”Så här skulle man ha det”
Message

Sista natten!

2 hours ago in Sweden ⋅ ⛅ 5 °C

Efter Transjö hytta åkte vi, såklart, till Kosta. Mycket fint glas där också förstås, i en helt annan skala. Två stora köplador med glas från Orrefors och Kosta. Glasblåsningen var stängd på grund av Corona, men Kosta Art Gallery var intressant. Där fanns mycket glas av Bertil Vallien och Ulrika Hydman-Vallien. Skeppet av Bertil Vallien var imponerande, (prislappen syns på bilden).
    Det enda vi fick med oss därifrån var, två handdukar 🤔.

Sista övernattningen nu. Vi hittade en camping som var öppen, Hoks naturcamping. Vi är helt ensamma här. Har grillat lammfilé vid vindskyddet på campingplatsen. En värdig avslutning på veckan.

I morgon är det bara att packa ihop, grovstäda och köra sista milen till Ingemar på Kortebo gård utanför Jönköping. Sen byter vi bil och kör hem till Stockholm.

En kul och annorlunda höstvecka i Coronatider!

Glasriket - Transjö hytta

Yesterday in Sweden ⋅ ⛅ 10 °C

Trots alla sammanslagningar av glasbruk i Småland finns det några små glasbruk fortfarande kvar.
    Transjö hytta startades 1982 av två glasblåsarmästare, Jan-Erik Ritzman och Sven-Åke Carlsson. Det satt en liten fåordig farbror i kassan när vi steg in. Det visade sig vara glasmästarblåsaren själv, Jan-Erik Ritzman. Han och Sven-Åke har jobbat ihop i snart 40 år! Innan dess har Jan-Erik jobbat som glasblåsare på Kosta i 25 år.

Fantastiskt mycket fint glas! Vi köpte ett litet äpple som ska bli kompis med det större glasäpple som vi redan har.

Bürstner Fiat Viseo 2,3 i 690G 148 hk

October 22 in Sweden ⋅ ☁️ 11 °C

Dags att beskriva vårt rullande hem lite närmare. Det är några begrepp som man måste kunna.

Det finns hel- och halvintegrerade husbilar och plåtisar. När vi började fundera på husbil var vi nog inne på att hyra en plåtis. De är mindre, smidigare och ser inte så husbilsaktiga ut. VW Camper till exempel är en plåtis. Men de är ju rätt mycket trängre och mer obekväma.
    Så nu har vi en helintegrerad, tror jag... inte helt säker, men jag tror att halvintegrerad är mer som en liten lastbil där man ställt på själva bodelen därbak.

De flesta husbilar är byggda på samma Fiat-chassi. Sen kan det vara olika märken och olika längd på bilarna. Den här heter Bürstner och är 6,90 lång, så den är ganska smidig i storlek. Bra när man ska parkera.
    Den är lätt att köra, frånsett ett problem som vi har haft. Det finns en automatisk ’start-i-backe-broms’ som ska hindra bilen att rulla bakåt vid start i backe. Den slår tyvärr till mitt under körning, men som tur är bara i början och på låga växlar. inte så kul när bilen plötsligt börjar sakta in. Det kan ha att göra med dåligt batteri om man googlar lite på det.

Sen får man ju välja om man ska boka in sig på campingplats, hitta en ’ställplats’ eller ’freecampa’...
    De flesta parkeringsplatser som ligger lite fint brukar ha en camping 🚫 skylt.

Bilen är ändå en rätt fiffig grej. Den har tre olika energisystem, 12V, 220V (det vi kallar landström på båten) och gasol. Kylen kan gå på alla tre. Värmen går på gasol eller 220V, lyset på 12V. Sen finns det några 220V-uttag som man köra med när man är ansluten till nätet och så finns det två omvandlare mellan 12V till 220V, (du kommer ihåg att Ingemar alltid köper två av allt)... På taket finns en solpanel som laddar batterierna, när vädret tillåter. Hänger ni med?

Det här vore frid och fröjd om allt fungerade av sig själv, men rätt som det är har batteriet för låg spänning, och då stannar ALLT. Inte ens det som är gasoldrivet funkar, eftersom det har termostater och tändanordningar som kräver ström.

