September 2016

Back home

April 10, 2017 in the Netherlands ⋅ ⛅ 11 °C

Eindelijk weer in Pernis!

✔️ 187 days
    ✔️ 75.000 km
    ✔️ 29 flights
    ✔️ 1.750 pictures/movies
    ✔️ 13 different countries/areas
    (Myanmar, Tibet, China, Hong Kong, Macau, Japan, Australia, Chili, Argentina, Uruguay, Brazil, Peru and Bolivia)
    ✔️ many new friends

The final day

April 9, 2017 in the United Kingdom ⋅ ☀️ 21 °C

Vandaag dan echt de laatste dag van deze reis. Mijn vlucht ging pas om 20:30 uur, dus ik moest wel de hele dag wachten. Maar op zich geen ramp om in de zon met een biertje bij het zwembad te moeten wachten...

De vlucht was bij lange na niet vol, dus had ik drie stoelen voor mezelf! Zeker op zo'n lange nachtvlucht is dat natuurlijk wel erg prettig. Na een vlucht van iets meer dan 12 uur kwam ik rond 15:00 uur aan in Londen Gatwick.

Hier de bus gepakt naar Heathrow voor de vlucht van 19:30 uur naar Nederland.

Final days of this trip

April 6, 2017 in Peru ⋅ ⛅ 21 °C

Het is redelijk zonnig, er is een zwembad, af en toe een biertje en wat eten. Verder gebeurt er hier vrij weinig. Het meest bijzondere is dat ik cavia op heb. Dat is een bekend gerecht in Peru. Het was niet vies, maar morgen toch maar weer gewoon een stukje kip.

Er vliegen hier ook enorm veel condors rond. Dus heb ik er toch nog een foto van kunnen maken.

Nog 3 dagen en dan ga ik na 187 dagen op reis, weer naar Nederland. Ondertussen kijk ik daar ook wel steeds meer naar uit. Iedereen weer zien, mijn nieuwe huis inrichten, een nieuwe auto kopen enz.

Back in Lima

April 2, 2017 in Peru ⋅ ⛅ 23 °C

Vroeg aan het ontbijt vandaag zodat ik om 7:30 uur de wedstrijd van het jaar kon volgen. Helaas geen beste wedstrijd van Feyenoord. Maar nog steeds 3 punten voorsprong!

Precies na het laatste fluitsignaal stapte ik een taxi in, op weg naar het vliegveld. Vandaag namelijk weer terug naar Lima voor de laatste week van deze reis.

Ik zit net buiten Lima in een hotel met een mooi zwembad. Nog een weekje een beetje relaxen voordat het normale leven weer begint.

Sightseeing Cusco

April 1, 2017 in Peru ⋅ ⛅ 14 °C

Cusco was de hoofdstad van het oude Inca rijk en is nog altijd een mooie stad gelegen in een geweldige bergachtige omgeving. In de stad zijn vooral mooie gebouwen (veel kerken) en veel musea te vinden.

Uiteraard ook in Cusco een Plaza de armas. Hier staan o.a. de grote catedraal van Cusco en de Iglesia de la Compania de Jesus.

Ook is er in Cusco een markt, de San Pedro markt. Veel van dezelfde toeristische spulletjes maar ze hebben er ook veel eten en drinken. O.a. ook fruitsappen, vooral ananas met melk vindt ik erg lekker.

In het hostel was het thema vandaag 'verjaardag', dus de bar werd volgehangen met ballonnen en slingers en er was zelfs een grote taart. Wel gezellig!

Machu Picchu

March 31, 2017 in Peru ⋅ 🌫 14 °C

Na jaren hoog op het lijstje te hebben gestaan, was het vandaag eindelijk zo ver. Naar Machu Picchu.

In Cusco ben je redelijk in de buurt, maar het is toch nog wel een reis om er te komen. Ik werd om 3:30 uur met een busje opgehaald. Vervolgens een dikke 2 uur rijden naar het treinstation. Hier ging de trein om 6:10 uur. Na weer een anderhalf uur kwamen we aan bij het treinstation Machu Picchu. De omgeving waar de trein door heen reed, was al erg spectaculair. Enorme bergen met veel vegetatie. Erg mooi, maar betekend dus ook veel regen. Gelukkig was het voorlopig droog. We waren er echter nog steeds niet. Pas na een half uur met een andere bus over een kronkelweg naar boven, kwamen we bij de ingang.

