Mark Kras

Joined June 2017Living in: Delft, Netherlands

Frankfurt airport

Yesterday in Germany ⋅ ☀️ 18 °C

Vertrokken en geland. Het is nog even flink zoeken naar het bureau van de Bundespolizei. Maar nadat Felicie aangifte heeft gedaan wordt ze naar onze auto gebracht die ergens in een woonwijk bij een groot kantoor staat. Met de auto is niks mis. Evy vindt nog een plastic zakje wat als bewijs wordt gefotografeerd. Dan kunnen we op weg naar huis. Drie mensen slapen een groot deel van de weg. Felicie rijdt ons veilig naar huis. Een file bij Arnhem zorgt nog voor 30minuten extra reistijd. Om half vier lopen we ons huis binnen.Read more

Bizar houdt nog even aan

August 23 in Namibia ⋅ ☀️ 21 °C

Na een behoorlijke nacht slapen en een goed ontbijt. Het volgende bizarre nieuws. Onze auto in Frankfurt is kwijt.
    Felicie die aan het kijken was welke schadevergoedingen er zijn in het geval van en vertraging zoals we die nu hebben, kreeg een mail van het bedrijf waar we het parkeren tijdens de vakantie van onze auto hebben geregeld. Zij hadden dit uitbesteed aan een bedrijfje in Frankfurt. Die haalde je auto op als je op het vliegveld aankwam en bracht de auto naar een parkeerplaats. Waar was ons niet bekend. De jongeman zei dat de auto binnen zou staan.
    U bleek dat de mannen van het bedrijfje met de noorderzon en het geld verdwenen waren. De politie van Frankfurt was op zoek naar hen én naar de auto’s. Een deel van de auto’s hadden ze al gevonden. Die van ons niet. Iets verder in de mail bleek dat ze de sleutel van onze auto gevonden hadden. Het Nederlandse bedrijf waar we geboekt hadden verzekerde ons dat we thuis zoude komen. Desnoods met een gehuurde auto. Alle kosten zouden worden vergoed. Weer verder lezend. Onze auto was toch terecht. Na aankomst moeten we ons melden bij het politiebureau op het vliegveld.
    We zouden dan snel onze reis naar huis moeten kunnen voortzetten.
    Pffff ik ben toe aan vakantie. Hoewel misschien toch maar niet.

De meiden zijn maar de gym voor een workout en waarschijnlijk een massage. Ik ben toe aan een stukje racefietsen rond Delft.

die niet ging

August 22 in Namibia ⋅ 🌙 14 °C

Zojuist ingecheckt in Safari court hotel. De vlucht was overboekt door een eerdere gecancelde vlucht. Alleen mensen die online hadden ingecheckt mochten mee.
    Huilende Duitse vrouwen. Chinezen wiens visa verliep, een jongen die morgen in Duitsland aan een gebroken been moest worden geopereerd en wij van wie de auto nu onverwacht een dag langer in Frankfurt geparkeerd staat allemaal bleven we achter om op het vliegveld omgeboekt te worden en ondergebracht in een groot en luxe hotel.
    Met doodsverachting werden we door een busje van air namibia naar het hotel vervoerd. Daar bleek het restaurant nog net open. We schepten flink op. Behalve Evy die wat misselijk was van de tocht.
    Morgen worden we om 1700u weer opgehaald. Voor die tijd checken welke faciliteiten wel beschikbaar zijn. Het zwembad en de spa worden in ieder geval nu gerenoveerd.

Klaar voor de vlucht?

August 22 in Namibia ⋅ ☀️ 18 °C

Het was goed slapen en ontbijten op Kiritopib lodge. Omdat we laat vliegen en het twee uur rijden is naar Windhoek doen we nog een ochtend activiteit.
    Namibie bestaat uit een lappendeken van boerderijen en nationale parken. Veel van de boerderijen hebben een guesthouse, lodge of camping. Om de gasten wat extra te bieden kopen de eigenaren wild dat in een deel wordt losgelaten. Een mooie plek voor een gamedrive, sundowner, cheetah feeding of waterhole. Tegen wat extra betaling kunne gasten hier aan meedoen. Kiritopib heeft als special een astro watch. Doordat Namibië weinig lichtvervuiling kent kun je hier prachtige olv een kenner sterren en planeten zien.
    De gamedrive is ook bijzonder. We zijn op e-fatbike safari gegaan. Een aardige gids begeleide ons door het wildlife gebied. We zagen behalve zebra gemsbok giraf en eland drie nieuwe soorten: zwarte gnoe, blesbok en steenbok.
    Het fietsen was erg leuk toen we het eenmaal onder de knie hadden. Je trapt nl niet om vooruit te komen maar om de motor van de fiets op gang te helpen of houden. De dikke banden maken sturen lastig maar rijden door rood zand gaaf.

