• Cruiz'in Europe
  • Søren Hornbæk
  • Cruiz'in Europe
  • Søren Hornbæk

Cruiz' in Europe

Vores drømmerejse!
6 måneder gennem Europa, uden nogle mål, men med en masse drømme om at opleve frihed og ikke mindst møde en masse mennesker og deres kultur. Vi plejer at sige: "vi starter i Esbjerg og så kører vi sydpå". 😊
Læs mere
  • Saint-Antoine de Galamus

    5. juli 2024, Frankrig ⋅ ⛅ 28 °C

    Vi kører ud mellem Pyrenæerne på vej mod Gorge de Galamus. Turen er smuk. Vi ser bjergtoppene og under dem ligger der vinmarker og små hyggelige landsbyer. Ved Gorges de Galamus ligger et kloster fra 600-tallet, flot velbevaret. Der er så smukt inde i det lille kirkerum, der er bygget ind under klipperne. Der er en lille cafe i klosterets gårdsplads. Et stort platantræ giver behagelig skygge.
    Stien til klosteret er lidt spændende og bestemt ikke for gangbesværede. Men hold nu op hvor er der smukt nede i kløften. Vi kan høre floden og de små vandfald under os.
    Læs mere

  • Gorges de Galamus 1.del

    5. juli 2024, Frankrig ⋅ ⛅ 28 °C

    Vi elsker jo at køre på de små snoede veje i bjergene. Og her må vi da indrømme at vi fik hvad vi ønskede os. Jeg har prøvet at filme indefra bilen og ud af vinduet. Det var så fed en oplevelse. ☺️ Nøj hvor er der smukt. Der går en lille flod gennem kløften, hvor der bliver arrangeret river rafting og rapelling. Det er ikke noget for os, men vi ville gerne ha oplevet det vand som de kunne "rafte". Men vejen er ret smal 🧐 og ingen p-pladser i nærheden. Man kan kun gå dertil... Vi fandt en p-plads og gik ned til et sted hvor vandet var roligt. Der var masser af små fisk og rigtig mange smukke sommerfugle.Læs mere

  • 20 timers regn

    7. juli 2024, Frankrig ⋅ ☁️ 20 °C

    Efter et døgn med regnvejr i 20 timer i streg, er det tid at lufte ud og tørre telt. Vejret er heldigvis med os. Let vind og delvist overskyet. Godt klokken blev ølleve+ så vi kan nyde at sidde ude. ☺️Læs mere

  • Camping Montpellier Plage

    8.–11. jul. 2024, Frankrig ⋅ ☀️ 22 °C

    Vi tager afsked med Lotte , Cathrine og Carsten. Det har været så hyggeligt at være sammen med dem. Tak til jer og tillykke med dagen Carsten. 🇩🇰 Nu går turen mod Montpellier. Køreturen er ikke så lang og ikke så fuld af oplevelser... Dog kommer vi forbi store flokke af flamingoer. Det er ikke muligt at tage billeder, men mon ikke jeg for lokket Søren til at køre os tættere på. ☺️.
    Vi har fundet en hyggelig campingplads og fået en kæmpe plads med fast pavillon.
    Der ligger ikke mindre end to andre danske familier her. Den ene er tilflyttere til Ullerslev, de andre er læge i Ullerslev og vi er jo fraflyttere fra Ullerslev. 😂😂 Tænk at vi lige skulle mødes i Palaves-les-Flots. 🇩🇰🇩🇰
    Læs mere

  • Abîme de Bramabiau 1.del

    9. juli 2024, Frankrig ⋅ ☀️ 24 °C

    Vi kører videre mod en grotte med vandfald og gangbroer. Grottens stisystem er ca 800 meter langt. Vandet der løber gennem grotten er 6 til 8 grader varmt. Temperaturen i grotten er ca 10 grader, så vi måtte finde trøjer frem. ☺️
    Grotten blev opdaget i 1888.
    3 gange er gangstier og installationer blevet ødelagt af oversvømmelser. Sidst var det i 2003.
    Læs mere

  • Abîme de Bramabiau 2.del

    9. juli 2024, Frankrig ⋅ ☀️ 24 °C

    Nogle steder løber vandet 15-20 meter under broerne. Når vi kigger op i loftet, kan man se kæmpe klippeblokke som har kilet sig fast i kløften og nu danner tag. Andre steder har der været skred og mange små blokke har kilet sig ind i hinanden og derved danner tag. Der er sat lys op alle steder som giver de flotteste effekter.Læs mere

