W & E in Oeganda

• 2sea miles
  • 1kilometers

Ishasha

August 1, 2023 in Uganda ⋅ ⛅ 27 °C

Prachtige rit van Bwindi naar Enjojo (Ishasha). We zijn door het impenetrable forest gereden. Dit was de eerste keer dat we regenwoud tegenkwamen op ons avontuur. Zonder park entrance te betalen hebben we zelfs een aantal dieren gespot. Eerst zagen we de blue monkeys, dan de colobusapen en de velvet monkeys. Ken had ook iets gespot dat hij liever niet wou zien, namelijk zijn grootste angst: een slang. Niets te vrezen, de slang was overleden.
    Na een paar uur zijn we aangekomen in enjojo lodge. een lodge zonder omheining. Na het opzetten van de tent hebben we genoten van de beste douche tot nu toe, een mooie buitendouche! Na een lekkere maaltijd, mau mau & rond het kampvuur zitten, zijn we de tent ingekropen. Op dat moment waren we nog met twee... maar om 4u 's nacht hadden we meer dan 30 tentgenoten.. zwarte mieren haha wat nu?! Na verschillende te doden hebben we ook beslist om onze tent wat te verzetten.. eens uit de tent zagen we dat de grond krioelde van de mieren, we moesten blijven stappen om te vermijden dat ze op ons kropen. Alle pinnen losgedaan en toen we de tent wilde verzetten hoorde Emely de maag van Wannes stevig grommen.. althans dat dacht ze. 'Huh? Mijn maag? Dat was ik niet!' Ohnee geen omheining.. Emely wilde vluchten in de tent, maar de tent was nog niet verplaatst. Snel gelopen naar het dichtst bijzijnde heuveltje en deze daar gedropt. In de tent gesprongen oef.. veilig!
    Met heel wat schrik toch beide even terug in slaap gevallen. Kort, want om 7u start onze eerste Safari! Beetje moe, maar cava nog. Meteen heel wat dieren gespot:
    Uganda kob, buffalo's, fish Eeagles, olifanten, buizerds, woodland kingfisher, bavianen, nijlpaard, colobusapen, hyena, topi,.. maar helaas geen tree climbing lions. Alsnog tevreden reden we terug naar de gate toen plots de ranger een oproep kreeg dat de leeuwen waren gespot! 180° ommekeer en gas geven!!! (wat niet elke gids zou doen...) Vervolgens moeder en dochter in een boom, beetje ver van de weg, maar super zot om zien! Ook nog wat extra olifanten om het af te maken, waarom niet..
    Onderweg naar Queen mopje uitgehaald met Wannes. Hij was aan het slapen en Ken en Emely kwamen op het idee om met de camera een foto te nemen van een leeuw. Ken had van zijn vorige uitstappen een foto op zijn gsm staan dus die had Emely dan getrokken... toen Wannes wakker werd lieten we een filmpje van een buffel zien die de weg overstap (wat hij echt had gemist) en de foto van de leeuw... haha Wannes eerste reactie 'screenshot!' Maar na wat overtuigingskracht toch mee in het verhaal en heel boos. Dus Emely kon het niet lang volhouden 😜 PS: Wannes pakt die twee nog wel terug 😉
    Ook de monitorlizard gespot onderweg, snel uitstappen, wat Ken de perfecte scène vond voor in jurruasicpark waar de mensen werden opgegeten.... 😜 Emely zou de eerste zijn want die letten niet meer op haar omgeving en ging helemaal op in het volgen van de lizard.
    Olifant op de weg gespot, een zeer groot mannetje! Blijkbaar zijn de Afrikaanse olifanten de grootste ter wereld, je herkent ze makkelijk, want de oren zijn in de vorm van Afrika. Zo bijna in Queen Elizabeth, morge tijd voor een volgende find penguins 😀 Oei tijdens het schrijven is er eentje in slaap gevallen op mijn rug, rara wie is het haha 😉

