W & E in Oeganda

• 1kilometers

Departure

July 22, 2023 in Belgium ⋅ ☁️ 23 °C

Check-in al gehaald!
    Wannes heeft ontdekt dat hij zijn zwembroek is vergeten in de Vogezen.... en zijn rugzak werd apart gehouden omdat hij zijn zonnecreme (meer dan 100ml) bij had, goed gelachen dus 😜
    Nu rustig genieten van de koers (en van onze drankjes) 😀

Overstap Kigali

July 23, 2023 in Rwanda ⋅ ☀️ 15 °C

Wannes heeft ontdekt dat het eten in onze prijs was inbegrepen, dat heeft dus extra goed gesmaakt ;)
    Emely kon niet slapen, turbulentie was een beetje eng...

"Zijn dat écht huisjes?" is de vraag van de ochtend. Discussie is nog lopende 😜
    Emely is duidelijk heel moe: "ik ben vakantie" is de quote van de dag...

Nu nog 2 uur vliegen richting Entebbe!

Ps: zoek onze oogjes...

Kampala

July 23, 2023 in Uganda ⋅ 🌙 21 °C

Goed geland in Entebbe & herenigd met Ken 😀 het eerste dier dat we hebben gespot (na de reiger op de luchthaven) was een baardagaam!
    Tip van de dag: nooit een airb&b boeken in Kampala, Oeganda. Onze b&b bestond niet, dus we zijn last minute op zoek moeten gaan naar een nieuwe kamer. #stress
    Allen geluk hadden we Ken & Jasper die ons hebben geholpen... eind goed al goed, start van de boda tour (= rondrijden op de brommer) om 15u.
    #KampalaIsChaos
    Van een bezoekje aan de Bahaí tempel tot klimmen op de Gadafi Mosque met uitzicht over heel Kampala. Nadien onze eerste rolex gegeten (heeft gesmaakt) en het zotste moest nog komen: op dag 1 spotten we al het nationale symbool van Oeganda --> de kroonkraanvogel! En dan nog in het meervoud ook 😱
    Wannes heeft ondertussen een zwembroek, twee nieuwe hemdjes aangekocht (allen geluk dat Jasper kon afdingen...) en hij zal bij meerdere mensen op de kast ingekaderd staan...

Een écht succes dus!

Veilig thuis aangekomen net voor zonsondergang.

(Andere foto's zijn nog onderweg)

Kampala part 2

July 25, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 22 °C

Sim kaarten gefikst samen met Jasper & Karim.
    Nadien gaan lunchen in Milk&maar, zeer lekker met een mooi uitzichtje.
    Nadien naar Agape (project Emely) was leuk om iedereen terug te zien. Ludo gespeeld, Wannes heeft geleerd aan de jongens wat panna betekent. 😀
    Nadien nog een kijkje gaan nemen aan het Kabaka lake om de kroonkraanvogels te spotten. Het waren er zelfs veel meer dan gisteren! Rustig gezeten & genoten.
    Nadien een uur en langer op de boda gezeten naar de friday craft market. De eerste boda wist niet waar het was, maar besloot toch om ons te brengen. De tweede wist het wel, maar Emely had het niet zo duidelijk uitgelegd (oeps). 😉
    Afdingen is ons ding niet, maar op de craft market hebben we stand gehouden (soms toch). Souvenirs à volonté!
    Nadien samen gaan eten in café javas: Emely was aan het watertanden voor de massala chips, maaar die had ze niet besteld... Allen geluk hebben we dat snel opgelost 😀 al dacht de ober toen dat we met 3 aan tafel zaten...
    De avond afgesloten in de wild coffee bar met wat optredens, zeer gezellig. Jasper kwam ook langs, samen het biertje the Nile Special geproefd en goedgekeurd. De boda rit naar huis was zéér speciaal: Wannes is van de boda gevlogen voor een paar seconden, voor het oog van best wat mensen (die allemaal moesten lachen). Zelfs Jasper kon het niet geloven, haha. Geëindigd met het zingen van het liedje dont worry van Bob Marley.
    Afscheid genomen van Jasper, met uiteraard nog een selfie ;)

Ooh ja! Wannes heeft gezien dat een supermarkt hetzelfde is hier als in België. Hij was zeeeer verbaasd 😜
    We hebben een paar technische probleempjes met de gepro, dus betere foto's volgen nog 😉

Lake Mburo

July 25, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 23 °C

Chickensticks on the road geproefd tijdens onze autorit van 4 uur... het was overweldigend hoeveel mannen het verkopen: ineens verschenen er 10 rond onze bus.. Wannes heeft ze afgewimpeld door te doen alsof hij ze niet zag 😜 (vond hij zeer moeilijk, hihi).

