Wereldreis de Pullen's

Currently traveling
  • 1.8kphotos

Vertrek

August 1, 2023 in the Netherlands ⋅ ☁️ 18 °C

Eindelijk is het zover, na maanden lang bezig te zijn geweest met vertrekken gaan we nu dan ook echt. Het waren vreemde maanden, waarin afsluiten centraal stond. Na Lynn haar lastige middelbare school periode, die ze uiteindelijk met een mooie cijferlijst en een grote vriendengroep heeft afgesloten, bij onze korfbalclub waar we met het zoveelste kampioenschap en geslaagde 3e helft afscheid van ons team hebben genomen. Vervolgens ons werk afgesloten waar het tijdens de pauze al maanden over onze reis gaat en tot slot ons huis voor de laatste keer afsluiten. Inmiddels is de sleutel overgedragen aan de tijdelijke bewoners voor 12 maanden maar het had nog best wat voeten in de aarde om alles gereed te maken voor de verhuur. Laten we het er maar op houden dat het na 10 jaar hard nodig was om eens flink op te ruimen en tal van kleine onderhoudsklusjes te doen.

Maar dan…..onze grote droom die we jaren geleden samen hebben bedacht als vervanger voor onze andere grote droom. Een heel jaar weg, naar mooie droombestemmingen met z’n 3en! En wat ben ik enorm trots dat het gewoon gelukt is. Wat anderen voor onmogelijk houden hebben wij gewoon geflikt! Jaren lang sparen en voorbereiden en alles is nu precies hoe we het graag gewild hebben. Het wordt een jaar lang herinneringen maken voor het leven.

En daar bovenop komt nog eens dat we de afgelopen maand zoveel afscheidsetentjes en borrels hebben gehad, niet normaal gewoon. Zo’n afscheid brengt echt iets bijzonders naar boven bij iedereen en dat was heel erg mooi en bijzonder om mee te maken.

De laatste dagen zijn we misselijk van de zenuwen en ook voor Lynn wordt het ineens heel echt allemaal en ze kruipt ’s nachts nog even snikkend tegen ons aan omdat ze haar vrienden zo gaat missen. ‘Gelukkig’ is er geen weg meer terug want we beginnen bijna te twijfelen ;-)

De ochtend dat we weg gaan hebben we al bij mijn ouders geslapen, we doen een laatste boodschap en dan is het tijd om ons hondje weg te brengen. Koda heeft de meeste tranen veroorzaakt van iedereen! Gelukkig is hij in zeer goede handen en weten we dat er geweldig voor hem gezorgd wordt door de moeder van Annika. Vervolgens staat er een waar afscheidscomitee op ons te wachten, we delen nog wat knuffels uit en dan is het echt tijd om naar Schiphol te gaan!

Op Schiphol komen we Lukas tegen, die speciaal voor Lynn naar Schiphol is gebracht door zijn ouders, en we lopen 2 ‘uitzwaai dames’ tegen het lijf die ons trakteren op een ware afscheids serenade. Vervolgens nemen we alledrie snikkend afscheid van onze ouders en Lynn van Lukas en gaan we richting de douane. Als troost koopt Lynn nog 2 knuffeltjes om mee te nemen en ze lacht al snel weer een beetje.

22 uur in het vliegtuig

August 2, 2023 in Malaysia ⋅ 🌧 26 °C

We hadden 3 vluchten, de eerste duurde 6 uur, de 2e 8 uur en de 3e 2 uur met telkens zo'n 2 uur ertussen. Het verliep allemaal vlekkeloos en door de airtags in onze tas konden we al zien dat de backpacks ons netjes volgden. Ook de reis zelf viel mee, het is geen pretje maar het lukt ons alledrie om wat te slapen en al met al valt het best mee. We frissen ons op in het hotel en ’s avonds lopen we nog een rondje door Kuching, het is dan 23 uur en bijna alles is al dicht maar voor ons gevoel is het pas 17 uur dus we zijn nog lang niet moe. Na een drankje in een barretje gaan we terug naar het hotel en proberen we wat te slapen, we hebben besloten om de wekker bijtijds te zetten om zsm aan de nieuwe tijd te wennen. Hoop dat we snel aan ons nieuwe ritme gewend zijn! Morgen gaan we proberen om een simkaart te kopen want de wifi is erg slecht en daarna willen we naar een natuurreservaat met Orang Oetans!Read more

