Toscana

• -days
  • 841kilometers
  • Avslutningsmiddag och hemresa

October 18, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 9 °C

Efter Piazza Santa Spirito hade vi några timmar att strosa omkring innan den sista middagen tillsammans. Menyn bestod av spenat- och ricottabollar, Bistecca Fiorentina (blodig) och chokladkaka som avslutning. Till det serverades Chianti-vin i bastflaska. Länge sen man såg en sån!

Vi tackade Bodil som gjort denna vecka så trivsam, förmedlat så mycket kunskap och med en härlig humor. Vi överlämnade dricks och ett foto på oss allihop, så att hon inte glömmer oss 😉.

Jättehärlig och ljummen kväll, vi promenerade sakta hem genom Florens. Simone tog med sig en bastflaska att sätta stearinljus i och ställa i vinkällaren. Det blir ett fint minne av resan!

Tidig väckning, frukostpåse kunde avhämtas 05.30. Samling utanför hotellet 06.30 för promenad några kvarter där det var lättare för bussen att parkera. Bussen dök dock inte upp. Det var en trafikolycka i närheten som gjorde att bussen blev instängd. Ny mötesplats bestämdes och hela gänget fick gå några kvarter åt andra hållet. Det blev lite av Tatis Semestersabotören över det hela 😂. Vi blev lite sena från Florens, men var ändå framme i god tid för incheckning på Pisa Aeroporto. Vi sade hej till Bodil och letade upp vår gate.

Flyget gick på tid och det bästa av allt: på Arlanda stod en buss och väntade på oss och tog oss hela vägen hem till Saltsjöqvarn.

En härlig vecka har vi haft! Goda viner, vacker natur, trevligt sällskap, kulturupplevelser, en fantastisk guide och perfekt väder dessutom! 23-25° och sol varje dag ☀️