Benin
Décandji

Pediatrie

January 23, 2023 in Benin ⋅ ⛅ 34 °C

Bonjour, ce matin! Wat zoveel wilt zeggen als hallo hoe gaat het. Net als in België zegt iedereen automatisch ‘bien’. Verder is er niet zo veel het zelfde als bij ons. Onze werkdag begint om 8 uur (la permanence)maar niet iedereen is op tijd. De nacht dienst (la garde) werkt heel vaak over ook al hebben ze al 16 uur of meer achter de rug. Verder verlopen de ochtendzorgen erg hectisch, alle dossiers zijn op papier en er liggen altijd vele stapel op de bureau. We geven medicatie wanneer dat op de papieren staat en nemen de parameters, verder houden we ons bezig met nieuwe patiënten die zich aandienen.
      De pediater is een strenge dame, maar een super goede arts! Dokter Gisèle doe ook elke dag haar toer en schrijft een direct verslag per patiënt. Wij geven de dossiers aan, schrijven de medicatie voor die de arts vraagt en assisteren waar nodig.
      Het is moeilijk om foto’s te maken om de privacy van de kinderen en hun ouders te respecteren, vandaar dat de zaal voor de neonaten waar ik ook veel werk niet onder in de foto’s is terug te vinden.
      Ik heb super lieve, grappige en nieuwsgierige collega’s wat mijn Frans zeker ten goede komt!!

Ongewenste gasten

January 26, 2023 in Benin ⋅ ⛅ 27 °C

Ooohhhhh cafards!!! Naast de vele mieren en de huis gekko’s ook deze minder schattige huisgenootjes ontdekt. Dit exemplaar is niet meer en daar zijn we niet zo rouwig om, maar zorgt wel voor onenigheid over wie de held gaat uithangen en wie op veilige afstand filmt. Deze keer was Veerle de heldin van de dag. Volgende kakkerlak is voor mij. Geniet vooral van het bijgevoegde filmpje, wij hebben alvast goed gelachen.Read more

Naar de markt

January 30, 2023 in Benin ⋅ 🌙 31 °C

Samen met onze buurvrouw Claire zijn we naar de wekelijkse markt getrokken. In een 10 tal minuten met de ZIM (taxi moto) waren we in Dogbo. De markt was groot en met vele mensen. Het was iets na 14 uur wanneer we toekwamen dus was het bakken en braden in de vlakke zon.
      De markt zelf is gezellig maar met weinig plaats om te bewegen. Onze neuzen kriebelden van de vele kruiden en pikante pepers die er verkocht worden. Verder was er ook vee, zeep en kledij te koop.

Décandji, Decandji