Kuching Borneo Hotin Inn en Semmengoh

August 3, 2023 in Malaysia ⋅ ☁️ 25 °C

Het eerste hotel dat we geboekt hebben is vrij simpel, maar prima om mee te starten. Het is lekker dicht bij het vliegveld met het idee dat we konden lopen. Dit bleek echter toch 30 min lopen te zijn omdat we om een snelweg heen moesten dus hebben we een Grab taxi genomen voor nog geen 3 euro. We hebben prima geslapen en met Annika haar rug gaat het okay na de lange reis. Na een bakkie koffie en een broodje bestellen we een Grab richting Semenggoh, het Orang Oetan park, op zo’n 3 kwartier rijden. Voordat we onze schoenen aan hebben en naar de lobby zijn gelopen staat de taxi al op ons te wachten, het werkt geweldig! Tijdens de weg er naar toe begint het steeds meer op jungle te lijken en we genieten enorm van het uitzicht. Bij het park moeten we een formulier invullen dat alles volledig op eigen risico is, wordt je aangevallen door apen en pakken ze je spullen af, eigen schuld dikke bult. Als we naar binnen gaan voelt het letterlijk alsof we de vlindertuin in Blijdorp binnen stappen, we zien dan ook snel grote vlinders voorbij komen en schrikken ons een hoedje als we per ongeluk 2 grote vleermuizen wakker maken die in een uitkijk hutje hingen te slapen. Over een uurtje is het tijd om de apen te voeren en meestal komen ze dan wel even kijken. Er wonen zo’n 20 orang oetans in dit gebied en het is werkelijk gigantisch. Het voelt echt alsof we te gast zijn in hun leefgebied. We zien er in totaal 5 en kunnen mooie foto’s maken!

Om terug te gaan pakken we een gratis bus en Annika en Lynn zitten bij een Nederlands stelletje. Het meisje kan de rijvaardigheid van de chauffeur niet echt waarderen en Lynn vist net op tijd een plastic zakje uit onze rugtas dat het meisje bijna zonder morsen vol spuugt. Gelukkig zijn we precies op dat moment bij de halte van het vliegveld en ze stappen snel uit met zakje en al.

’s avonds gaan we op zoek naar wat te eten en belanden we op een terrasje tussen de locals. Als we iets willen bestellen schuift de vrouw achter de balie vakkundig haar man naar voren omdat ze bang is om tegen ons te praten. Ook de zoon die in de zaak werkt vind ons enorm spannend en komt verlegen zeggen hoeveel we moeten betalen, of beter gezegd hoe weinig. We bestellen 3 cola, Lynn heeft noodles, ik Nasi Goreng en Annika rijst met kip en soep en we moeten € 4,89 afrekenen. Kijk, zo blijven we wel binnen het budget!

Hua Kuok Inn dagje kuching

August 4, 2023 in Malaysia ⋅ ☀️ 32 °C

Vandaag is het tijd om ons eerste hotel te verlaten. We waren van plan om vroeg op te staan maar dat is niet helemaal gelukt. We snellen naar buiten om een ontbijtje en een kopje koffie te scoren. Lynn eet noodles als ontbijt en ik neem toast met 2 iets te rauwe eieren. Annika gaat voor veilige toast. De koffie zit vol suiker en melk dus ook hier moeten we de volgende keer even rekening mee houden met bestellen. Als we terug zijn in het hotel hebben we nog een uurtje om de backpacks in te pakken. Dit is een flinke klus en kost de nodige moeite. De ritsjes staan op springen maar het is gelukt! We checken uit en de Grab chauffeur komt snel voorrijden. We raken aan de praat en even later stelt de chauffeur ons voor om ons de volgende dag rond te rijden langs diverse bezienswaardigheden. We denken er even over na. We rijden richting het centrum voor ons volgende hotel, op loopafstand van de meeste bezienswaardigheden. Als we aankomen is de eerste indruk niet al te best maar we zijn 2 uur te vroeg voor het inchecken en besluiten toch maar om de backpacks achter te laten en vast het centrum in te lopen. Al snel zien we het enorme regeringsgebouw opdoemen in de verte. We lopen naar de rivier en kunnen het gebouw goed zien, het is een enorm en schitterend gebouwd! En de vlaggenmast ernaast is minstens net zo indrukwekkend. De vlag is voor ons gevoel net zo groot als ons huis! Al snel is het tijd om naar het hotel te lopen maar we zijn flink overhit dus kiezen voor een route door een winkelcentrum. De airco staat hier vol aan en het is heerlijk om hier even bij te komen. We bestellen wat te drinken en gaan dan gauw inchecken. Onze hotelkamer is vrij armoedig en alles valt zowat uit elkaar. De bedden zijn gelukkig wel netjes en de airco werkt dus we overleven het wel… We chillen even in de hotelkamer en gaan dan op zoek naar wat avondeten langs de rivier. We lopen langs wat lokale tentjes en hebben geen idee wat we moeten bestellen. Met wat hulp komt er een bord nasi, wat noodles en een omelet met groente tevoorschijn. Heerlijk! Lynn wordt nauwlettend in de gaten gehouden en na een paar minuten komen ze een vork brengen terwijl de rest van het personeel aan het giechelen is. Lynn is echter vastbesloten, vraagt wat tips om te eten met stokjes en werkt haar bord noodles vakkundig weg als een echte Aziaat. Als we teruglopen naar het hotel zien we een hoop mensen langs de waterkant zitten, we sluiten aan en krijgen een hele mooie fonteinen lasershow voorgeschoteld met leuke muziek! Wat een feestelijk welkom voor ons! Het maakt diepe indruk en maakt voor mij ineens deze reis heel echt, we zijn aan de andere kant van de wereld, het is ons gelukt en samen met Annika en Lynn gaan we een enorm gaaf jaar tegemoet! Kippenvel momentje. Later neemt Lynn een mooie henna tatoeage en komen we het kotsende meisje tegen, gelukkig gaat het weer wat beter.Read more

