Brunei
Sungai Beribi

Brunei

August 10, 2023 in Brunei ⋅ ☁️ 27 °C

Vandaag gaan we naar Brunei! We kunnen lekker uitslapen, laat uitchecken en vervolgens naar het vliegveld.
      Direct bij het inchecken krijgen we de eerste uitdaging. We mogen het land niet in zonder bewijs dat we het land ook weer uitgaan. Wij wilden dit pas later boeken omdat we geen idee hebben hoe het daar is maar dit is dus geen optie. We moeten dus snel iets zien te vinden, met trage wifi. Best een uitdaging. We vinden een vrij dure bus naar KK (zo noemt iedereen Kota Kinabalu hier) en besluiten toch maar om deze te boeken voor over een week. Dit is helaas niet genoeg en we moeten ook nog een hotel boeken voor de resterende nachten. Na een half uur wachten krijgen akkoord en mogen we verder met inchecken. Gelukkig waren we ruim op tijd op het vliegveld. Als we het vliegtuig in mogen worden de tassen nog een keer gescand, onze nieuwe super powerbank is te groot en mag niet mee! Lynn is erg boos want hij was zo fijn... Helaas. De vlucht gaat verder prima en we zijn er in minder dan 2 uur.

We hebben al gelezen dat Grab hier niet werkt dus hebben Dart al gedownload. We bestellen een taxi naar het hotel maar we hebben ervoor gekozen om hier geen simkaart te kopen omdat we er maar een paar dagen zijn en de vliegveld wifi stopt bij de uitgang. We weten niet goed waar de taxi naartoe komt en dus weer terug naar binnen voor wat wifi. Achteraf hadden we beter toch een simkaart kunnen kopen want echt alles gaat tegenwoordig via internet en veel info die je kunt vinden is nog van ‘voor corona’ en niet meer up-to-date.

Het hotel/appartement is erg mooi, lekker ruim en er is een zwembad! De hotels met zwembad zijn erg schaars in dit zwaar islamitische land en we zijn dan ook de enige die er gebruik van maken. We blijven net zo lang in het zwembad totdat de zon onder gaat en spelen met het balletje dat we van Marit hebben gekregen. Het uitzicht van de zonsondergang is erg mooi, het zwembad ligt op de 4e verdieping en het hotel staat aan de rand van een bos dus er vliegen constant vleermuizen en vogels langs.

We hebben bedacht hier zelf te gaan koken maar er is niets te vinden in de keuken, bij de receptie kunnen we gelukkig wat pannen, borden en bestek lenen en dan op zoek naar boodschappen. Er zit een supermarkt onder het hotel en we willen graag wat eieren bakken, helaas…uitverkocht. Het worden hamburgers met een soort pita broodjes en mayo en Lynn neemt noodles.

Het valt ons op dat we hier veel meer worden aangekeken als in Kuching. De mensen zijn wel vriendelijk maar minder dan in Kuching.

Als we hebben gegeten ploffen we neer op bed. Lynn trekt zich terug in haar eigen slaapkamer en wij ook.

Dagje zwembad in Brunei

August 11, 2023 in Brunei ⋅ ☁️ 26 °C

’S morgens doen we lekker rustig aan maar we gaan wel even ontbijten. Het appartement is incl. Ontbijt. Ze hebben niet heel veel dus we roosteren wat brood en drinken een bakkie koffie. Als we weer in het hotel zitten klopt de schoonmaakster op de deur, we zijn hier pas net en het is helemaal niet nodig om de boel schoon te maken dus Annika zegt netjes: “You don’t need to clean the room hoor” Lynn begint hard ter lachen omdat het woord ‘hoor’ in het engels iets heel anders betekend…!
      Daarna lekker naar het zwembad waar we overgooien met het balletje en daarna even zonnen. Opeens begint het hard te regenen en gaan we weer terug naar het appartement. Dan blijken we flink verbrand te zijn alle drie. We kunnen hier verder niet zoveel in de buurt dus we chillen wat op de kamer. Als de zon weg is gaan we nog even naar het zwembad en we zien in de verte een aap lopen! Best een flink beest, het blijkt een Grijze Langoer te zijn, blijkt na wat gegoogle.
      We eten wat in een soort fastfood restaurant onder het hotel, uiteraard met rijst in plaats van patat.

Sungai Beribi