Na de rit nog een heerlijke lunch en toen op weg naar Windhoek.
    De auto werd gecontroleerd en okay bevonden. Bij een hippe tent speelde we reciet. Daarna met de taxi naar de rij op het vliegtuig.

De laatste echte Afrika dag

August 21 in Namibia ⋅ ⛅ 23 °C

Flinke reisdag vandaag. Bij de receptie van Thakadu spot ik de laatste twee vogels soorten om de lijst naar 100 soorten te brengen. Verder poseert een Crimson breasted shrike voor een fijn plaatje. Het gierenrestaurant kon ik niet vinden. Met wat betere aanwijzingen blijkt het buiten de camping te liggen op 5km. Te ver weg om nu nog te bezoeken.

We moeten op weg. En het blijkt een hele lange weg die inclusief de grensovergang Botswana Namibie ruim 7 uur reizen vraagt. we rijden langs het vleigveld van Windhoek en dan vrolijk weer 120km ervandaan. Onze touroperator is een prutser. De planningen zijn herhaaldelijk ongelukkig gebleken.

We zijn net op tijd voor een heerlijk diner bij Kiripotib.
    Aan tafel zit een Duitse astrokenner, een ZuidAfrikaanse bierliefhebber, een Spaanse afrika touroperator en een Duits gezin met een jongen die de aanwezigheid van wifi erg op prijs stelt. Herkenbaar scenario

Naar Thakadu camp en over leven in BW

August 20 in Botswana ⋅ ☀️ 25 °C

Vanochtend een goed ontbijt en dan Maun in. Satelliettelefoon heeft zijn werk gedaan en kan op de post terug naar Kasane. Geld pinnen. We zoeken het hoofdkantoor van de Botswaanse Staatsbosbeheer op om de parktoegangen te betalen die we vanwege ‘cashflow’ niet konden voldoen. Vervolgens naar de SPAR om inkopen te doen voor de laatste dagen.
    Vanuit Maun is het asfalt richting Ghanzi en Thakadu campsite.
    De routebeschrijvingen van touroperator UitKuyk zijn niet erg accuraat het zijn namelijk de teksten van googlemaps getrokken met onwerkelijk snelle reistijden aangeven. Op de wegen waar 120km/u staat aangegeven moet je oppassen voor overstekende koeien, geiten, ezels en Botswaanse kinderen en soms een volwassene. Verder hebben we ook vandaag weer enkele stops ivm met desinfectie van banden en schoenen ivm tegengaan van verspreiding van mond en klauwzeer.
    Dat nog los van een korte lunch bij een van de illustere picknickplaatsen.

Het gesprek met onze gastheer en dame heeft een en ander duidelijk gemaakt over het boerenleven van de Botswaanse bevolking. Vee is kapitaal. Je verknipt de oren, brandmerkt ze of voorziet je vee van tags in de oren. Vervolgens bouw je een kraal waar ze veilig staan en waar ze eventueel voer of water kunnen drinken. In de ochtend open je de kraal. Het vee zwerft de hele dag rond op zoek naar eten en water. ‘s Avonds komen de dieren terug naar hun kraal omdat ze daar veilig zijn voor aanvallen van roofdieren. De koeien zijn vleeskoeien dus op een handig moment verkopen is een manier om geld te krijgen. Een handig moment kiezen is niet iedere boer gegeven. Akkerbouw is bijzonder lastig door de olifanten. Een gewoon hek wordt platgelopen. Elektrische hekken vragen een ‘vrijwillig’ offer van een van de kudde en wordt dan platgelopen. Bijen en chilipepers lijken beter te werken maar beperken de grote van de akker. Tot slot heeft de universiteit nu een soort tankmuur ontwikkeld met drakentanden waarop een pin staat. Toegang voor mensen verloopt via enkele haakse hoeken die een olifant niet kan maken.
    Als boeren mannenwerk is staan de vrouwen rond 5uur op om de kinderen op weg naar school te helpen. Dan hebben ze even tijd voor het huishouden om rond 0630u te gaan werken voor een baas. Eind van de middag naar huis voor de kinderen. Kijken of er nog eten en drinken is. Dan rond 20.00 einde dag. In de kleien huisjes wordt vooral geslapen en gekookt. Vaak is er geen elektriciteit of stromend water. Tenzij er een zonnepaneel is.
    De regering zorgt goed voor haar bevolking met bijna gratis gezondheidszorg en extra hulp bij bv HIV besmettingen. Gehandicapten zorg is weer wat problematisch omdat handicaps als werk van de duivel kunnen worden gezien.
    Maar goed vandaag een wat saaie rijdag naar een eenvoudige camping met een onvindbaar gierenrestaurant. Vanavond de laatste keer slapen in de daktenten.

