Ellen Nijhof

October 16 in Australia

En hierbij de foto van Denham, Shell Beach en de stromatolites bij Hamelin Pool

Coral Bay, Monkey Mia & Denham

October 16 in Australia

Laatste week in Coral Bay was goed. Woensdag met de manta snorkel tour geweest. Omdat ik al gedoken heb met Mantas in Indonesië en je ze dan van de onderkant ziet, had ik hier niet te hoge verwachtingen van. Met de snorkel zie je ze namelijk van de bovenkant, maar hun gezicht zit aan de onderkant. Maargoed, toch de tour geboekt en wat ben ik daar blij mee!! In de ochtend eerst een "normale" snorkel, hierbij schildpadden en vele andere vissen gezien. Onderweg walvissen, een moeder en een jong, gezien. Vervolgens onze eerste snorkel met de manta. De groep werd opgedeeld in 2 groepen en wij waren de 2e groep. Dus boven de manta, super gaaf, ze zijn zo groot. Deze had een spanwijdte van 3 a 4 meter ongeveer! En vanuit het niets ging de manta, behoorlijk snel, recht omhoog, ik was bang dat ie iemand ging aanvallen ofzo. Om vervolgens boven het water uit te springen en dan zie je op 3 meter afstand een springende manta. Zo gaaf! 3e keer dat ze dit zien op de boot dit jaar, één van de begeleiders heeft het nog nooit gezien. En hij had het nu ook gemist, omdat hij bij de andere groep zat. Hoe gaaf! En wat een geluk!
    De 2 snorkels daarna met de mantas waren ook gaaf, heel relaxt en bij de laatste snorkel hadden we er 2 bij elkaar. In de middag nog een "normale" snorkel gedaan, hier weer schildpadden gezien, maar ook de clowfish (nemo 😍) en een eel. Al met al een geslaagde tour!

Voor Michaela's verjaardag die ochtend eest voor ontbij geweest en daar ook afscheid genomen van 4 bekenden. En in de avond met een groep vrienden pizza's gegeten. Dit werd uiteindelijk een erg geslaagde avond, dus donderdag niet veel gedaan 😅

Op maandag verlieten we Coral Bay, een goede plek om te blijven hangen, maar was nu ook tijd om door te gaan. Dus naar het zuiden gereden richting Monkey Mia. Hier op dinsdagochtend aangekomen, net op tijd voor de laatste voeding voor de dolfijnen. Blijkbaar komen de dolfijnen hier altijd naar toe, bijna dagelijks. Al had ik het vermoeden dat ze dat doen vanwege de via die ze krijgen. Normaal mag je ermee het water in, maar nu was er een baby dolfijn (2 dagen oud) en mochten we het water dus niet in. Prima, nog steeds gaaf om te zien en het kleintje was zo schattig! Nog een korte strandwandeling gemaakt en door Denham gelopen, leuk, klein plaatsje. En door naar Shelbeach. Shelbeach heeft miljoenen schelpen (Coquina Shells) en is super zout. Door een hoge verdamping en weinig vers water is het hier dubbel zo zout als de zee. Door het hoge zoutgehalte zijn er bijna geen vijanden van de cockle en kan heel snel groeien wat zich uit in een strand met mega veel schelpjes. Op sommige plaatsen wel 10 meter diep.

Tot slot gestopt bij Hamelin beach. Hier zijn bij eb de stromatolites (ook wel levende fossielen genoemd) te zien. Dit zijn het levende bewijs van leven van 3500miljoen jaar geleden. Wel leuk om te zien.

Nu door naar Kalbarri NP en door naar Perth :-)

Hierbij de foto's van onze laatste week in Coral Bay en de manta tour

Foto's Coral Bay

October 8 in Australia

En hierbij wat foto's van Coral Bay. Grappige is dat ik nu zie dat bij foto "zonsondergang again" een meisje (Emma) in de achtergrond zit die Karin en ik 3 of 4 jaar geleden hebben ontmoet bij de Nijmeegse vierdaagse. Die avond kwam Emma naar mij toe en vroeg of ik Karin was, nee, ze zei dan ben je Ellen en is je zus Karin... Zij had mij herkent van die ene dronken avond dat we een super feestje gemaakt hadden samen. Emma studeert in Adelaide en was haar vakantie aan het vieren met een tripje langs de westkust. Zij was hier maar 1 avond en herkende mij... hoe klein is de wereld :-)Read more

Exmouth & Coral Bay

October 7 in Australia

Ondertussen alweer een maand geleden, maar de tijd vliegt.

Vanaf Karijini naar Exmouth gereden. Omdat er in Exmouth geen gratis/goedkope campings waren voor 2 nachten een caravanpark geboekt. Vrij prijzig, maar je kunt niet anders. De weg ernaar toe dachten we een gratis plek gevonden te hebben, niet ver voor Exmouth dus besloten 1 nacht te cancelen en dat te proberen. Exmouth is een leuk plaatsje, redelijk centrum en mooi strand. Exmouth ligt op een peninsula met maar 1 weg rondom en van Exmouth kom je dan in Cape Range NP. Dit is vooral bekend vanwege de emus (die zagen we gelijk de eerste dag) en het Ningaloo Reef. Daarbij hadden we ook gehoord dat er nog steeds whalesharks aanwezig waren (officeel van mei tot augustus) dus meteen naar een tour ingeboekt. De tour was gaaf, snorkelen met whalesharks.

Whalesharks kunnen tot 12 meter lang worden en zijn op maar 5 plekken in de wereld te bezichtigen (in het goede seizoen), dus dat was ons deze dure trip wel waard. De whaleshark waar wij mee gezwommen hebben was zo'n 6 meter lang en dat was gaaf! Onderweg nog wat walvissen gezien (voor het eerst) wat ook super gaaf was! Al met al een trip die zeker het geld waard was!

Op onze 2e dag onze vrienden van Karijini (klim op mt Bruce) weer ontmoet en uiteindelijk via hun een free camp gevonden. Dit was super en scheelde ons een hoop geld. Waardoor we langer in Exmouth konden blijven. Hier een paar dagen in het NP rondgereden, gesnorkeled met schildpadden, stingrays (roggen) en vele vissen. Verder paar avonden naar de brouwerij geweest, nog meer bekenden ontmoet van Broome en vooral genoten. Onderweg ook nog een edchina gezien, super leuk!

Al met al bijna een week in en rondom Exmouth verbleven en van daaruit doorgereden naar Coral Bay waar we konden werken voor accomodatie in het hostel.

Hier hing een super relaxte vibe, meteen in contact met super leuke mensen en snapten meteen dat zoveel mensen hier blijven plakken. Ookal bestaat dit plaatsje maar uit 200 inwoners en heeft het 1 straat met 3 kroegen, 2 restaurantjes, een bakkerij, een supermarkt, een postkantoor en vele duikshops. In Coral Bay kun je vanaf het strand snorkelen, nog steeds op Ningaloo Reef. Koraal is hier mooier, maar niet altijd even veel vissen. Wel hebben ze hier een reefshark sanctuary waar je in het water kunt staan en de reefsharks komen tot op zo'n 2 meter om je heen zwemmen, super gaaf. Wij hadden geluk die dag want we waren de duinen opgegaan (super helder water en zo'n 30 reefsharks zie je dan zwemmen) en toen zagen we een hele grote reefshark, dachten we.... totdat het uit het water sprong en het bleek een dolfijn te zijn!! Dus wij naar beneden en het water in met uiteindelijk de dolfijn op zo'n 3 meter afstand. Zo cool! Zelfs toen we terug liepen naar het dorpje kwam het nog langs ons op zwemmen, nooit geweten dat ze zo dicht hij het strand komen!

Een dagje met James (een vriend) richting five fingers gereden en hier wederom gesnorkeld met schilpadden en stingrays. Verder vele avondjes met local nights (alle oudjes op de dansvloer), karaoke en prachtige zonsondergangen. Zonsondergang is ons ontmoetingspunt in de duinen, waar iedereen elke avond op af komt en waar de rest van de avond gepland wordt. Helaas vertrekken de meeste volgende week en sommige zijn afgelopen week al vertrokken. Vandaag is ook de laatste dag van de schoolvakanties, dus nu zijn het voornamelijk de locals die achterblijven :-)
    Volgende week gaan wij ook weer door, maar eerst nog even één weekje genieten. Vooral ook omdat het Michaela's verjaardag is woensdag en het wel leuk is om dan hier te zitten met een leuke groep met mensen. Voor haar verjaardag zijn we vrij en hebben we een tour geboekt, waarin we gaan snorkelen met manta rays... excited!!

Ondertussen thuis ook veel gebeurd, zowel goed als slecht, waardoor je je extra beseft dat je wel erg ver weg zit, maar dat betekent niet dat het me niet bezig houdt. Oom Antoon die erg ziek is en waarvoor geen behandeling meer mogelijk is en daar ben je in gedachten bij. En aan de andere kant Daniëlle die bevallen is van hun mooie 2e dochter en waar ik heel blij van wordt!