Dagje op stap

August 5, 2023 in Malaysia ⋅ ⛅ 24 °C

Deze morgen gaat al vroeg onze wekker, echt lekker slapen doen we nog niet en zo vroeg opstaan doet wel een beetje pijn . Maar om 6:30 worden we opgehaald door Choo onze Grab chauffeur van gisteren. Hij is vandaag onze privé chauffeur en wil ons meenemen naar wat mooie plekken rondom Kuching. Als eerste gaan we naar de markt bij Serekin. Dat ligt aan de grens van Maleisië. En daar komen de mensen vanuit Indonesië hun spulletjes verkopen. We moeten er vroeg zijn want dan is het nog rustig en niet te warm. We lopen een rondje over de markt maar echt shoppen kunnen we niet omdat we geen ruimte meer over hebben in onze backpack, Lynn slaagt nog wel voor een mooie ring en ik voor een handtasje. Na wat proeven van lokaal fruit begint de zon toch al aardig te branden en gaan we snel terug naar de auto met heerlijke airco. En dan op naar de fairy caves. Onderweg stoppen we nog bij 1 andere grot waar een mooi boeddha beeld staat. Dat is daar in de omgeving gevonden en aangespoeld na de tsunami. Uiteindelijk komen we aan bij de fairycaves. Deze grot heeft een verlicht en een donker gedeelte. Gewapend met een zaklamp klimmen we de trappen op en besluiten in de grot als eerste het donkere gedeelte te gaan doen. Het is echt heel donker en we zijn blij dat we goedwerkende zaklampen bij ons hebben. Na een flinke wandeling en klim zijn we bij het einde van de grot. Als we naar boven komen staat er een soort scoutinggroep die net een groepsfoto wil maken. Als ze ons zien vallen alle mondjes al weer open, een hoop gelach, wat vriendelijke gesprekjes en uiteindelijk de vraag of we alsjeblieft ook op de foto willen. Natuurlijk doen we dat!! Wel op de achterste rij want we steken ver boven ze uit. We lopen dezelfde route terug en beginnen dan aan het lichte gedeelte van de tunnel. Het is werkelijk prachtig. Er is ook nog zoveel groen in de tunnels. Als we klaar zijn met het genieten van al dit moois klimmen we weer naar beneden (Erik en Lynn nog een klein stukje terug omdat we een zaklamp zijn vergeten) en stappen zeiknat van het zweet weer in de koele auto. We zijn echt nog niet gewend aan dit vochtige klimaat. Choo denkt dat we wel een verfrissing kunnen gebruiken en brengt ons naar een kraampje langs de kant van de weg waar ze heerlijke kokosnoot milkshakes hebben. Lynn knuffelt als deze gemaakt worden even met de schattige kleine poesjes hier. Daarna gaan we naar de wind Cave. Deze grot is iets kleiner maar zit echt vol met vleermuizen, honderden waar je ook maar kijkt. Eerst is het een beetje schrikken maar al snel hebben we door dat als ze op je looppad zitten je gewoon even de zaklamp in hun snufferd moet schijnen en dat ze dan wel wegvliegen. Na de windcakes rijden we verder. Opeens stopt Choo bij een mooi blauw meer en verteld dat daar vroeger goud werd gevonden. Nu kan je met een loopbrug over het water naar de overkant en dan naar een chinees tempeltje met glazen uitwijkbrug boven op de berg. We zijn al behoorlijk moe van al het geklauter in de grotten maar besluiten dat we dit toch ook willen doen. Aan de overkant kan je kiezen uit 2 routes. De ene is iets langer maar via een weg de ander met trappen. Omdat we al even genoeg traptrede hebben gehad kiezen we voor de weg. Boven is het uitzicht prachtig. We luiden de Chinese bel en trommels en drinken een flesje water. We kletsen gezellig wat met Choo en als we zijn uitgerust gaan we via de trap terug naar beneden. We zijn blij dat we die route niet naar boven hebben gekozen. In de auto zegt Choo dat hij ons nog naar 2 plekken wil brengen. De eerste is een hotspring, bij aankomst zijn ze daar bezig met opknappen en is deze helaas gesloten. Daarom rijden we door naar de Rock mave. Dit is een soort doolhof van natuurlijke stenen. Weer iets heel anders en ook hier lopen we de hele route. Bij de uitgang duurt het ietsjes langer omdat Lynn alle schildpadjes nog even eten wil geven. Terug in de auto heeft Choo nog wel 100 ideeën maar we zijn moe, de voetjes branden, de bovenbenen doen pijn en de oogjes vallen bijna dicht. Noujah bijna…. Tijdens de rit terug maakt Lynn ons wakker omdat ze het toch wel fijn vindt als 1 van ons wakker blijft in dit vreemde land. We bedanken Choo en vallen languit op ons bed. We moeten nog avondeten maar besluiten dit direct achter het hotel te doen. Daarna duiken we ons bedje in en vallen (hopelijk) snel in slaap. Morgen gaan we weer inpakken en naar ons volgende hotel.Read more