zaten er ook heel wat stenen een beetje los en werden we aangevallen door een soort van blinde muggen. Uiteindelijk aangekomen op de top was het uitzicht echt prachtig. Het water was fel turquoise en er dreven een aantal bootjes in. De bergen met sneeuw kon je ook aan alle kanten zien. Het was iets frisser dan beneden, maar koud was het niet, want de zon was heel fel.
    Het logo van Paramount is gebaseerd op de vorm van een van deze bergtoppen. Vertelde onze gids, die overigens niet mee naar boven klom.
    Toen we uiteindelijk rond 6 uur weer bij het hostel waren hebben we daar ook maar weer gegeten. We hadden geen zin meer om nog verder te lopen, ook al was dat wel eerst ons plan.
    Na het eten gingen we al gauw weer naar bed, we praatten nog een beetje en daarna zíjn we gaan slapen. Want mogen gaan we naar het beroemde Laguna 69. En worden we om 4:30 opgehaald door de bus.

Laguna 69 - Huaraz, dag 3

August 25, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 8 °C

De bus haalde ons vanmorgen om 4:30 op voor een dagtrip naar Laguna 69. Onderweg stopten we nog halverwege een berg bij een klein restaurantje om daar te ontbijten. Daarna reden we verder naar Huascaran national park waar we de hele dag gingen hiken. Ongeveer een kwartier voor we waren aangekomen op de plek waar we zouden hiken hadden we nog een stop bij een heel mooi blauw meer.
    Om 8:45 kwamen we aan op het begin van onze route naar Laguna 69. We startten op ongeveer 3700 meter hoogte. Het zou ongeveer 3 uur lopen zijn, dan konden we een uur bij het meer zitten en dan weer ongeveer in 2 uur terug lopen. Omdat ik de afgelopen dagen nogal langzaam was besloot ik om er voor te gaan en de eerste kilometers zo snel mogelijk te wandelen zonder al te veel stoppen. Ik was namelijk bang dat ik te laat aan zou komen en het meer dus niet kunnen zien. Want om kwart voor 3 precies zou de bus weer terug rijden naar Huaraz.
    De klim naar boven begon makkelijk het ging langzaam een beetje omhoog de eerste 1 of 2 kilometer. Daarna zag ik geen pad meer en bleek dus dat we de eerste berg op moesten klimmen. We hadden vantevoren afgesproken dat we allemaal op ons eigen tempo gingen lopen dus al gauw liep ik alleen. Wel handig want dan hoef je niet met iedereen te kletsen en hou je meer adem over, en dat heb je nodig op zo'n hoogte. Op een gegeven moment kwam ik aan bij de tweede berg en ik hoopte dat ik er bijna zou zijn als ik daar opgeklommen was. Ik kwam wel uit bij een meer, maar dat was nog niet de goede helaas.
    Daarna was de route even wat makkelijker. Ik liep tussen 2 bergen door op een vrijwel vlakke ondergrond. Toen ik om me heen keek zag ik alleen maar hele hoge bergen en ik vroeg me af waar ik dan langs moest. Ze leken namelijk allemaal onmogelijk steil om te beklimmen. Tot dat ik in de verte andere mensen zag, midden op de berg. Vooral de laaste berg voor dat je er was was super steil. Ik liep de hele tijd voor heel veel mensen uit, maar op die laatste berg ben ik weer ingehaald door de helft.
    Uiteindelijk was ik 10 minuten voor dat we volgens de planning boven zouden moeten zijn boven, dus ik was tevreden. Wat een mooi uitzicht! Zoiets moois had ik nog nooit gezien. Het blauwe meer, de grijze rotsen, een waterval en besneeuwde bergtoppen. Bij het meer hebben we een hele boel mooie foto's gemaakt en even gegeten.
    Na iets meer dan een uur was het tijd om weer naar beneden te lopen en vooral niet uit te glijden over alle losse stenen. Dus liepen we voorzichtig terug.
    Halverwege werd ik opeens heel erg misselijk, duizelig en kreeg ik zoveel hoofdpijn dat het voelde dat m'n hoofd uit elkaar zou barsten. Hoogteziekte dus. Na een paar honderd meter kwamen Leandro, Marc en ik Charly en Hannah tegen. Ook zij hadden last gekregen van de hoogte ziekte. We liepen met zijn allen terug naar beneden, met de tourguide (David) achter ons, want we waren niet zo snel meer.
    Hoe verder we naar beneden gingen hoe beter het ging met Hannah en Charly. Maar met mij ging het nogsteeds heel slecht. Op een gegeven moment kreeg ik van David een watje met iets van vloeistof er op tegen de hoofdpijn. Dat hielp een klein beetje maar echt 5 minuten. En we moesten nog zo'n 4km naar beneden lopen in de volle zon, want het was midden op de dag.
    Het duurde een eeuwigheid en ook mijn blaar van de eerste hike was open gegaan. Uiteindelijk kwamen we toch bij de bus aan, iets later dan gepland en gingen we weer richting het hostel. Daar hebben we gedoucht en gegeten en vervolgens zijn we weer met de nachtbus terug naar Lima gereden.

