Toscana

• -days
  • 841kilometers
  • På väg!

October 11, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 8 °C

Äntligen är vi på väg! Resan till Toscana som vi skulle åka på för två år sedan blev ju uppskjuten av kända skäl.

Vi blev hämtade med buss för direkttransport till Arlanda. Mycket uppskattat! 03.50 kom vi iväg från Saltsjöqvarn som planerat.

Regnet öser ner på väg till Arlanda, lugnt i bussen… Vi är 29 personer på resan, vi är 18 från vinklubben, ytterligare 3 från föreningen och 8 vänner och bekanta.

• Vinprovning i Bolgheri och incheckning

October 11, 2022 in Italy ⋅ ☁️ 22 °C

Flyget till Pisa tog 2t50m, en lagom lång flygtur. Vi möttes på flygplatsen av vår guide Bodil Jacobsson. Bodil bor i en liten by, San Casciano söder om Florens och arbetar som frilansande guide i framförallt Siena och Florens.

Första vinprovningen var redan på förmiddagen, på väg till hotellet på en liten vingård, Villanoviana i Bolgheri. Här arbetar man manuellt och gör enbart ekologiska viner. Vi provade ett vitt och två röda viner. Det vita hette Teia och var en Vermentino, frisk och god. Sedan följde två röda, Imeneo och Ebesco. Inget av vinerna finns att köpa i Sverige.

Nu har vi checkat in på Hotel Ausonia i Follonica, ett litet familjehotell med 23 rum. Follonica är en stad med 21.000 invånare mellan Liguriska och Tyrrenska havet mittemot Elba, som man ser tydligt nere vid stranden.
    Nu väntar en trerättersmiddag på hotellet. Känns som att det blir en tidig kväll…

• Vilken dag!

October 12, 2022 in Italy ⋅ 🌧 18 °C

Det känns som att vi hunnit med mycket idag!
    En fin morgon med lugnt väder. Man skymtar Elba i morgondiset, en fiskebåt är ute och tar upp näten, några hundägare är ute och rastar sina hundar, annars är allt lugnt.

Bodil (vår guide) har fått kontakt med en 88-årig farbror, Eugenio som är butiksägare till ett Enoteca. Han visade sig vara en försynt man men med bestämda åsikter och dessutom en riktig vinguru! Jätteintressant besök i hans butik. Här fanns allt! Han plockade fram en dammig flaska och berättade att det var en flaska rödvin från 1840. Den var inte till salu 😉.

Follonica hade sin mest inkomstbringande period när man bröt järnmalm på Elba, fraktade hit den och tillverkade olika järnprodukter. I en park kunde man studera alla möjliga intressanta maskiner. Inga skyltar fanns, så vi hade många vilda gissningar vad maskinerna hade använts till. Vi såg också en gigantisk maskin på biblioteket som tillverkade fotogenlampor! Här finns även ett gjutjärnsmuseum som flera av oss besökte.

Det var förmiddagen!

Efter lunch åkte vi upp till den lilla byn Campiglia, en liten fin, sömnig by uppe i bergen med en kyrka och ett fort högst uppe på toppen. Trevlig by där många florensare valt att köpa sig en lägenhet. Nu var det lugnt och söndagsstämning.

Sedan åkte vi vidare till Monte Solai på en fantastisk vinprovning. Väldigt trevligt och bra presenterat. Monte Solai är en ganska ung vingård, den startades 2009, men har fått fina priser och siktar nu på att bli en D.O.C. - certifierad gård. Vi provade en vit och tre röda viner.

Dagen var inte slut med det…

Vi åt middag hos Ghigo och AnnaLisa, en känd och populär restaurang i Caffagio. Det var en avsmakningsmeny med fem rätter, en sufflé som antipasto, två varianter på pastarätter som primo, grilled pork som secondo och slutligen en tiramisu. Puh! Fantastiskt gott!
    Några av oss avslutade med en grappa, den gjorde susen efter all god mat!