Naar Discovery B&B

August 19 in Botswana ⋅ ☀️ 27 °C

Vandaag is het een korte rit de bewoonde wereld weer in. We slapen in prachtige hutten en luxe bedden. De buitendouche is uitnodigend.
    Lunch bij de Okavango river lodge is prettig. De rivier staat helemaal droog. Ongekend voor een ieder hier. Op een groot scherm kijk ik rugby. Het staartje van Zuid Afrika Argentinië en de wedstrijd New Zealand Australië. De meiden gaan naar een spa (Crocodile camp) en komen gemasseerd en gemanicuurd terug.
    We gaan terug naar Discovery B&B en kletsen uitgebreid met de Nederlandse eigenaren. Wat ooit begon als vrijwilligers werk in de ergotherapie is uitgemond in een prachtige B&B.
    We krijgen als tip om te gaan eten bij de Old bridge backpackers Inn. Daar hebben we zicht op een waterplaats met hippo’s en crocs. De weg ernaar toe is echter slecht. Dat blijkt want we treffen de eigenaren aam die vast zitten met hun witte bmw. Na flink duwen en graven trekt een jongeman met golf, gebruikmaken van onze rubbermatjes en sleepkabel de bmw los. Het levert ons een gratis drankje op bij de Old bridge backpackers inn.
    De hippos zijn nog net te zien. Het eten is prima. In het donker rijden we terug. Robin douchet nog even onder de sterren.

Terug en dan naar Zakiikini

August 18 in Botswana ⋅ ☀️ 25 °C

We hebben vakantie in winters Afrika. De wekker gaat om 0600u.
    Vandaag terug over de weg waar we gisteren midden op de dag 3 uur vast zaten in ‘ thick sand’.
    We hebben de bandenspanning verlaagd naar 1,4bar om met brede banden meer grip te krijgen en rijden in diff lock op gesperd zoals dat in NL heet. M.a.w. wielen draaien net zo hard ook in bochten.
    Het gaat goed. We komen voorbij de gewraakte plek.
    Maar dan ellende In een zandstuk klapt de linkerachter band. Ik kan niet stoppen en rijdt door tot er vast zand onder de auto is. De band is dan volledig aan flarden.
    Even een bandje wisselen dus. Ondanks het vroege vertrek is het al warm. En de wielen zijn stevig zwaar.
    Uiteindelijk zit het wiel erop en het kapotte wiel op de achterzijde.
    Ik bedenk me nog even dat het vannacht weer 10graden of lager was en een extra slaapzak geen luxe.
    We rijden verder naar Ngoma Gate. Daar kijkt men verbaast op dat we al in Chobe park zijn geweest op Linyanti campsite maar nog niet hebben betaald. Of we nu dan maar even 470 pula willen betalen. We hebben maar 270 pula en 20US $. Dat is genoeg maar ze accepteren geen verschillende munteenheden.
    Er wordt een briefje geschreven dat we in Maun moeten betalen.
    We rijden uren lang door de wildernis. Het is beter te doen omdat er minder ‘thick sand’ is en er rijden veel meer auto.
    Onderweg prachtige dieren en een Vechtarend. Een beest waar ik in mijn jeugd vol tarzan boekjes al erg van onder de indruk was.
    Bij de gate het park uit weer even gedoe over dat we geen cash geld bij ons hebben. Enkele kilometers later weer gravelweg. We kopen van onze laatste pula wat fris en lucifers. Ik pomp met de compressor de banden weer naar 1,8bar. De meiden trekken veel bekijk van wat laokale meiden. Samen kijken ze tien minuten van Casa de Papel. Blijkbaar heb de lokale meiden seizoen drie nog niet gezien.
    De weg verder naar Zakiini verloopt voorspoedig. We rijden dwars door een kudde olifanten en bij de receptie staan de olifanten op nog geen 50 meter.
    Die avond horen we voor het eerst hyena’s en maak ik nog wat sterrenfotos.