Pizza's, naar de sportschool & Huisfeest

September 1, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

Maandag 》om 6:30 's morgens kwamen we weer aan in Lima. Ik had eigenlijk school om 9 uur, maar door de vrij oncomfortabele busrit was ik te moe om te gaan en besloot ik thuis te blijven.

Dinsdag 》 Zoals zo vaak was er vandaag ook weer iets te doen op campus II (waar ik altijd Spaans heb). Dit keer was er een soort van informatie markt. Wel met een hoop muziek, zoals altijd. Midden tussen alle klaslokalen, want dat is heel handig (not).
    Toen ik naar huis ging met de uber kwam mijn tas tussen de deur, waardoor hij kapot ging. Dus nu moet ik even uitzoeken hoe ik hem moet maken. 's avonds hadden we een pizza party bij Andre thuis. Er kwamen iets van 20 mensen (oa. Nederlanders, Duitsers, Amerikanen, Peruvianen, Noren, Zweden, italianen en iemand uit Zwitserland). We hadden thee met pisco en bestelden een hele hoop grote pizza's vervolgens werden we door het restaurant gebeld of het wel klopte omdat het een hele grote bestelling was.

Woensdag 》 Ik had smorgens Spaans en daarna communication & globalisation. Ik was vergeten dat ik nog een documentaire moest kijken als huiswerk. Dus dat heb ik gedaan toen ik thuis kwam. Daarna heb ik pasta bolognese gemaakt. Want ik heb eindelijk normale tomatensaus gevonden.

Donderdag 》 Vandaag hadden we onze eerste studio shoot voor studiofotografie. Ons onderwerp was klimaat verandering. En specifiek watervervuiling. Dus we gingen aan de slag met touwen en plastic zakken om te laten zien dat er veel plastic in de oceaan zit. Daarna ben ik door Miraflores gelopen op zoek naar creme, want vorig weekend ben ik verbrand op de berg in Huaraz, dus mijn huid is heel droog. Ik was op zoek naar een drogisterij. Maar hier is het blijkbaar gebruikelijk om voor alles naar de apotheek te gaan, ze verkopen zelfs deo en shampoo in de apotheek.

Vrijdag 》 De tijd om een keer weer te gaan sporten was aangebroken, dus vroeg in de ochtend ging ik mee naar de sportschool. We hebben vooral beenspieren getraind maar ook hardgelopen en nog wat andere machines. Het viel me mee voor hoe lang ik niet naar de sportschool ben geweest. Vervolgens hebben we geluncht en tegelijkertijd chefs table gekeken. Daarna ben ik naar huis gegaan met de bus, maar vanaf de bus is het altijd nog ruim een kwartier lopen. Onderweg kwam ik zo'n elektrische step tegen (die hier overal en nergens staan), dus die heb ik voor het eerst gebruikt. Super handig want nu was ik veel sneller thuis.

Zaterdag 》 's savonds had ik een huisfeest van Nima en Änna. Dus besloot ik limonada de hierba de louisa te maken. Dat is eigenlijk gewoon lemongrass thee met suiker, laten afkoelen en dan heel veel limoensap er door. En wij besloten er vervolgens cocktails van te maken. Iedereen vond het erg lekker, maar blijkbaar heb ik het een soort van uitgevonden, want niemand had het ooit zo gehad en ze vroegen om het recept. Die heb ik niet want ik deed ook maar wat. Op het feestje zelf hadden ze een heel groot dakterras waar je over een stuk van de stad kon kijken, echt heel mooi.

Zondag 》 Ik heb er nu een huisgenoot bij. Naast Marcello woont Aksel nu ook in het huis. Hij komt uit Australië, dus spreekt Engels en dat is wel handig.

Ps. Als ik niet zoveel te vertellen heb ga ik alles vanaf nu de hele week in één bericht plaatsen, maar als ik wel iets leuks heb gedaan oid. Dan plaats ik iets vaker iets. 🙈