Otroligt gott och otroligt mätta var vi. Hög stämning på väg åter till hotellet och det kändes som att alla var väldigt nöjda med denna vår andra dag på resan.

Så nu är det buena notte 💤😴. Tidig start i morgon då vi ska till Siena.

• Siena

October 13, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 15 °C

På vägen till Siena berättar Bodil om Siena, etruskerna, familjen Medici och mycket annat. Dessutom några anekdoter om vår busschaufför. Han var väldigt stolt över att en gång ha fått skjutsa påven! Efter flera månaders kontroller att han var lämplig fick han godkänt som en betrodd chaufför och fick skjutsa påven, i 300 meter!

Han är yngst i syskonskaran och hans mamma såg framför sig att han skulle utbilda sig till präst. Han påbörjade också utbildningen, men så en dag fick han se två tjejer i bikini och då bestämde han sig för att prästyrket inte var nåt för honom.

Efter 1 1/2 timme är vi framme i Siena. Bodil kan Siena utan och innan och berättar bland annat om heliga Katarina som tillsammans med heliga Birgitta lyckades få tillbaka påven till Italien från Frankrike.

Så var vi förstås på Piazza del Campo, det ovala, vackra torget, där vilda hästkapplöpningar (La Palio) hålls två gånger varje år. En god lunch vid torget och sedan dags att fortsätta mot Montalcino och vingården Col d’Orcia.

• Col d’Orcia

October 13, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 16 °C

Efter det korta stoppet i Montalcino åker vi till vingården Col d’Orcia. Det här är en storproducent, många gånger större än de vi varit på tidigare. Här görs de berömda och omtyckta Brunellovinerna. Många av dem finns att köpa på Systembolaget. Man gör även grappa, både bianco och eklagrad.
    Gården drivs av familjen Cinzano sedan 1973. Familjen har arbetat med vin- och spritframställning sedan 1500-talet!

Först fick vi komma in i deras vinkällare. Enorma fat, de största rymde 15.000 liter! Sverige är en stor köpare av Brunelloviner så vi blev extra varmt välkomnade. Greven själv, Francesco Cinzano presenterade vinerna och berättade om hur de arbetar på vingården. Gården arbetar med organisk och biodynamisk odling och är medvetna om miljö, mångfald och att göra så litet klimatavtryck som möjligt. Col d’Orcia är ett Unesco världsarv.

Vi provade 6 olika viner, från 13€ till 99€. Vi bjöds på pumpasoppa, väldigt god!, antipasto som bestod av många godsaker, omeletter, små bakverk och så prosciutto förstås. Sedan var det vildsvin till huvudrätt och två olika pajer till dessert. Allt kom från gården. Väldigt gott, generöst och välorganiserat!
    Den här dagen blir svår att toppa!

Imorgon fredag har vi en ledig dag, det ska också bli skönt 😉

• En dag i Follonica

October 14, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 23 °C

I dag har vi som vanligt en gemensam middag, denna gång på en fiskrestaurang. I övrigt är dagen fri för egna aktiviteter. Bodil erbjöd sig att följa med de som ville gå till marknaden som är på fredagar. Här fanns allt, kläder, finurliga hushållsapparater, frukt och grönsaker, goda ostar, och charkuterier förstås. Maten var det som tilldrog sig största intresset, där var det långa köer.

Det var en fantastiskt fin dag så det blev även tid för sol och bad på stranden, 22-23 grader i vattnet. Sen åts det glass förstås, den är helt fantastiskt god!

Nu har vi ätit middag på Trattoria Scarrozzo, tre olika rätter till förrätt, musslor, friterade sardiner, kikärtsröra med tonfisk. Därefter två primo piatti, en pasta med bläckfisk och en krämig risotto med musslor och räkor. Sen tyckte vi nog att det räckte, men då var det dags för secondo piatti, friterad fisk med potatis och sedan, som avslutning pannacotta och en espresso på det.

Italienska middagar tar tid, så nu är det gonatt 💤😴.