We hebben ook op de evenaar gestaan! Eindelijk geloofde Wannes mij, hèhè. Er was een experiment daar dat we hebben gevolgd: op het noordelijk halfrond draait het water namelijk clockwise en op het zuidelijk halfrond, anti-clockwise. Op de evenaar zelf ging het bloemetje (op het water) veel trager door de trechter. Mderdere foto's volgen zodra we onze gepro geïnstalleerd krijgen.

Op weg naar het Leopard Rest Camp hebben we offroad al verschillende dieren gespot, waaronder zebra's, waterbucks, eland, impala's, bushbuck, pumbas, een mangoest, een baviaan, velvet monkeys en een snaketrail! Dit was de eerste keer dat Wannes wilde dieren zag hier, dus hij kon zijn ogen niet geloven! Enthousiast voor elk beestje (en we waren nog niet eens in een park) 😀

Nadat we de tent hebben geïnstalleerd, hebben we een sundowner gedaan samen met Martin de guide en Benjamin. Dit was zeer leuk! Hier hebben we ook een hele groep dieren gespot, waaronder de eland (grootste antilope). Deze is zeer zeldzaam om te spotten, dus wij waren weer extra blij! In één oogopslag zagen we ook zebra's, impala's en pumba's rondlopen. Uiteindelijk na een stevige hike hebben we genoten van het uitzicht op de heuvel, de zonsondergang & ons drankje.
    Op de terugweg nog zebra's gespot die wat kwamen drinken in een klein poeltje, dat was zeer mooi. En dan dacht Emely dat ze een aapje had gespot in de boom, maar dat bleek een plastic zakje te zijn... we hebben ook een hele slinger van rode mieren gezien 😱
    Afgesloten met een heerlijk driegangenmenu en leuke verhalen van Ken.

Lake Bunyonyi

July 26, 2023 in Uganda ⋅ 🌙 16 °C

Mountainbiken was deze morgen heel vroeg vertrekken. We wilden graag in het park gaan fietsen, maar dan hadden we een ranger nodig. Eerst ging er eentje van de andere kant van het park met een boda boda naar ons toekomen, maar uiteindelijk bleek dat hij een andere boeking had. Tijdens het wachten hebben wij ons bezig gehouden met het spotten van weavers (soort vogel), zebra's & impala's. Uiteindelijk kregen we de boodschap dat er geen ranger meer beschikbaar was. Toen zijn we maar vertrokken op de mountainbike-tocht buiten het park en wat hebben we hiervan genoten!
    Heel veel dieren gezien, waaronder de topi's (de snelste antilope). Deze kunnen tot wel 80km/u lopen. Er was ook een kleintje bij van een paar weken oud...
    Aah ja, en we hebben ook een Ankola cow gemolken (die koeien met hun grote hoorns!). We konden er alle twee niks van, haha. 😀 Als we elks 10ml melk hadden, was het al veel...
    De fietstocht afgesloten tussen wel 300 zebra's! Dit was écht Te Gek. De steile helling op de terugweg vond Emely wel wat minder... Ze was duidelijk minder getraind dan de 'ervaren' bergkoning Wannes van Elsacker.

Na het inpakken zijn we vertrokken richting Lake Bunyonyi. Helaas hadden we onderweg wat minder leuk nieuws, want we moesten een pit stop maken in het ziekenhuis van mbarara. Opkomende blaasontsteking was de oorzaak... Hier hadden we beide een grote cultuurshock, want het was zeer schrijnend om te zien hoe het ziekenhuisleven hier soms aan toegaat... snel wegwezen dus met een minder goed gevoel. 😞

De reis verder gezet met prachtige uitzichten en een heel ander gebergte. Veel ananasplantages gezien & matokébomen + ajuinplantages...

Met een bootje zijn we naar het eiland van ons verblijf Byoona Amagara gevaren. Het is hier prachtig; precies een droom. Verdere foto's volgen nog! 😀