Queen Elizabeth National Park part 1

August 1, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 30 °C

Tijdens de rit kwam Ken met het idee om een evening game drive te doen, aangezien onze park entry van vanmorgen 24u geldig was. Hij heeft snel een gids geregeld. Zijn eerste vraag was wat we wilden spotten vandaag... Wannes zijn eerste antwoord was: een luipaard. Haha, de gids ging zijn uiterste best doen. We zijn dan ook direct nadien offroad gereden (wat 150 dollar pp kost als je betrapt wordt), hèhè extra spannend dus... helaas niets te zien, ook al zijn we langs vele cactusbomen gereden waar het luipaard de afgelopen dagen was gespot. Toen we bijna terug terug on the road waren, zijn we vast gereden... Uiteraard... Wannes snelde de gids te hulp en samen begonnen ze te duwen & nadien stenen onder de wielen te leggen. Emely zat al gibberend toe te kijken, hihi.
    Nadien zijn we toch nog eens offroad gereden, maar het enigste dat we toen hebben gespot was een pumba karkas van de vorige nacht & een paar nijlpaarden in kleine poeltjes. Waarvan eentje een magische verdwijntruc heeft uitgehaald & de ander volgens Wannes een rots was 😜.
    Na een tijdje niets te zien kwamen we een olifantenfamilie tegen. Toen was voor ons de rit al geslaagd, ook al hadden we weinig gezien.
    Bij de volgende bocht (5 minuten later) heeft Emely als eerste het luipaard gespot (in het midden van de weg). Eerst dacht Wannes dat het een poema was... Hèhè die leven hier helaas niet 😜. We waren helemaal alleen, dus het luipaard bleef lang rustig zitten/liggen voor ons. Erg van genoten, zelfs de gids & Ken waren onder de indruk! Het was er zelfs eentje zonder tracker en dat komt niet zo vaak voor... toen de andere auto's na 10minuten erbij kwamen, is het luipaard in de bosjes gevlucht. Sommigen hebben het niet eens kunnen zien...
    Nadien zijn we doorgereden naar een plaats 5 minuten verderop waar twee leeuwen op de weg lagen! We hebben dus 3 van de big 5 op 15 minuten gespot! Wij waren héél gelukkig.
    Genoten & voldaan richting Tembo lodge gereden, waar de nijlpaarden langs onze tent wandelen & slapen.

Queen Elizabeth NP part 2

August 2, 2023 in Uganda

Vandaag moesten we weer vroeg opstaan voor de chimp trekking in Kalinzu forest. Uiteraard op deze ochtend had ons ontbijt vertraging, waardoor we ons moesten haasten... Direct op de weg hebben we onze 24ste olifant gespot. Eens aangekomen werden we in een klein groepje gezet met 2 Israëlische gasten en een Amerikaan. We begonnen met wandelen en na 10 minuten gaf onze gids al wat uitleg over de chimps... we hadden dus het gevoel dat ze heel dichtbij waren, en ja hoor, 5 minuten later hadden we ze al gespot! Twee kleintjes en een mannetje. Al snel moesten we de achtervolging inzetten, omdat doet mannetje zich ging verplaatsen. Met een kapmes baande de gids zich een weg door de jungle. Niet veel later waren we hem al kwijt... nadien hebben we de kleintjes nog even gezien & hebben we ook nog de red tailed monkey & de blue monkey gespot. We hebben ook een miljoenpoot gezien voor de eerste keer!
    Nadien had de gids het idee om te wachten en de auto te nemen naar de plek waar de chimpansee naartoe is gelopen (het was langs de baan & best ver weg).
    Zo gezegd zo gedaan, uiteraard kwam Ken aangereden met ons busje en hebben we de groep meegenomen. Daar nog even genoten van het uitzicht op de twee mannetjes & van het grapje van Wannes over hoe klein ze geschapen zijn... tijdens het nemen van de foto heeft de Amerikaan het vooroordeel nog maar eens waar gemaakt, hij duwde Emely gewoon aan de kant, verontschuldigde zich maar bleef toch op zijn plek staan.. Echt typisch, maar goed gelachen met hem.
    Vervolgens.. Boat cruise! Met oohjawel de Amerikaan hehe. Ditmaal geen excuses meer voor Ken: we hebben hem meegenomen op de boottocht! (Zolang hij maar niets actief moet doen). Emely was even gids tot de vrouw startte met haar uitleg. Veel diertjes gespot, nijlpaarden a volonté en ook een olifant in het water.. vlakbij! Voor een fulltime experience kon een stortbui niet ontbreken haha 10min motor stil met uitzicht op de olifant, da kan slechter 😜
    Verder 2 nijlkrokodillen gespot (kleintjes van een meter) en nog nijlpaarden want op dit kanaal zit de grootste populatie aan nijlpaarden ter wereld (2000-2500). Eens aangekomen Ken kwijtgespeeld, we zijn dan maar op onze sletse een kijkje gaan nemen naar het levende karkas van een buffalo, eikeba! Ken opnieuw gezocht, maar zelfs met verrekijker tevergeefs gezocht naar een zwarte Ken tussen de zwarte mensen 😜 Nadien een rustige avond afgesloten. Slaapzacht 😀