• Scansano

October 15, 2022 in Italy ⋅ ☀️ 16 °C

Vinkooperativet med det korta, snärtiga namnet Cantina Cooperativa Vignaioli del Morellino di Scansano var dagens första mål. Det grundades 1972 och är ett kooperativ med 170 medlemmar som har vinodlingar runt Scansano. Otroligt imponerande genomgång av kvinnan på bilden, Margaretha, som hade svensk anknytning, därav namnet.

Vingården har genomgått många faser och ändrat inriktning radikalt flera gånger sen den bildades. Nu har man ett bonus-malus-system där vinbönderna som levererar får procentavdrag om de inte lever upp till kvalitetskraven och omvänt om de gör det. Bidrar man till forskning exempelvis, får man bonus. När man ett år efteråt ser vilket resultatet blev, summeras allt och utbetalning sker. Väldigt imponerande metoder de tagit fram för att på några minuter bedöma en leverans utifrån fyra olika parametrar, och sedan summera ihop det för just den vinbonden.

Efter genomgången var det dags för provning av sex olika viner som serverades tillsammans med en brunch. Ett av de röda vinerna exporterades enbart till Systembolaget och går inte att köpa i Italien. Det var riktigt gott, heter Cala Civetta och kostar 119 kr.
    Brunchen avslutades med ett dessertvin och cantuccini som man doppade i vinet. Fantastiskt gott och populärt när det sedan skulle handlas i butiken.

Det var sista vinprovningen. Det har varit stor skillnad på de olika gårdarna, från den första lilla ekologiska i Bolgheri till Scansanos hypermoderna och enorma produktion.

• Niki de Saint Phalle

October 15, 2022 in Italy ⋅ 🌙 16 °C

En timmes bussresa från Scansano var vi i Pescia Fiorentina. Här finns Giardino dei Tarrochi, en skulpturpark med Niki de Saint-Phalles 22 enorma skulpturer med motiv hämtade från tarotkortleken. Parken påbörjades 1978 och Niki höll på med den till hon dog 2002.

Imponerande stora figurer täckta med keramik och speglar. Niki bodde inne i Kejsarinnan, en av skulpturerna i fem år! Man känner igen stilen från figurerna i parken utanför Moderna museet. De rörliga mobilerna i järn som syns på några bilder är gjorda av hennes man Jean Tinguely.

På kvällen pizzaprovning i Follonica. Den ena pizzan efter den andra bars in. Vi blev tvungna att stoppa dem till slut. Men gott var det!

Imorgon är det utcheckning och avresa kl 9 till Florens och med ett besök i San Casciano, Bodils hemstad.

• San Casciano och Florens

October 16, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 24 °C

Vi hade ett lunchstopp i San Casciano, Bodils hemstad. Vi hann med lite shopping och lunch på en uteservering. Vi åkte förbi huset där Macchiavelli bott och även Bodils hus.
    Bodil berättade också att här hade man spelat in alla program med allas vår Ernst. Bodils båda döttrar är stolta innehavare av selfies med Ernst 😊.

Framme på hotell Pendini i Florens. Hotellet ligger centralt vid Piazza della Republica, torget med den fina karusellen. Nu är vi incheckade och har en liten stund innan vi ska gå på Uffizierna. Fint hotell med stora rum och perfekt läge vid piazzan.

Botticelli, Leonardo da Vinci, Michelangelo, Rembrandt, här finns de allihop.
    Intressant besök på Uffizierna, vi delade upp oss och Agneta, konstkännare, guidade ena gruppen och Bodil den andra. Det ger så mycket mer med ett guidat besök.

• Florens runt

October 17, 2022 in Italy ⋅ ⛅ 25 °C

Sovmorgon till kl. 11! Sedan tog Bodil med oss på en rundvandring i Florens och visade alla fantastiska byggnader och skulpturer. Här skulle man vilja stanna länge!

Efter rundvandringen släppte hon oss vid Piazza Santa Spirito på södra sidan. Ett lugnt och härligt torg med uteserveringar runtom.Read more