  • Abîme de Bramabiau 3.del

    9. juli 2024, Frankrig ⋅ ☀️ 25 °C

    Det drypper alle steder og stier og trapper er våde. Det giver et koldt gys at træde i en iskold vandpyt. Vi har jo sandaler på....
    Når der ses det også i loftet og giver fine "drypsten". Der er også andre smukke formationer dannet af vand, men guiden var fransk og vi forstod ikke meget.Læs mere

  • Abîme de Bramabiau 4.del

    9. juli 2024, Frankrig ⋅ ☀️ 25 °C

    Der er dannet store "sale" og underjordiske vandhuller. Vandhullerne ligger mange meter over floden. Visse steder er gangene smalle, stejle og man skal passe på hovedet. Andre steder er stierne brede og der er lavet trapper. Der er fodspor fra dinosaurer i loftet. Det er ret sejt. Se billedet med det lille skilt.
    Fantastisk oplevelse. 🤗
    Læs mere

  • Mandagout 2.del

    9. juli 2024, Frankrig ⋅ ☁️ 27 °C

    Mandagout giver os de smukkeste landskaber og de vildeste zigzag veje. 😳
    Vejen er næsten bred nok til 2 biler, men ikke alle steder. Vi starter i ca 1300 meters højde og de veje de snoer sig. Det er smukt men også lidt spændende. 😳 Jeg ville altså ønske at der var autoværn nogen af
    stederne. 😂
    Fantastisk køretur. Og sikke nogle skønne potte figurer.
    Læs mere

  • Hygge på pladsen

    10. juli 2024, Frankrig ⋅ ☀️ 25 °C

    Efter at ha kørt ca 300 km i går. Trænger vi til at slappe af i dag. Hvis man zoomer rigtig meget ind, kan man måske se at der står en flamingo i vores "baghave". ☺️ Søren slipper ikke for at køre ud til et sted hvor vi rigtig kan se dem.... 😂
    Nu når jeg har gået rundt i solen i et par måneder i træk, syntes jeg faktisk at jeg er blevet ret brun. ( Nu er jeg jo typen der ikke bliver brun. Bare mindre hvid!). Men jeg skal da love for at strandløven Søren, lige ødelægger dét for mig.
    Men det har været et par dejlige timer ved stranden. Vandet er skønt og vejret er perfekt. 🥰
    En lille bitte øl skal vi jo ikke glemme. 🍻
    Læs mere

  • Camping du Domaine

    12.–15. jul. 2024, Frankrig ⋅ ☀️ 27 °C

    Vi kom til den her gigantiske 5* campingplads i går. Den er på 46 hektar 😳. Der er godt nok langt rundt. Vi skulle selv vælge mellem et udvalg af ledige pladser. Det passer os fint at skulle vælge selv, fordi med vores erfaring har vi efterhånden fået nogle store krav til en plads 😂😂😂. Skygge morgen og aften, plant og ikke ret langt til wc. Men hold nu op hvor var der langt at gå. Vi fandt den perfekte plads, så tilbage til receptionen. Den er lige blevet booket af et andet par. 🙁. Afsted igen... Det tog os en time at finde en plads. Nå pyt... Vi har ferie og kolde øl i køleskabet. 🍻
    Vejret er skønt, men som de sidste par dage er luftfugtigheden om aftenen og natten, så høj at alt føltes vådt. Sengetøjet klistre fast på kroppen og puden føltes våd. Det er jeg ikke den store fan af.
    Godt at det bliver tørt og varmt om morgenen igen. Så kan det hele blive tørret igen.
    Der går et lille tog inde på pladsen, som fragter folk til og fra stranden. Men vi valgte at gå der ned her til morgen. Stranden er helt fantastisk, med små hvide sten og vandet er krystalklart.
    Læs mere

  • Midtrejsekrise.

