Vinh Moc tunnels

April 2 in Vietnam ⋅ ☀️ 33 °C

We reizen vandaag verder naar het zuiden over de Ho Chi Minh Trail en bezoeken onderweg de Vinh Moc tunnels. De Vinh Moc tunnels dienden niet als gevechtstunnels, maar voor huisvesting. De tunnels werden gedurende 6 jaar bewoond tijdens de oorlog. Er zijn drie niveaus, het laagste niveau 23 meter onder de grond. Het gebied werd zwaar gebombardeerd, maar de tunnels werden nooit geraakt. Deels geluk, maar vooral ook door de goede camouflage. Tijdens bombardementen moesten de bewoners wel vluchten naar het onderste niveau want de bommen konden in principe de bovenste niveau's wel beschadigen.
    Het tunnel complex werd in verschillende fasen gebouwd en was in gebruik van 1966 tot aan 1972. In het complex waren waterputten, keukens, kamers voor elke familie en medische ruimtes. Ongeveer 60 families leefden in de tunnels, er werden 17 kinderen in geboren.
    De tunnels waren zo goed gebouwd dat niemand uit het dorp om het leven kwam. De enige voltreffer was een bom die niet ontplofte, het erdoor ontstane gat werd als ventilatiekanaal gebruikt.
    De grootvader van onze gids heeft nog meegeholpen met het graven en haar vader is een van de zeventien kinderen die in de tunnels is geboren. Deze wetenschap maakt ons bezoek nog indrukwekkender.
    Aan het einde van de tunnel bezochten we nog een peperboomgaard. Naar verluid halen de topkoks hier hun zwarte peper vandaan.