Lake Bunyonyi part 2

July 27, 2023 in Uganda ⋅ 🌙 17 °C

Wakker geworden door de zingende vogels vlak voor onze neus met een prachtig uitzicht vanuit bed. Nadien een canoe trip met Dieter gedaan voor een halve dag. Eerste stop was het grootste eiland van lake Bunyonyi waar we een school & ziekenhuis bezochten. Dit vonden we een beetje dubbel, omdat we behandeld werden als écht mzungu toeristen... Niet zo ons ding dus, maar wel leuk om eens te zien 😀
    We hebben hier ook vlakbij een koppel kraanvogels met een jong gespot. In de verte konden we 'punishment island' zien. Op dit eilandje werden vroeger (tot 1950 +-) meisjes gedropt die zwanger werden voor het huwelijk. Ze konden niet zwemmen, dus werden voor dood achtergelaten... 1 vrouw heeft het overleefd en leeft vandaag nog steeds (ze is 106 jaar oud).
    Bovenop het eiland kwamen we een kerk tegen waarvoor een grote eucalyptusboom stond. De blaadjes worden gekookt als middel tegen verkoudheid. Op het eiland werd ook sogam geteeld, hier maken ze een lokaal bier van dat energie geeft voor een hele dag. We hebben ook heel veel vogels gespot, want onze gids was ook een birdwatcher. We hebben sunbirds, bisschops, crested cranes, pelikaan, kingfisher, ibissen en de long chested eagle gespot. Hij kon ook via een app de geluiden van de vogels afspelen, waarop deze reageerden. Dat was cool!
    We roeiden verder naar mainland voor een hike met een view over het hele meer. Hier hebben we de verschillende soorten bananenbomen leren kennen.
    Tegen het einde van de tocht was er een kreeft te spotten: Wannes van Elsacker, haha. Dit was het gevolg van het beste advies van de allerliefste Emely Bats dat zonnecrème onder de Oegandese zon niet nodig is... 😜 (its still hurting & PS: Emely is niet verbrand) hèhè.
    In de namiddag hebben we ons gewaagd aan een plonsje in het meer. Dit was toch een beetje eng omwille van de diepte (900m). Het is namelijk het 2de diepste meer van Afrika. Hier konden we nog de kingfischer aan het werk zien.
    We wilden graag de zonsondergang voor een tweede maal zien op het hoogste punt van ons eilandje. Dit is helemaal anders uitgedraaid... We hebben John ontmoet die ons zeer enthousiast de creyfisch & manier van vangen heeft getoond. Dit was heel interessant! En nadien zijn we ferm in 't zak gezet, haha. Maar kijk we hebben op zen minst een schoon souvenir mee.
    De laatste ochtend zijn we om 6u30 opgestaan om de vogels te spotten. Eerst op ons terras en nadien zijn we een rondje gaan wandelen op het eiland. We hebben heel veel kleurrijke vogels gespot & gefotografeerd. Wauw!
    Nadien om 8u nog even een kort zwemmetje gedaan in het meer, brrrr!
    Na een lekker ontbijtje hebben we de tijd genomen om nog even te chillen 😉.
    Tijd om weer te vertrekken! Maar deze uitzichten blijven ons nog héél lang bij!

Mgahinga part 1

July 29, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 20 °C

Aankomst in Ntebeko homestay (in Mgahinga). Hier verblijven we het hele weekend. De weg ernaartoe was echt de slechtste weg ooit... Overal stenen die uitsteken, we mogen van geluk spreken dat we geen platte band hadden 😉.
    Er verbleef ook een Duitse vrouw: Claudia (voor ons Anna --> we wisten haar naam niet meer, oeps 😜). Samen met haar gegeten, was een leuk gesprek. Zij heeft al 52 landen bezocht, maar het leven in Oeganda was toch wat anders (wat minder luxe).
    De volgende morgen zijn we weer vroeg opgestaan (6u30) voor de zwaarste hike ooit van ons leven: mount Sabinyo (= old man's teeth, omdat de berg lijkt op een gebit). Eerst werden we verwelkomd door een lokale jeugdgroep die de traditionele dansen toonden. We hadden een heel leuke groep! Het tempo in het begin lag enorm hoog, waardoor er al een paar achterop geraakte. De gids had ons gezegd dat we op ons eigen tempo mochten klimmen, maar we wachtten soms op elkaar... deze pauze was enkel voor de eerste, haha, want eens de laatste was aangekomen, vertrok de gids alweer... 😜
    De vegetatie veranderde enorm naarmate we hoger klommen. Eerst bamboe, overal! Hier konden we ook heel goed zien waar de forest elephants & buffalo's liepen. Deze zijn gevaarlijk, zeker als ze gewond zijn. Nadien was het eerder bos waar we door wandelden (ondertussen best steil). Daar heeft Emely bijna een kameleon geplet, maar allen geluk kwam Wannes to the rescue (wat een held 😜).
    Verder boven waren het wat kalere bomen met old man's beard. Dit is een symbiotische plant die op de bomen groeit waardoor de temperatuur geregeld wordt (het was best fris). De dieren komen niet zo hoog.
    Uiteindelijk na het beklimmen van vele zelfgemaakte ladders hebben we de eerste piek bereikt. Het tempo van de eerste konden we nog goed volgen, dus we waren bij de sterken 😜. Na de tweede piek moesten we alleen maar ladders beklimmen, wat een uitdaging! Zeker met Emely haar hoogtevrees. Toch zijn we er geraakt op 3600m hoogte!
    Genoten van onze lunch met uitzicht op zowel Congo, Rwanda, alsook Oeganda!
    Voor we aan de afdaling begonnen hebben we nog met de hele groep gedanst op de piek op het liedje van Imagine Dragons 'on top of the world', wat een ervaring!
    Al bij het begin van de afdaling waren Emely haar benen aan het trillen van vermoeidheid & schrik. We waren dus bij de laatste (uiteraard om langer te genieten van het uitzicht 😉). Allen geluk had Wannes heel veel geduld 😀.
    Tegen 17u zijn we terug beneden geraakt, wat betekent dat we 9 uur hebben gehiked.
    Na een welverdiend driegangenmenu en een leuk gesprek met Ken over de verschillen in daten in België en Oegansa zijn we direct in slaap gevallen... zzzzzz