Gasolen har Ingemar ordnat bra. Det är två flaskor, och när den ena är tom kopplas nästa in automatiskt. Det är bara det att när kylskåpet upptäcker att gasolen tagit slut, börjar det köra på 12V, (om man inte har ’landström’ förstås), och då kör den slut på batteriet väldigt snabbt och sedan har man ingen värme, eller lyse. Alla gånger vi har ’freecampat’ har strömmen tagit slut framåt morgonen.

Annars är det mycket finurliga saker på bilen. Duschen till exempel, den finns i SAMMA utrymme som toaletten. Man svänger runt på en vägg och så är toan förvandlad till dusch! Magiskt!

Frånsett lite krångel med strömförsörjningen är det en trevlig bil att bo i. Bekvämt att ha hela packningen, maten och sitt boende med sig.

Kanske kan bli nån mer gång och då ska jag fråga noga om batteriernas kondition 😊.

Gökaskratt

October 22 in Sweden ⋅ ☁️ 12 °C

Namnet, Gökaskratts camping, gjorde att jag fastnade för den här som nattstopp. Campingen visade sig vara öppen och ligga fint vid sjön Rottnen. Trevligt mottagande och ungefär samma beläggning som det brukar vara, vi och en husbil till. Denna gång ett gladlynt tyskt par från Bremen. (Vi behöver bo på en camping med ström nu, batterierna klarar inte att hålla igång kylskåp och värme en hel natt...)

Den här dagen har annars mest bestått av bilåkning, regn och kyrkobesök. Lunch i Älmhult, sedan Växjö domkyrka, ljus och fin med altarskåp av Bertil Vallien. På eftermiddagen en promenad till Hovmantorps kyrka, som orten heter där vi befinner oss nu. Tidigare fanns här flera glasbruk, nu finns inget kvar. Nu är Hovmantorp mest känt för att Charlotte Perelli kommer härifrån. Verkar vara ett välmående samhälle annars, allt är väldigt prydligt och alla man möter hejar glatt.

Grillningen lyckades, till slut, men den miljövänliga tändvätskan var näst intill omöjlig att få eld på.

Söderåsens nationalpark

October 21 in Sweden ⋅ 🌧 11 °C

För några år sen, (rätt många antagligen), när Afrika krockade med Europa, bildades Söderåsens nationalpark. Möjligt att ingen tänkte på att det skulle bli en nationalpark då, om nån tänkte överhuvudtaget. Nåja, resultatet blev Söderåsen och så småningom bildades Skäralid, en flera kilometer lång förkastningsspricka som går genom åsen. Resultatet har blivit en väldigt speciell natur med stora höjdskillnader, speciellt för att vara Skåne.

Idag har det varit en regnig dag, så vi nöjde oss med en kort promenad runt dammen vid Söderåsens nationalpark. Där fick vi tips om ett ställe att parkera bilen över natten, Klåveröd, ett strövområde. Enligt uppgift så låses bommen hit in kl. 21, glömde fråga om dom öppnar den i morgon. Hoppas dom inte stänger för säsongen 🤔. Nu står vi vid en liten insjö i Klåveröd. Regnet smattrar på taket, och det börjar bli mörkt. Rätt mysigt! Här kommer att bli kolsvart i natt! Det sämsta med det här stället är att det inte finns täckning! Vi är helt avskurna från omvärlden! Olustigt!

Annars är det fint här, kan hoppas på något bättre väder i morgon och att vi blir utsläppta ur strövområdet.

Hällåkra vingård

October 21 in Sweden ⋅ 🌧 12 °C

På små vägar hittade vi till slut Hällåkra vingård. Här görs rött, vitt, mousserande och starkvin. Druvorna som klarar sig bäst är Rondo och Solaris, men här odlas också Pinot Noir och Pinot Gris. 20.000 vinplantor, inte dåligt! Vinet säljs till restauranger och ska också finnas i Systembolagets beställningssortiment.

Den här årstiden har de bara helgöppet, så ingen vinprovning för oss. Ändå kul att se vingården. Och så har vi ätit lunch på en vingård, (pasta från igår, i husbilen 😊).

Ale Stenar

October 20 in Sweden ⋅ ☁️ 11 °C

Ale stenar var imponerande. De ligger fantastiskt fint uppe på kullen vid havet. Ditsläpade någon gång 500-1000 e.Kr. Hasse Alfredsson lanserade på 1970-talet teorin att skeppssättningen hade en astronomisk funktion på det viset att skeppets mittpunkt pekar ut solens position vid sommar- och vintersolståndet. Han mätte upp positionerna med en vanlig kompass. Den teorin har senare fått stöd av professor Gunnar Lund som gjort mätningar med mer exakt utrustning. Annars är skeppssättningar ofta gravplatser, men under Ale stenar har man ännu inte hittat några gravar.

Nu har vi installerat oss på Ystads camping och tagit en promenad i Ystad sandskog. Du hade rätt Cristina, det var blåsigt!! Häftigt när vågorna rullar in, men badsugen blev man inte.

Carins förkylning är lite bättre idag. Fem promenader idag, 14.000 steg.

Knäbäckshusen

October 20 in Sweden ⋅ ☁️ 11 °C

En avstickare till Knäbäckehusen på rekommendation av Britt-Marie, en berest granne därhemma.
    Förutom det lustiga namnet har byn en intressant historia. Byn flyttades 1957 på grund av att Ravlunda skjutfält skulle utvidgas. En auktion hölls och de 18 bästa husen flyttades till en ny plats. Husen var fina, men stranden nedanför var ännu bättre, så bilderna är därifrån.Read more

Kivik, utan marknad...

October 19 in Sweden ⋅ ⛅ 7 °C

Nu har vi hamnat i Kivik. Idag var det riktigt svårt att hitta nåt ställe för natten. En camping var för tråkig, en annan var stängd och en tredje var försvunnen. Till slut ställde vi oss nere i Kiviks hamn. Det stod visserligen camping förbjuden, men det verkar det göra på alla parkeringar. Det har jag aldrig lagt märke till förut 🤔. Parkeringen var helt tom, så jag tyckte att vi kunde stå där, trots skylt.
    Vi tog en promenad i hamnen och kom till Buhres fiskaffär. Där var en trevlig tjej som tipsade om var vi kunde stå. Så nu står vi även idag på ett jättefint ställe, strax utanför Kivik och med havet precis framför oss. Vi står här tillsammans med fyra andra husbilar, i mörkret.
    Kan ju alltid hoppas på en fin morgon imorgon också, då kommer vi att se solen stiga upp ur havet.

Och vad har hänt idag, då...?

Först åkte vi till Wanås konstmuseum, stängt idag. Men de har också en skulpturpark som var öppen, där konstnärer från hela världen bidragit med mer eller mindre konstiga verk. Ändå intressant och en fin promenad var det. Lunch i bilen.

Sedan åkte vi till Forsakar. Där finns Forsakarravinen med Skånes högsta vattenfall, hela 10 meters fallhöjd! Inte så imponerande kanske, men vem har sagt att det måste vara jättehögt. Det här var ändå fint, där det plötsligt dök upp i bokskogen.

Kvällens meny, fisksoppa med räkor från Buhres.
    Carin fortsatt förkyld 🤧, men hon hänger med!

Hönshyttefjorden

October 19 in Sweden ⋅ ☁️ 3 °C

Efter bilkyrkogården åkte vi tillbaka några kilometer där vi sett en camping. Receptionen var stängd och bom för infarten. Carin kände på bommen och den gick att öppna. Så vi åkte in och ringde sedan ett telefonnummer. Man kunde swisha pengar så fick man tillgång till all service, alltså el, duschar m.m.
    Fint läge, två tyskregistrerade bilar och vi här, gott om plats. Vi skyndade oss på att göra eld på grillplatsen innan det blev kolmörkt. Det blev en god middag med 🍗 och 🥔, ja kyckling och potatis alltså.
    Fin morgon med solen över vattnet rakt in i bilen. På morgonen träffade vi superkvinnan som förestod campingen. Hon hade cyklat 10 mil på 5 timmar, rätt bra snittfart! Hon berättade också att vi bott vid ett sjösystem med många sjöar som hänger ihop och som har tusen öar! Hon hade köpt in 30 kanoter. Det är säkert fint att paddla där. Kanske ett annat år...
    Nu får vi se var vi hamnar idag...
    Carin har tyvärr blivit förkyld, hoppas det blir bättre!

Never miss updates of Gunnar och Carin with our app: