• Day 135

Hsipaw

January 13, 2017 in Myanmar ⋅ 🌫 4 °C

Vanuit Mandalay zijn we via een mooie route door de bergen naar het bergdorpje Hsipaw gereisd. Hsipaw is een relaxt klein dorpje waar je trekkings kan doen. Wij deden een tweedaagse trekking met overnachting in een klein bergdorpje(Pankam). De route die we liepen was echt heel erg mooi en we hadden een hele leuke gids. Het landschap bestaat uit hoge bergen, veel bos en overal akkers met mais, watermeloenen en nog veel meer. De gids vertelde veel, bracht ons bij allerlei tentjes waar we heerlijk hebben gegeten en hij nam ons mee naar de basisschool waar zijn vrouw werkt. Een klein schooltje, bestaande uit één ruimte waar zowel peuters als groep 1 tot en met 8 zaten, ieder hun eigen krijtbord en eigen leraar. Savonds een heerlijk kampvuurtje want ook in Pankam was het 's avonds echt koud. Na een goede nacht kregen we nog een traditioneel ontbijtje en daarna zijn we weer teruggelopen. De trekking was echt fantastisch, mede door de leuke gids, de omgeving en het guesthouse waar we verbleven. We kregen zo een mooie kijk in het dagelijkse leven van de mensen hier. Vanuit Hsipaw zijn we met de trein naar Pyin Oo Lwin gegaan. De treinroute was heel mooi en we gingen over het Goteik viaduct, een mega hoog viaduct over een kloof. Het had wat weg van de Grand Canyon! Uiteindelijk hebben we een nachtje in Pyin Oo Lwin geslapen en dit was zeker het koudste dorp waar we zijn geweest. Dit was vroeger dan ook een toevluchtsoord voor Engelse kolonisten die de hitte van Mandalay wilden ontvluchten. De kou is opzich geen probleem, probleem was vooral dat wij geen winterkleren bij hadden haha!Read more