Benin
Ganvié

Omgeving Cotonou

February 26, 2023 in Benin

In de 18e eeuw werden grote razzia’s op slaven gehouden. Ten noorden van Cotonou vluchtten mensen in de moerassen van het meer Nokoué. Tot op vandaag leven er tienduizenden mensen in paaldorpen en -steden. Wij bezochten Ganvié, het ‘Venetië van Afrika’ genoemd. Omdat de kinderen geen plaats hadden om te leren stappen en lopen, bouwde men kunstmatige eilanden. Pasgeboren jongetjes worden 9 keer in het meer gedompeld, meisjes 7 keer. Overleeft het kleintje dit niet, dan is dit omdat de moeder overspel gepleegd heeft… Het bijgeloof zit er bij velen nog flink ingebakken.
      Daarna rijdt Donatien ons naar Agoualand, een privé zoo in opbouw, die ook inzet op spektakel, ontspanning en logement. Jammer genoeg zijn er nog niet veel dieren aanwezig en zijn veel dingen nog niet gebouwd. De toegangsprijs vinden we dan ook prijzig (30€) voor wat de gids ons in anderhalf uur toont.
      Als afscheid nemen Donatien en zijn vrouw Aubierge ons mee naar een hip danscafé, waar we - uiteraard 😉 - stevig uit de bol gaan! Mooie afsluiter van Veerles stage in Benin. Samuël keert terug naar het platteland Gohomey voor nog eens 4 weken stage.

Ganvié, Ganvie