Linyanti drama

August 17 in Botswana ⋅ ☀️ 27 °C

Na het mooie Tholobos op weg naar Lyanti. De zandwegen beginnen nu echt. En we zijn gewaarschuwd. Tot 12 km van de camping gaat het goed. We houden voldoende snelheid en de bandenspanning is verlaagd naar 1,8 bar zoals de verhuurder heeft geadviseerd. Dan kies ik het linker spoor. In Botswana rijdt men immer links. We komen in de sporen van een vrachtauto terecht. Dat betekent dat rechts meer mul zand krijgt te verwerken terwijl links in jet spoor zit. We verliezen snelheid en staan stil. Schakelen naar lage giering helpt iets maar we krijgen in het te brede spoor geen snelheid en beginnen ons vast te graven. Het is midden op de dag en we zitten vaat.
    Uit de auto halen we matten en een schop. Na wat graven is het spoor weer redelijk. De matten leggen we onder de voorwielen. De meiden duwen en we komen los. Om enkel meters verder weer vast te lopen. Nog een poging en weer hetzelfde resultaat. Nu nog dieper ingegraven. Het is nog 30 meter naar harder zand. Dit gaat niet werken.
    We halen de satelliettelefoon uit de achterbak. Na opstarten geen bereik. Ik loop door het mulle zand naar hogere delen 40meter verder. De zon brandt 30graden maar uiteindelijk vindt hij een satelliet. Ik bel de camping in de hoop dat zij een auto hebben om ons los te trekken. Ik krijg verbinding. Maar dat duurt niet lang. Ik krijg net de tijd om mijn naam te zeggen en dat we vast zitten. Dan valt de verbinding weg. Ik ga nog wat hoger staan. Na een tijdje weer verbinding.ze kunnen ons niet helpen. Of ik wil bellen met de wildlife service. Aan de andere kant begint de dame een telefoonnummer op te noemen. Ik heb echter geen pen en papier. Dus loop ik door het zand terug. De verbinding valt weg. Met pen en papier weer terug naar de plek waar ik verbinding had. Ik bel. Ik krijg drie nummers. De tweede heeft succes. De man stuurt hulp.
    Ik sjok terug. Felicie komt met een broodje kaas met tomaat en komkommer mijn kant op. We zitten een uur vast en wachten. Een uur later is er geen hulp en zelfs geen auto voorbij gekomen. Ik bel opnieuw. Ja ja hij stuurt hulp. Ik sjok terug naar de auto. Gelukkig doen de leeuwen en andere gevaarlijke beesten het rustig aan rond het middaguur. Bij de auto weer wachten. Dan ma tweeënhalf uur een leger voertuig. Ze stoppen en ma wat gedoe heb ik een sleepkabel gevonden. Terwijl ik hem aan een van de twee mannen geef realiseer ik me dat we een automaat hebben en dat je die niet mag slepen. Jammer dan ik geef wel wat gas bij. De truck krijgt ons pas na twee pogingen los. Schuddend sleept hij ons naar hard zand. Hierna wordt het beter zeggen ze. We geven hen 100 pula als dank.
    Met wat geluk bereiken we Linyanti gate. De wildlife man zegt we hem spraken en dat hij de militairen heeft gestuurd. Terwijl we praten komen nog twee mannen binnen om ons te helpen. Omdat de weg verder nog zandiger wordt hoeven we de parktoegang niet betalen en krijgen het advies terug te rijden en dan wat verder naar Ngoma gate vandaar is het beter te doen. In mijn enthousiasme geef ik de man 200pula als dank. (€16,-). Het enige briefje wat ik zo snel vind.
    Daar ga ik spijt van krijgen.

Bij de receptie van Linyanti camp schrijven we in maar op de voucher blijkt een boekingsnummer te ontbreken waardoor ze niet weten op welke plek we staan. Na wat soebatten mogen we op site CL 2 gaan staan maar als er andere mensen komen moeten we verplaatsen.
    Ze zijn fully booked. Om 1930u is het donker en zijn we nog de enige op de camping.
    Bij het toilet, waar we met de auto heen moesten vanwege de vele olifanten, (we hebben geen olifant gezien en de hippo’s bleven netjes in het water) ontmoeten we een landrover man uit Swaziland. We vertellen over ons avontuur. Hij adviseert de bandenspanning te verlagen naar 1,4 bar en in diff lock te rijden. Verder blijkt hij morgenochtend dezelfde weg te rijden richting Ngoma gate. Wij willen rond 0630u vertrekken. Hij zal ons dan achteropkomen. Dat is een geruststellende gedachte.

‘s Avond krijgen we een prachtige zonsondergang en lachen de nijlpaarden om hun eigen grapjes. De avond is maanloos en eindelijk kunnen we foto’s maken van de prachtige sterrenhemel.
    Morgen wordt een spannende dag.

Never miss updates of Mark Kras with our app: