Solvang

August 24, 2015 in the United States ⋅ ☀️ 25 °C

Solvang: The Danish capital of America... Tja, måske er det så meget sagt, men Solvang er en sjov og hyggelig kuriøsitet i Californien og da den lå på vores rute skulle vi selvfølgelig besøge byen.
    Solvang blev grundlagt i 1911 af en gruppe danskere som ønskede at skabe en dansk koloni på den amerikanske vestkyst. Siden er der gjort meget for at få byen til at være meget dansk, med det resultat at Solvang i dag er en amerikansk udgave af Danmark i gamle dage. Vi så både Den lille havfrue, Rundetårn (med pizzaria i stueetagen) og en række vindmøller imellem de bindingsværkshuse, som er overalt. Der er i byen ikke mindre end 5 bagere og de forsøger med større eller mindre held at bage dansk wienerbrød, rugbrød mv. Vi fik en fin morgenmad på Olsen's Bakery med både rundstykker og spandauere. Ellers gik vi en tur ned af hovedgaden Copenhagen Drive, fik bøf med løg på Bit of Denmark og overvejede kort om vi skulle smage Arne's famous æbleskiver (med medisterpølse). Der ligger også en kopi af en dansk hvidkalket landsbykirke i byen og lidt længere henne af Atterdag Road lå H.C. Andersen park og Elverhøj Museum.
    Solvang er et skørt og hyggeligt sted, som er sjovt for danskere at opleve. Det Danmark de portræterer er måske ikke helt korrekt mere, men vi tog det hele med et gran salt og havde en hyggelig dag.