    13. juli 2024, Frankrig ⋅ ☀️ 29 °C

    Ja det er et nyt ord jeg har opfundet 😁.
    Det beskriver meget godt vores tilstand lige nu.
    Vi skulle være nogle skarn hvis ikke vi var glade og nød vores rejse. Det gør vi selvfølgelig også og ja vi havde også ventet at vi blev trætte. Det punkt er vi nået til nu. Vi er stille, sidder og stirrer ud i luften, jeg læser og Søren ser lidt DR1 på mobilen. Og det er der heller ikke noget i vejen med. Vi er nemlig kommet så langt ned i gear at det er helt naturligt. Men vi orker ikke en masse oplevelser, jeg tror vi er blevet mætte og trængte til et par dages ro. Vi går ned til stranden og bader i et par timer og det er faktisk underholdning nok for en dag.
    Men i går sad vi og lagde en plan for de næste par dage, det livede lidt op i os. Nu har vi brugt flere år på at planlægge den her rejse og vi elsker jo at planlægge.
    Meget har ændret sig fra vi tog afsted til nu. Måden vi "flytter" os på, hvor vi ikke impulsivt finder en campingplads der tilfældigvis lige er på vores vej. Det blev nemlig en lille stress faktor. Vi bestiller stadig ikke plads på forhånd, men vi kommer så tidligt frem at der er tid til at køre til den næste. Og så bliver vi nogle dage samme sted. Det giver ro og vi har tid til at føle os "hjemme" og snakke med naboerne. Plus at Søren og jeg er kommet endnu tættere på hinanden, det er nemmere og nødvendigt at aflæse hinanden og få sat ord på hvad der går gennem vores hoveder. Vi er blevet helt gode til at snakke sammen 😉. Der er ikke plads til at lade noget være usagt, tænk hvis vi skulle gå et par dage og surmule over nogle bagateller. Det ville blive nogle lange dage.
    I går aftes gik vi ind til en restaurant der ligger på stranden på vej ind til Le Lavandou. Det var hyggeligt, vi fik restaurantens bedste plads og dejlig mad. Tjeneren var den sødeste og serverede med humor og et glimt i øjet. ☺️
    Nu pakker vi sammen og kører mod de næste eventyr. Godt opladet og klar på flere oplevelser.
    Læs mere

  • Bastillen

    14. juli 2024, Frankrig ⋅ ☁️ 25 °C

    I går var det Frankrigs nationaldag og det fejres med fyrværkeri og fest. Nu er vi jo et sted med mange turister, så hvordan det bliver fejret for den alm. franskmand ved vi ikke. Men her blev der fyret af kl 22:30 og efterfølgende fest og musik.
    Det passede med at vi kunne nyde fyrværkeriet efter vores besøg på restauranten. Der samlede sig rigtig mange mennesker på stranden, i parken, i både på vandet og langs stien vi sad på. Vejret var helt perfekt, varmt og næsten ingen vind.
    Læs mere

  • Bastillen 2.del

    14. juli 2024, Frankrig ⋅ ☁️ 24 °C

    Vi deltog ikke i festen, men gik dog med strømmen af mennesker og endte midt i festlighederne. Butikker havde åbent og en fransk sanger, åbenbart ret kendt, sang på en restaurant og mange stod og lyttede.Læs mere

  • Camping Le Val Fleuri

    15.–18. jul. 2024, Frankrig ⋅ ☀️ 27 °C

    Turen er gået gennem de lidt mere eksklusive områder af Sydfrankrig. Hele strækningen vi har kørt oser af mange penge, store biler og både, kæmpe villaer og eksklusive hoteller. Først Saint Tropez med de gigantiske store både og travle centrum. Vi ville bare lige køre igennem, sådan bare for at sige at vi har været der. 😂😂. Jo jo... Vi kørte i kø ind og endnu langsommere ud. Men så var der også tid til at tage billeder af "småjollerne" ☺️. Næste by hedder Port Grimaud og kaldet Frankrigs Venedig.
    Vi trak væk fra kystvejen og kom ud i mere bjergrige egne og handlede i Fréjus. Næste by er Cannes. Det er vildt, vildere end Saint Tropez. Vi så trappen hvor der bliver taget billeder på den røde løber til filmfestivalen. De store hoteller og de mange dyre butikker. Efter Cannes kørte vi faktisk i kø gennem Antibes og indtil campingpladsen. Pladsen ligger heldigvis et stykke væk fra byen. Her er dejligt grønt og fredeligt.
    Vi har kun flyttet os ca 130km i dag, men det har taget 7 timer. 🙁. Nå pyt... Vi havde ikke noget vi skulle nå. Søren nåede endda at hoppe i poolen inden den lukkede.
    Læs mere

  • Monaco

    16. juli 2024, Frankrig ⋅ ☀️ 26 °C

    Turen går gennem Monaco i bil. Søren ønskede sig at køre på vejene hvor de kører Formel 1. Og det lykkedes. ☺️
    Selv om der er mange biler på meget lidt plads, så er der fuldstændig styr på trafik og vejarbejde. Det er noget af et virvar at finde ud af vejene. Vi endte med at køre gennem samme vejarbejde 3 gange, bare fordi rundkørslerne er indviklede. Men det lykkedes til sidst. ☺️
    Der bliver bygget overalt og den eneste måde er opad. Hold nu op hvor er husene høje. Der er flot og eksklusivt alle vegne. På turen mod Monaco kørte vi på noget af Tour de France' sidste etape..... de for sig noget af en cykeltur!
    Læs mere