Nkuruba Forest Reserve part 1

August 3, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 25 °C

Vooraleer we vertrekken uit Queen, zijn we snel nog een kijkje gaan nemen bij Kyambura Gorge. Dit is een kloof van 16km lang... Wij waren zeker onder de indruk.
    Wannes zijn eerste keer local lunch onderweg & ineens de laatste keer dat hij geit eet. Emely genoot met volle teugen, maar Wannes zijn gezicht spreekt voor zich.
    Verder zijn we aangekomen bij de Crater lakes vandaag. Het eerste wat we zien: aapjes. Écht overal! Tent opgezet en onze campsite eens gaan ontdekken, want het is gelegen aan een kratermeer. Beetje gerelaxed, mensen tegengekomen van de chimp trekking. Even een praatje gedaan tot er plots een aapje de volledige tros bananen van tafel kwam pikken en dat voor onze ogen in de boom op at. Wannes ging een filmpje maken en zat heel dichtbij. Hij dacht zelfs dat hij het kon aanraken, maar besefte al snel dat de aap het er niet mee eens was. 😜
    Emely wou heel graag een plonsje nemen in het meer... tot ze een kindje hoorde wenen door een bloedzuiger...
    We hebben zelf eten gemaakt deze avond en het was een hele uitdaging om de bbq aan te krijgen, maar het is ons gelukt! Tijdens het koken moesten we onze pot verdedigen tegen de velvet monkeys, want die waren genadeloos. Heel veel gelachen voor de rest!
    (De velvet monkeys hebben trouwens felblauwe ballen #blueballs)

Nkuruba Nature Reserve part 2

August 4, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 26 °C

Opgestaan, ontbeten & vertrokken op een wandeling rond 4 crater lakes met een gids. Eerst liepen we door de bananenplantages waar we verschillende hagedissen hebben gespot & veel hebben bijgeleerd over de bananenteelt... zo weten we eindelijk het verschil tussen de matoké bananen en de kleine bananen. Onderweg zijn we gestopt bij een vanilleboer. Hij was heel vriendelijk en heeft ons alles uitgelegd over zijn werk. Hij bevrucht elke bloem van de vanilleplanten manueel, waarna het 8 maanden duurt tot de vanilleboon rijp is. De plant zelf bloemt pas na 4 jaar, dus hij moet héél veel geduld hebben... We hebben een heel bosje gekocht voor een (goedkoop) prijsje 😀.
    We hebben bij lake Nynambuka (=mother lake) zeker genoten van het uitzicht. De plaats waar we stonden, staat ook afgebeeld op de Oegandese shilling van 20 000. Aan de overkant ligt lake Kifuruka (migrated), samen vormen zij de twin lakes. Een beetje verderop ligt lake Lyantonde (drop). In de buurt spotten we er 3 blauwe dieren op nog geen 30m: hagedis, vlinder en flycatcher. Onderweg hebben we nog wat koffieboontjes & verse kruiden mogen plukken. Op het einde hebben we nog lokale bananen-kasava pannenkoekjes geproefd, goe ze! Kortom een rustig dagje.

Ziwa Rhino Sanctuary

August 5, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 29 °C

Lange rit met: local lunch, chicken on a stick, samosa's. Alsnog ging de tijd snel vooruit met ons dieren-abc spelletje met Ken (in het engels). De persoon achterin de wagen maakte gebruik van zijn/haar gsm.. gelukkig konden we hem/haar al strikken bij de letter D... strafpunten! rarara wie?
    Eens aangekomen in het rhino sanctuary park, onmiddellijk veel bushbucks en pumba's die echt dichtbij kwamen.
    Lekker gegeten & mau mau gespeeld. Ken is door het valsspelen zijn kaart zelfs vergeten onder het matje... Allen geluk had de ober het gezien.
    Door een escort naar de tent gebracht, want het was anders te gevaarlijk.
    Bij onze tent hebben we neushoorns gespot aan de omheining rond de camping: 4 volwassenen en 1 jong. Echt zot! Hier kan niks meer fout gaan.. voor de eerste keer een heel heldere hemel, dus veeel sterren gezien, zelfs vallende sterren.
    Volgende dag rise and shine om 5u30, deze keer werd Emely niet wakker van de scheetjes van Wannes (lol) maar van de scheten van de neushoorns 😜. Nog eens naar buiten gaan kijken en dan een jong gespot met de mama. Een uurtje later vertrokken we voor de shoebill trek. Twee neushoorns blokkeerden de weg, dus we zijn moeten rondrijden. Nadien in een kano gestapt in de hoop een shoebill te spotten. Het moerasgebied was heel mooi met veel lelies & papyrus. Uiteindelijk konden we in de verte twee shoebills spotten. De Nederlanders die in onze groep zaten, die snapten niet zo goed wat het was... volgens hen gingen ze canoën en niet naar een vogel zoeken... zeer speciale mensen dus 😜. De shoebill zelf vonden ze dan ook nog eens lelijk, man man, en wij maar genieten. Aan de andere kant van het moeras zijn we uitgestapt en na een korte wandeling konden we vlakbij een shoebill spotten. We waren echt gelukzakken zei de gids, woehoe!
    We hadden een weddenschap afgesloten de dag ervoor en allemaal het uur gegokt dat we zouden aankomen. Ken zat er bonk op, Emely was tweede en Wannes zat er het verste van... DUSSSS Wannes heeft Emely & Ken getrakteerd in het winkeltje met een t-shirt. De drie musketiers hebben nu dus dezelfde outfit 😀
    In de namiddag nog een korte rhino trek gedaan, Ken vroeg ons of we er wel voor hadden betaald aangezien we er in de nacht al zoveel hadden gezien (we hadden op voorhand moeten betalen). Zeker weten van wel! Want wat een coole ervaring was dat! 6 neushoorns vlak voor ons, te rusten in de schaduw... Zalig!

Murchison Falls part 1

August 6, 2023 in Uganda ⋅ ⛅ 31 °C

Redelijk korte rit van Ziwa naar Red chili hideaway (onze lodge). We slapen twee nachten in een banda (eindelijk, we kunnen ook wel eens wat luxe gebruiken na al dat kamperen...)
    Emely knock-out tijdens de rit, zeer moeilijk om ze wakker te krijgen. Ken moest vlees kopen voor een ranger, dus we zijn even gestopt aan een lokaal marktje. Een beenhouwer hier is verre van eentje in België... het vlees hangt gewoon buiten, vol vliegen en wordt met de losse pols & een kapmes op een blok hout gekapt. Ook vissen ondergaan dezelfde behandeling 😱. Wij waren ondertussen wat gaan rondsnuisteren op zoek naar een leuk souvenir. Uiteindelijk alleen kleine bananen meegenomen voor onderweg 😀.
    Eindelijk onze eerste schildpad gespot! Even gestopt om het van dichtbij te bekijken, maar dat bleek nogal traumatisch te zijn voor het beestje want het plaste van schrik...
    Volgende stop waren de Murchison Falls zelf! Het was echt een warme dag in de auto, dus de gratis douche was écht welkom! Wij waren volledig onder de indruk... Het zijn weliswaar de krachtigste watervallen ter wereld! 300 kuub/sec in een breedte van 6m. Genoten van het uitzicht (de zon ging bijna onder), wat gelachen met Ken & met onze voetjes in het water nog wat plezier gemaakt. Beter kon het niet zijn!
    Vanavond zal Ken zijn eerste nacht in onze tent tegemoet gaan, want alle drivers voorzieningen waren volzet. Hij is alvast benieuwd... 😜

Murchison Falls part 2

August 7, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 29 °C

Vandaag weer vroeg opgestaan voor safari! 6u vertrokken en wij weer bij de eerste in het park. Vrij snel een hyena gespot in het donker die de weg overstak. Ook een familie olifanten die de weg overstak (+-10). Doorgereden & vlak nadien leeuwen gespot! 3 welpen! 2 van 2 maanden oud, 1 van 6 maand. Ook 2 leeuwinnen die wat op afstand bleven, maar de welpen zaten echt vlak voor onze auto!
    Lange tijd staan kijken; ze reageerden op de Jackson heartebeast die ook op de weg stonden. Cool!
    Verder in het park : Great hornbills, oribies, uganda kobs, buffalo's,... Zelfs giraffen en olifanten vlak voor onze auto. Leuke gids (uiteraard weer een gepassioneerde vrouw geregeld door Ken 😜) Heel de rit proberen om luipaarden te spotten in bomen.. via de telefoon kregen we door dat er eentje gespot was, gas bijgegeven maar net te laat aangekomen, jammer. Op het einde plots wel een kill gespot (oribi) van een luipaard in een boom, wel chic!
    Direct nadien boottocht... krokodillen, nile biertje gedronken op de Nijl zelf! Nijlpaard jong van 1 dag oud max, de placenta hing nog aan de mama.
    Opnieuw de falls bekeken, ditmaal vanuit de boot.
    Nadien mau mau gespeeld, geluierd & dan zijn we zelf op avontuur gegaan. Wannes had bijna ruzie met een baviaan.. we hadden schrik dat we kannibalen gingen tegenkomen, maar we bleven dapper het spoor van een hippo volgen. 5 pumba's versperden ons de weg, dus we zijn maar snel teruggedraaid om de zonsondergang te gaan spotten op de brug (veilige plek). Ken kon het niet geloven 😜
    Oorverdovend geluid van de kikkers! Grote lizard aangeraakt die tussen 2 stenen zat, iemand dacht dat het een slang was...
    Wannes heeft nog eens 3 hartaanvallen gekregen: hij liep op 5m van een nijlpaard op onze slaapplek en klopte op de verkeerde banda aan, dus hij was ook nog eens paniek dat hij niet binnen geraakte... Vervolgens rolluiken dichtdoen langs buiten, samen met een dikke pad die op Emely haar voet sprong (ei) en Wannes aanviel haha. Nadien toen het licht uitging zat er een dikke kakkerlak op ons muskietennet. Wannes vloog in de lucht; maar heeft zijn angst wel dapper overwonnen, zijn sloef was sneller dan de kakkerlak. Emely heeft vooral gelachen, zoals altijd, hèhè. Oef bedtijd.. slopwel

