Semester in Peru

August 2019 - January 2020
A 165-day adventure by Annegreet

Inpakken & naar ons hotel

August 5, 2019 in the Netherlands ⋅ ☁️ 21 °C

Wakker worden, omkleden, tandenpoetsen, wat laatste dingetjes halen in de stad en daarna mn koffer verder ingepakt. Een heel gedoe... er zit practisch niks in mijn handbagage en nog is hij te zwaar. Backpack maar gepakt uit de grote koffer, want ook deze was net te zwaar. Last minute een paar truien uit de bagage gegooid dus nu maar hopen op mooi weer.
    Na Luna nog wat knuffels gegeven te hebben was het dan toch tijd om te gaan. Op naar Nieuwegein, want daar hadden we een hotel geboekt.
    Na aankomst zijn we bijna direct doorgegaan naar een Surinaams/indisch restaurant genaamd sunita in IJsselstein. Toen we aankwamen zat het helemaal vol en moesten we helaas verder lopen. Omdat er verder eigenlijk niks open was op een pizzaeria na zijn we terug gegaan en moesten we even wachten tot er plek was. Gelukkig duurde dat niet heel lang en hadden we eindelijk een tafeltje en ook daarna duurde het nog heel erg lang voor het eten er was. Maar het was echt het wachten waard, want we hebben nog nooit zo lekker gegeten.
    Na terugkomst in het hotel hebben we gezellig in een (veel te) warm bad gezeten. En was het daarna tijd om te slapen. De wekker gaat namelijk al rond 6 uur.

Amsterdam, Houston, Lima ✈

August 6, 2019 in the Netherlands ⋅ ⛅ 21 °C

De dag waar ik al tijden naar heb uitgekeken, maar ook tegenop heb gekeken was aangebroken. Remko en ik vertrokken al vroeg naar Schiphol, gelukkig maar want het was erg druk. Eenmaal ingecheckt en de koffer weg gebracht was het tijd om afscheid te nemen en begon het avontuur voor mij echt.
    Eerst van Schiphol naar Houston, een vlucht van 10,5 uur. En wat duurde dat lang. Ik heb films gekeken, onder andere 5 feet apart en grown ups en gepraat met mn vliegtuig buurman die naar Mexico ging met zijn gezin. Toen we (Hannah, Charly en ik) eindelijk in Houston waren hebben we 2 uur in de rij gestaan bij de security. Onze vlucht van Houston naar Lima had ook een overstaptijd van 2 uur... Gelukkig kregen we een e-mail dat die vlucht een uur vertraging had, dus kwamen we gelukkig nog op tijd.
    De vlucht van Houston naar Lima duurde nog eens 6.5 uur. En ben weer een film gaan kijken, maar halverwege had ik toch maar besloten om te gaan slapen. Aangekomen in Lima was het daar al na 12 uur snachts dus in Nederland 7 uur in de ochtend (het tijdsverschil is -7). Weer moesten we door de douane, dit keer duurde het wel een stuk minder lang.
    Daarna werd ik opgehaald door een taxi chauffeur die mijn naam op een bordje had geschreven en was ik om half 2 bij het huis waar ik het komende half jaar verblijf. Midden in de nacht heb ik nog een hele rondleiding gekregen en uitleg over hoe alles een beetje werkt, maar ik wilde vooral gaan slapen.

Eerste dag in Lima

August 7, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

Vanmorgen heb ik mijn Peruviaanse huisgenoot genaamd Marcello ontmoet. Gelukkig kan hij ook een beetje Engels, iets wat de meeste Peruvianen echt totaal niet kunnen. Samen zijn we naar een tankstation gegaan waar ik mijn eerste soles kon pinnen. Daarna zijn we weer naar huis gelopen en heeft hij me geholpen om een uber te bestellen om naar de universiteit te gaan. Daar had ik afgesproken met Jean Pierre, hij is een soort buddy en helpt internationale studenten met dingen regelen op de universiteit.
    Eenmaal aangekomen bij USIL (zo heet mijn universiteit) kwam ik niet naar binnen omdat ik geen studentenkaart had en de bewaking bij de poort geloofde niet dat ik een internationale student was, terwijl ik nog geen woord Spaans spreek. Uiteindelijk moest ik mijn paspoort laten zien en mocht ik toch naar binnen. Er was iets mis gegaan met mijn vakken dus dat moesten we even regelen. Even bleek niet even te zijn, ruim 2 uur later stonden we pas weer buiten.
    De volgende missie was om een simkaart te regelen met een telefoon nummer voor in Peru, zodat ik daar ook internet heb. Eerst hebben we een half uur rondgelopen in het winkel centrum daar om een specifieke telefoon provider te vinden. Toen we dat eenmaal gevonden hadden duurde het weer tijden voor het gelukt was. Ondertussen zijn we eerst nog maar naar de supermarkt gegaan om wat eten te kopen. Toen we terug kwamen was de jongen die het nummer regelde weg en zat er een ander meisje. Maar uiteindelijk was het gelukt dus nu kan ik zelf zoeken waar ik heen moet, ook als ik buiten ben.