Met hetzelfde kaartje kun je drie keer naar binnen (zodat je bijv. buiten het terrein iets kan eten in het veel te dure restaurant). Ik moest tot 9 uur wachten op de gids, dus ging ik alvast een half uurtje naar binnen. Toch wel indrukwekkend om dan voor het eerst Machu Picchu in het echt te zien!

Om 9:00 uur begon de rondleiding met een Engels sprekende gids. De stad is zo'n 500 jaar geleden verlaten zodat de Spanjaarden het niet zouden ontdekken en vernietigen. Uiteindelijk is het volledig overgroeid door een Amerikaan herontdekt in 1911. De lokale bevolking wist uiteraard wel van het bestaan af, maar de rest van de wereld tot dat moment niet.

Ik kwam vandaag ook een aantal bekenden tegen, waaronder het Duitse stel dat had gezegd dat Machu Picchu niet bereikbaar was. Zij hadden het er dus toch ook op gewaagd. Er liepen verder ook veel lama's rond, wat wel leuke foto's oplevert. Gelukkig bleef het vrijwel de hele dag droog en zonnig.

Na een wandeling van zo'n twee uur naar een mooi uitkijkpunt (tempel van de zon) heb ik rond 17:00 uur weer de bus naar het treinstation gepakt. 22:30 uur eindelijk weer terug in het hostel.

Cusco

March 30, 2017 in Peru ⋅ ⛅ 10 °C

Vandaag van La Paz in drie kwartier naar Cusco gevlogen. Vanuit het vliegtuig nog wel een mooie foto van de zoutvlakte kunnen maken. Cusco staat eigenlijk maar bekend om één toeristische trekpleister, Machu Picchu!

Deze oude Inca stad diep verborgen in de bergen is een van de redenen om deze hele reis zo te plannen. Via het hostel had ik al een dagtrip geboekt. Deze begint om 3:30 uur vannacht...

Het is wel een erg leuk hostel, met een leuke bar waar je wat kunt eten en drinken. 's avonds met een paar Nederlanders een biertje gedronken. Maar rond 22:00 uur ging ik slapen. Morgen eindelijk naar Machu Picchu...

Back in La Paz

March 29, 2017 in Bolivia ⋅ ☁️ 8 °C

Na een relaxt dagje in Uyuni ben ik vandaag terug gevlogen naar La Paz. Hier blijf ik nu maar 1 nacht. Morgen gelijk door naar Cusco.

Salar de Uyuni trip, day 3

March 27, 2017 in Bolivia ⋅ ⛅ 26 °C

Vanochtend al om 4:00 uur aan het ontbijt! De bedoeling was om half 5 te vertrekken, maar dat werd uiteindelijk een uurtje later. Nog steeds erg vroeg en erg koud! Zeker een paar graden onder het vriespunt.

Toen de zon net op kwam, kwamen we bij onze eerste stop van vandaag. Dit was een gebied met een aantal verschillende geisers en kokende modderplassen. Dit gebied was op zo'n 5 km hoogte. Blijft wel indrukwekkend om de kracht van de natuur te zien.

Vervolgens reden we naar een vulkaan, een zwembad met natuurlijk verwarmt water, een dorpje voor de lunch en ten slotte nog naar wat bijzondere rotsformaties.

Daarna was het nog zo'n 7 uur rijden om rond 17:00 uur weer in Uyuni aan te komen. Een lange maar erg mooie trip! En in het hotel eindelijk weer internet!

Salar de Uyuni trip, day 2

March 26, 2017 in Bolivia ⋅ ⛅ 26 °C

8:00 uur ontbijt en 8:30 uur vertrekken. Iedereen stond klaar om te gaan, behalve onze gids/chauffeur... het werd dus iets later vertrekken.

Vandaag staan er een aantal meren op het programma en flamingo's. Eerst moesten we echter een kleine 3 uur rijden. Wel door een waanzinnig landschap met overal om je heen bergen waarvan sommigen met eeuwige sneeuw op de toppen. Onderweg zagen we ook vele Lama achtige beesten.

Na de lunch kwamen we bij een meer met een aantal flamingo's. Het waren er niet veel, maar wel mooi om te zien. Vervolgens weer een afwisseling van bergen, meren en bijzondere rotsformaties.

Het hotel was nog wat meer back to basic dan gisteren. Wel kregen we weer koffie/thee bij aankomst. Vooral hier was dat wel erg lekker. Het is hier namelijk echt koud. 's avonds was het al tegen het vriespunt, vooral de koude wind maakte het erg guur. In het gebouw viel het gelukkig wel mee met de kou en er lagen genoeg dekens op de bedden. Maar uiteraard ook nu weer geen WIFI...