China
Gaojiao

• Reis naar Congjiang

July 20, 2019 in China ⋅ ☁️ 28 °C

Vanochtend ging de wekker om 6 uur af. Ik was nog enorm moe, maar gelukkig hadden we vandaag een reisdag. We hebben weer een redelijk westers ontbijt gehad en zijn om 7:30 richting het treinstation gereden.

Onze groep werd gesplit, omdat we niet allemaal met dezelfde trein konden. We moesten redelijk haasten om de trein te halen, maar uiteindelijk was alles gelukt. In de eerste trein heb ik bijna de hele rit geslapen. 4 uur later kwam de trein aan op het treinstation waar we moesten overstappen. We hadden een uur de tijd, dus niemand had echt haast. Door het rare treinsysteem in China heb ik in de tweede trein 1 uur moeten staan.

We hadden 2 minuten om met alle backpacks uit de trein te komen, dus het was even stressen. Alle bagage hebben we uiteindelijk op tijd uit de trein gekregen.

Op het station in Congjiang was het 35 graden. Het zweet brak ons uit. We hebben 5 minuten naar de bus moeten lopen. Daar hebben we in de volle zon de tassen in het ruim moeten krijgen. Het was proppen en puzzelen, dus het zweet liep van ons af. Iedereen verlangde terug naar de airco....

Alles hebben we er uiteindelijk ingekregen, al dan niet op schoot bij iemand. We hebben 30 minuten gereden en kwamen aan in een super mooi dorpje. Hier woonde een van de minorities in China, een kleine groep mensen met hun eigen cultuur. Alles is hier gebouwd van hout. We mochten nog eens 10 minuten lopen met de zware tassen op onze rug (alsof we het nog niet warm genoeg hadden...). Het "hostel" waar we aankwamen is helemaal gebouwd van hout. Het is een binnenplaats met daaromheen allerlei kamers. Een nadeel, we hebben de komende 4 nachten geen airco... we zweetten ons dus allemaal kapot met deze warmte. De Chinese waaiers kwamen tevoorschijn en we hebben buiten op houten bankjes gezellig zitten praten.

Om 18:30, 2 uur later, kwam de andere groep aan. Ook zei waren helemaal bezweet, dus we hebben ze geholpen met het dragen van de tassen. Toen alle bagage in de kamers lag zijn we met z'n allen naar een restaurant gelopen. Buiten stond een lange tafel voor 60 mensen met allemaal eten erop. We gingen allemaal zitten en hebben genoten van het eten.

Ze hadden ook een gerecht gemaakt met een van de heetste pepers uit China. Sommigen wilden kijken of de pepers echt zo heet waren als ze zeiden, maar die hebben er nu nog spijt van.... Iedereen lag in een deuk, want je zag overal mensen waarvan hun mond wegbrandde. Na een lekker en lachwekkend diner zijn we terug naar het hostel gelopen en hebben we een evaluatie over de afgelopen paar dagen gehad.

Om 22:00 zijn we op bed gaan liggen en probeerden we te gaan slapen, maar dat gaat niet geweldig met 30 graden. Als je jezelf had afgedroogd was je binnen 2 minuten weer nat van zweet.

Uiteindelijk ben je toch wel moe en val je vanzelf in slaap.

Gaojiao, 高脚