Van Phan Thiet naar Ho Chi Minh City

April 12 in Vietnam ⋅ ☁️ 38 °C

Vandaag bereizen we het laatste stuk van de Ho Chi Minh trail. We bezoeken onderweg nog een dragon fruit plantage en rijden dan door naar Ho Chi Minh City, het voormalige Saigon. Vergeleken met Hanoi is Saigon een moderne metropool met een westerse uitstraling. De stad oefent een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit op mensen uit de wijde omtrek. Zij komen naar de stad om te werken. In snel tempo groeit de stad en telt inmiddels zo'n twaalf miljoen inwoners. Dit is een schatting, want er wordt weinig geregistreerd. Gaandeweg onze reis hebben we veranderingen waargenomen. Van het communistische noorden naar het nu ook communistische zuiden, maar waar duidelijk te merken is dat dit deel van Vietnam vroeger kapitalistisch was. Dit is ook duidelijk te zien in het straatbeeld van Saigon. Veel hoogbouw, luxe winkels, lichtreclames. Hetzelfde geldt voor de Boeddhistische tradities die in het noorden nog springlevend zijn, maar in het zuiden langzaam verwateren.
    We bezoeken het War Remnants Museum. Een indrukwekkende tentoonstelling over wat zich tijdens de oorlog in Vietnam heeft afgespeeld. Gezien door de lens van zowel Vietnamese als Amerikaanse oorlogsfotografen. Alle verschrikkingen van de oorlog die we tijdens onze reis hebben gezien komen hier samen. Vooral de effecten van Agent Orange zijn aangrijpend en duren nu nog voort.
    We bezoeken ook nog het oude postkantoor, een markant gebouw uit de Franse tijd met een mooi betegelde vloer.