Plazavea & circuito mágico del agua

August 8, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

Vandaag besloot ik om naar Plazavea te gaan, dit is een heel groot winkelcentrum met 5 verdiepingen en je hebt er allerlei verschillende soorten winkels, van kleding tot eten tot woon accessoires. Je kunt er bijna alles wel kopen. Dat was ook precies mijn plan voor vandaag.
    Toen ik na een half uur lopen aankwam bij Plazavea zag ik de dunkin' donuts dus heb ik daar maar een donut gegeten. Daarna kwam ik een winkeltje tegen waar ze allemaal woon spulletjes hadden, precies waar ik naar op zoek was. Daar heb ik wat servies, bestek en theedoeken gekocht. Vervolgens snel gegeten bij de Burgerking en daarna de Uber naar huis genomen.
    Om 5 uur verzamelden we met een hele groep internationals om naar het fonteinen park te gaan. We gingen daar met z'n allen met de bus heen. Het was een heel mooi park met heel veel verlichte fonteinen en een lichtshow in de grote fontein.

Welcome ceremony bij USIL

August 9, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 17 °C

Ik had geen idee wat ik kon verwachten van de welkomsdag bij de Universiteit. Ik werd om 10 over 7 wakker en moest eigenlijk direct naar USIL (de universiteit). Vooral smorgens is een uur of 1,5 normaal om onderweg te zijn vanaf mijn huis.
    Toen ik aankwam kregen we allemaal een T-shirt in een bepaalde kleur, dat was dan je groepje voor de dag. We kregen wat uitleg over hoe het allemaal werkt op de school en een goodiebag. Daarna een rondleiding over 2 van de 3 campussen.
    Vervolgens gingen we naar een grote hal waar we allemaal spelletjes deden tegen groepen met een andere kleur, ik zat in marrón (wat bruin betekend). Ook was er een danswedstrijd tussen de kleuren voor het net geleerde dansje.
    Uiteindelijk had iemand van mijn groepje gewonnen. Daarna was de welkoms ceremonie klaar en hebben we in de wijk Miraflores wat gegeten.

Met de fiets & een verjaardag

August 10, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 16 °C

Mijn huisbaas had vandaag mijn fiets klaar gemaakt, dus ben ik op de fiets naar plazavea (een groot winkelcentrum) gegaan. Het duurde het helaas bijna net zo lang als lopend. Dus volgende keer ga ik denk ik weer lopen.
    's avonds ging ik naar Charly en Hannah' s huis. Zij wonen ook aan de zee. We hebben daar een rondje gelopen en toen kwam Anna er aan. We zouden met haar naar een verjaardag gaan van iemand die ze kent. We moesten er om 9 uur zijn omdat er veel mensen zouden komen, maar uiteindelijk vertrokken we pas om 9 uur.
    Eenmaal aangekomen om 9:30 waren wij de eersten. We hadden voor de jarige wijn meegenomen en we kregen chilcanos, een drankje met pisco en ginger ale. Later op de avond gingen we nog naar een club (Antigua) aan het water.

Cancel, cancel, cancel

August 11, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 16 °C

Ik zou vandaag naar het historische centrum van Lima gaan met Andre (mijn buddy van school), en nog wat mensen van school. Ik had de wekker al gezet want we zouden vrij vroeg gaan. Krijg ik opeens een appje dat het niet door gaat. Jammer, maar dan een andere keer. Vanmiddag zou ik nog gaan kijken bij een ander appartement met een paar andere Nederlanders van mijn school. Je raad het al, ook dit werd afgezegd. Nu ga ik in plaats van vandaag morgen in het appartement kijken. Waar ik nu zit is namelijk erg ver van waar de rest woont, en ook naar school toe duurt het heel erg lang. Laat staan naar de supermarkt gaan, dat is meer dan een half uur lopen. Vantevoren wist ik wel dat het verkeer niet top was, maar dat het zo onmogelijk was om ergens te komen wist ik ook niet.
    Om toch nog wat te doen vandaag ben ik naar de zee gelopen, waar ik vanaf het balkon op kan uitkijken. Het was vandaag, zoals elke dag tot nu toe weer heel koud. Bij de zee nog veel kouder, na een tijdje had ik gewoon blauwe vingers. Maar het uitzicht was wel mooi, ondanks de mist.
    Na dat ik naar de zee was geweest ben ik naar de wijk Miraflores geweest om wat te eten, samen met Shenay, ook een Nederlander die bij mij op school zit.