Mgahinga part 2

July 30, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 22 °C

Where silver meets gold...
    Vandaag weer een vroege dag voor de boeg voor de golden monkey trekking.
    De golden monkeys komen enkel en alleen in het Virunga gebergte voor en worden daarom beschouwd als een bedreigde diersoort.
    Na een korte hike (1.5u) konden we ze zien. Het was echt een grote groep (+-50) met veel kleintjes. Ze kwamen héél dichtbij en waren dus best sociaal. Wannes kon ze zelfs bijna aanraken! We hebben ook een antilope gespot en een regal sunbird (ook een bedreigde diersoort).In onze groep zat hetzelfde koppel als gisteren bij de hike, dus dat was leuk. Heel toevallig gaan ze woensdag ook de boatcruise doen op het Kazinga kanaal 😀.
    Nadien hebben we nog een rockhyrax gespot op de weg, die ook nog eens richting ons liep. Beetje spannend dus 😜
    Na lang zoeken hebben we ook de pet van Wannes terug gevonden, want ja hoor, zelfs hier kennen wij geen orde. 😉
    Nadien de batwa experience met een community guide gedaan. Eerst hebben ze hun liedjes gezongen & gedanst voor ons. De liedjes gingen over hun leven in het mgahinga woud, hoe ze covid hebben overleefd en een ode aan de gorilla's. In 1991 zijn ze uit het park gezet zonder ook maar een kleine compensatie van de overheid. Ze worden door de lokale communiteit ondersteunt en mogen op het land wonen, maar ze kunnen ze er ook elk moment wegjagen.. Emely werd wat emotioneel tijdens het dansen. Er zijn in totaal 40 Batwa groepen verspreid rond het park. Ze hebben ons ook hun grot getoond (die heel diep was) waar vroeger de koning leefde van hun groep... het einde was nog niet in zicht halverwege, dus zijn we teruggedraaid. Het was écht een modderige grot!
    Nu op weg richting Bwindi (wat een prachtige rit beloofd te worden)

Bwindi

July 31, 2023 in Uganda ⋅ ☁️ 22 °C

Een super mooie rit richting het Karungi camp in Bwindi. We reden door prachtig heuvelland met heel veel boerderijen & roofvogels. Dit is een kleine tussenstop om de lange weg richting Ishasha te doorbreken.
    Bij aankomst rond 18u kregen we meteen een dansoptreden voorgeschoteld. Ze lieten alle traditionele dansen can de communities rondom zien. Dat was leuk! Wij waren heel hard aan het lachen & genieten, maar achter ons was het muisstil en zaten ze met een zuur gezicht te kijken 😱
    Nadien hebben we nog wat mau mau (= uno) met Ken gespeeld (zoals elke avond). Emely ging een foto trekken, waardoor Ken per ongeluk zijn kaarten toonde aan Wannes door hem vast te pakken... Wannes liet het gewoon gebeuren en keek graag mee 😜 daar hebben we heel hard mee gelachen!
    De volgende ochtend zijn we met een gids vogels gaan spotten rond het moeras vlakbij de camping. We hebben hier heel veel vogels gespot, waaronder de koekoek, woonland kingfisher, weavers, common kingfisher, vuurvinken, buizerd, flycatchers, fisco's enzovoort... Onze gids was echt goed en wist heel veel. Blijkbaar geloven mannen in deze community dat als ze een waterkever vangen, drogen en verkruimelen en nadien in de urine van een vrouw strooien, dat deze vrouw dan smoorverliefd wordt... Ook zijn deze kevers verantwoordelijk voor borstvergrotingen. Als je ze even laat bijten, worden je borsten blijkbaar groter...
    Er groeit hier ook een plant genaamd de faitolacka, die wordt onder andere gebruikt om abortus te plegen.
    Verder was de omgeving echt rustgevend en hebben we de tour afgesloten met een grot waar 300 jaar geleden de eerste bewoners van Bwindi zijn aangekomen.
    Nu rijden we door richting Ishasha 😀