Fremantle

December 23, 2016 in Australia ⋅ ☀️ 28 °C

Wederom de metro gepakt. Dit keer richting het stadje Fremantle. Hier ging ik dus naar de Fremantle prison. Deze maximum security prison is tussen 1851 en 1859 gebouwd door gevangen die vanuit Engeland naar Australië werden gestuurd en was tot 1991 in gebruik. De omstandigheden waren verre van prettig voor deze gevangen. In die tijd hadden ze nog weinig gereedschappen, dus heel veel werd met de hand gedaan. Gewoon in de hitte van Western Australia en met erg weinig eten en drinken.

Ik had twee tours geboekt. De eerste was een algemene tour door de gevangenis. Met stops en uitleg in o.a. de keuken, de binnenplaats, death row en de plek waar de galg werd gebruikt. In totaal zijn er 44 executies geweest. De gevangenis was berucht vanwege de vele fysieke straffen die werden uitgedeeld, waaronder zweepslagen en het werken met verzwaarde kettingen om je enkels.

De tweede tour was een tocht door het tunnel systeem dat onder de gevangenis loopt. Deze tunnels waren (door de gevangenen) gegraven om zoet water naar boven te halen. Het hele stadje Fremantle profiteerde en was min of meer afhankelijk van het water uit de gevangenis. Na het aantrekken van laarzen, een overal, een veiligheidsharnas, een reddingsvest en een helm moest er nog één ding gebeuren: een ademanalyse. Je mag niet naar beneden met alcohol in je bloed.

Via een systeem van ladders waar je aan vast gehaakt werd, daalden we zo'n 20 meter af. Het eerste gedeelte van de tour ging lopend/bukkend door de smalle tunnels. Vervolgens gingen we in bootjes voor het tweede gedeelte. Leuk om ook dit gedeelte van de gevangenis te zien.

Het stadje ligt aan de kust en heeft een erg relaxte sfeer. Op de straat South Terrace zitten vele barretjes en restaurants. Ook de overdekte Fremantle markt is hier te vinden.

Ook is er een stukje Nederlandse historie. Een gedeelte van de romp van het VOC schip De Batavia is te zien in het Shipwreck museum. Als Nederlander moet je dit dus wel even gaan bekijken. Het schip voer hier op 4 juni 1629 tegen de kust en zonk. Pas in 1963 werd het schip door duikers ontdekt.

Een ander gedeelte van het museum gaat over het eveneens Nederlandse schip De Duyfken. Dit is het aller eerste Europese schip dat Australië ontdekte. Dit was in 1606! 10 jaar later was Dirk Hartog de eerste Europeaan die daadwerkelijk aan land ging in West-Australië.