Murchison Falls part 3

August 8, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 28 °C

Een tweede ochtend game drive in Murchison om ons geluk verder uit te testen. Al snel zagen we 2 leeuwinnen, maar die werden nogal omsingeld door toeristen. Wij volgden eentje van de twee die richting de bosjes liep, hèhè. Direct hierna zagen we een luipaard, deze keer in de boom. Het was op ongeveer dezelfde plaats dan waar we het waren misgelopen. Ook weer veel Giraffen op het einde van de rit, verveelt nooit. Voor de eerste keer ook een patas monkey gezien, die zijn leuk.
    In de namiddag hebben we een wasje gedaan & een dutje (Emely toch). Wannes heeft de camera proberen maken, want daar is helaas iets mis mee... Hopelijk gaat die nog een weekje mee 😱
    Tijdens de evening game drive nog 3 leeuwen gezien, die precies op pad gingen om te jagen. We zijn ook gestopt aan de hippo Pool, onze bush campingspot. Daar zagen we een hele groep buffels weglopen van vermoedelijk een leeuw. Onze gids (Patricia) zei dat we in die buurt ongeveer gaan rondkijken vannacht.
    Nadien hebben we onze tent dan ook opgezet & hout gesprokkeld voor een kampvuur. Het vuur aankrijgen, was een hele uitdaging maar het is gelukt! Snel gegeten en vertrokken voor een night game drive. De bedoeling is dan om de grote katten te spotten. Na een uur (ietwat teleurgesteld) rond te rijden & buiten de kangoeroemuizen niets te zien, gingen we terug naar het kampvuur voor ons pintje te drinken. Nog voor we dat konden openen zei Patricia dat we direct in de auto moesten zitten om terug op pad te gaan (ze werd gebeld door een andere gids). Zo gezegd, zo gedaan en ja hoor: vlak voor ons een pride van 8 leeuwen (waaronder 1 mannetje 😱). Een leeuwin had een Uganda kob gekilled en het mannetje was dat met twee welpjes gulzig aan het opeten, de rest mocht enkel toekijken... Net zoals wij, wauw!
    Echt genoten en een lange tijd staan toekijken. Soms werd het een beetje eng door de indringende blikken van de leeuwen in onze richting... als ze wilden, konden ze direct op de auto springen en wij zouden het dakraam nooit op tijd toekrijgen...
    Wanneer we wilden vertrekken, was het bijna van dat... een jonge leeuwin zette de achtervolging in achter onze wagen, maar Ken gaf wat gas bij. Oef!
    Bij de tent nog wat jakhalzen gezien en veel hippo geluiden gehoord... nog even met zen allen genoten aan het kampvuur van ons pintje (eindelijk) en van wat we zonet hadden bewonderd... Klaar voor onze nacht in het park, spanneend!

On the road

August 9, 2023 in Uganda ⋅ ☀️ 29 °C

Na onze nacht in het park, die we zonder kleerscheuren hebben overleefd, moesten we om 6u opstaan & onze tent inpakken. De nijlpaarden keerden ondertussen terug naar het water na een nachtje grazen, dus af en toe passeerde er eentje. We vonden het heel jammer dat we moesten vertrekken, want wat een ervaring was dit!
    We zijn snel naar dezelfde plek van gisterenavond gereden om te kijken of de leeuwen nog aanwezig waren. En ja ze, in het midden van de weg zagen we ze liggen! Er bleef nog welgeteld 1 poot over van de uganda kob... En deze keer konden we als enigste toeristen toekijken, echt genieten dus! En blijkbaar waren we ook de enige gelukzakken van de hele dag, want de gidsen hebben laten weten aan Ken dat er geen leeuwen meer gespot zijn die dag...
    Onze leuke gids afgezet bij haar verblijf & dan vertrokken voor een lange rit van meer dan 8 uur richting de andere kant van Oeganda, maar eerst nog een stop maken om honing te zoeken...