Weer andere vakken& mijn buddy ontmoeten

August 12, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 16 °C

Dit weekend kwam ik er achter dat ik twee normale vakken heb, één B-learning en twee E-learning in plaats van 5 normale vakken. B-learning betekent dat je één les hebt op school en de andere les online volgt en E-learning is volledig online. Dat leek me uiteindelijk toch niet zo handig dus ben ik maar weer naar school gegaan om het te veranderen, want vandaag was de laatste dag dat dat kon. Morgen beginnen de lessen namelijk. Nadat ik mijn nieuwe vakken geregeld had ben ik naar Miraflores gegaan om een kamer te bekijken in een appartement waar ook 3 andere Nederlanders die nu aan de zelfde uni studeren gaan wonen volgende week. Nu woon ik eigenlijk te ver van school en te ver van andere mensen van mijn school waardoor ik altijd alleen met de taxi moet, want de bus is vanaf hier bijna onmogelijk.
    Vervolgens ben ik doorgelopen naar het huis van mijn buddy (Andre). Andre woont op 3 hoog in een super mooi, modern appartement in Miraflores bij de zee. Vooral in de zomer (December, Januari) schijnen er hele mooie zonsondergangen te zijn.
    We hebben daar thee gedronken met nog een paar andere internationale studenten uit Noorwegen, Zwitserland en Frankrijk. Het is hier normaal om thee te drinken met pisco (een Peruviaanse sterke drank), maar ik heb het maar eerst bij gewone thee gehouden.

Eerste dag op USIL

August 13, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 15 °C

Vanmorgen ging de wekker om 8:15. Iets na 9 vertrok ik. En alleen de straat waar ik aan woon al uitkomen duurde 20 minuten, dus ik was echt bang dat ik niet op tijd zou komen. Normaal is dat niet heel erg, maar op deze uni moet je 70% aanwezig zijn, anders mag je je eindexamens niet maken. En je bent al afwezig als je meer dan 10 minuten te laat bent.
    Op dinsdag heb ik alleen Spaans van 11 tot 13. Dus na wat uitleg van de docente over hoe alles werkt en een paar Spaanse woordjes verder die iedereen wel weet konden we alweer naar huis. Voor dit vak heb je ook een boek nodig dus die heb ik direct maar gekocht. Er is een schoolboekenwinkel onder in het gebouw waar ik Spaans heb.
    Na dat ik daar heen was geweest met andre zijn we met nog 2 anderen met de bus naar huis gegaan. En het duurde echt eindeloos. Eerst kwam de bus niet en zijn we naar een andere bushalte gelopen, daarna moesten we overstappen naar een andere bus. Vervolgens moesten we weer uit die bus maar reed hij gewoon door bij de halte. Toen we uit de tweede bus gingen bleef ik alleen over, want ik woon dus ver weg. Andre hielp me wel met de goede halte te vinden. Dit duurde ook wel een uur, want we hebben 2x een tijd gewacht bij de verkeerde halte. Omdat de bus er niet langs reed of we aan de goede halte stonden maar de andere kant op ging.
    Ook was vandaag de eerste dag dat de zon heeft geschenen sinds ik hier ben, tot nu toe is de lucht namelijk alleen nog maar volledig grijs/wit geweest.

Dat is pech, kamer weg

August 14, 2019 in Peru ⋅ ⛅ 19 °C

Vandaag was de 2e lesdag, ik had weer Spaans, daarna communication & globalization en dat was nog een verrassend leuk vak. Daarna had ik ethics, dit was alleen 10x niks en ik had eigenlijk nog een vak te veel. Dus na de les ben ik direct naar de international office gegaan omdat je je vakken nu nog kan veranderen voordat je er voor moet betalen. Toen ik vrij was was het al donker, dat is het hier het hele jaar elke dag rond 6 uur 's avonds. Onderweg naar huis kreeg ik een appje van de makelaar van wat mijn nieuwe kamer zou worden, de kamer waar ik laatst keek waar die Nederlanders van mijn uni hier ook gaan wonen. Hij zei dat de eigenaar iemand anders de kamer had gegeven omdat ze niet zeker wist of ik de kamer wel wilde terwijl ik had afgesproken om het een dag later te laten weten. Dat was wel echt super stom en ook die Nederlanders snapten er niks van. Zij dachten ook dat ik de kamer al had, maar blijkbaar dus toch niet...Read more