Verder ook mijn volgende ticket geboekt, op 26 oktober vlieg ik vanaf Perth naar Santiago, Chili, waar ik op 30 oktober aankom. Wel heel toevallig want een vriendin, Liza, van hier komt op dezelfde dag aan in Santiago met een andere vlucht. Heb onderweg 2 stopovers warvan 2 nachten in Melbourne en 2 nachten in Sydney. En dan gaat er weer een nieuw avontuur beginnen in Zuid Amerika! En beter daar ga ik Denise weer zien na bijna 2 jaar!

Dubbel gevoel hierbij, ben nog steeds verliefd op Australië en zou hier heel graag willen blijven, ook al is het erg ver weg van Nederland. En aan de andere kant ben ik super nieuwsgierig naar Zuid Amerika en volgens iedereen ga ik daar ook verliefd worden op de landen, de mensen, de cultuur en de taal. Dus heel benieuwd. Maar eerst nog bijna een maand in Australië en daar volledig van genieten voordat ik afscheid wil nemen.

Zover mijn "korte" update en hierbij de foto's van Exmouth

Broome & Karijini NP foto's part 1

September 6 in Australia

En hierbij de foto's van Karijini NP

Broome & Karijini NP

September 6 in Australia

In Broome hadden we een week een camping geboekt, even een weekje op 1 plek en niet elke dag mijn tent opbreken en opzetten. Camping was zeer relaxt, met een grote groep stoners, vieze keuken, elke ochtend alles vol met lege bierflesjes en volle asbakken en muziek (trance) van de vroege morgen tot 2u 's nachts. De eerste paar dagen vroegen we ons af waar we in beland waren, maarja uiteindelijk went alles. Ook kwamen we er gedurende de week achter dat maar een klein groepje altijd stoned is en er ook normale mensen waren... dus uiteindelijk wel een geslaagde week. In Broome zelf was niet veel te doen, dus wij waren blij dat het festival (Shinju Matsuri) was. Vanwege de relaxte sfeer kan ik me voorstellen dat mensen hier blijven plakken voor maanden, zeker als je een baan overdag hebt.
    Wij zijn die week van markt naar markt gegaan. De eerste avond naar de parade en mardi gras van het festival geweest. De parade was vrij cool, werd afgesloten door de brandweer die met grote spuiten iedereen, maar dan ook iedereen inclusief families, natspoot. Heerlijk verfrissend aangezien de gemiddelde temperatuur elke dag 30 graden is. Vervolgens mardi gras, met name veel eettrucks en wat optreden, niet erg spectaculair.
    Vervolgens 3 avonden naar staircase of the moon geweest. Dit is een natuurverschijnsel bij volle maan en een super lage eb (10meter verschil tussen eb en vloed, waardoor de weerspiegeling in de zee lijkt als een trap. Eerste avond het op de bekende plek bekeken, hier vol met touristen en flitsende camera's. Dus de dag erna een plek in de duinen opgezocht en hier waren we heerlijk alleen. Tot slot de 3e avond wilden we gewoon op het strand liggen en met dat we aankwamen kwam de maan op, dus nog maar een keer bekeken.
    Vervolgens een workshop macrame gedaan. Dit is het knopen van armbanden, of wandversiering en tassen als je heel goed bent. Wij hebben nu dus allemaal nieuwe armbanden en wat nog cooler is, we hebben ze zelf gemaakt :-)
    Ook nog een biertasting gedaan bij de Matso's brouwerij. Zij zijn de meest afgelegen brouwerij in Australië. Leuke smaken: mango, mango & chili, lager, truffel en chocolade en een session ale. Allemaal lekker, behalve de chili. Die was een beetje te scherp.
    Onze laatste avond zijn we goed uitgeweest, super avond en heerlijk gedanst. Wel wat laat thuis, zijn we niet meer gewend aangezien we elke ochtend om 6u wakker zijn en ik meestal rond 22u op z'n laatst mijn tent inkruip.
    Onze laatste dag dus heerlijk genoten van het strand (en wat slaap ingehaald) en nog naar de floating lanterns geweest. Dit was mooi om te zien... honderden lichtjes die de oceaan op gingen. Vervolgens was het tijd om gedag te zeggen tegen Broome, met z'n relaxte sfeer en mooie stranden, en op naar Karijini NP.

Karijini NP, volgens iedereen is het geweldig en mooier dan op de foto's... en dat is waar... De foto's zijn super gaaf, maar in het echt is het nog veel mooier. Wij zijn hier in totaal 4 dagen geweest. Hebben alle hikes gemaakt. Veelal afdalen over rotsen naar de gorges 150meter diep, de hikes zelf over rotsen, richels, door en vervolgens weer over de rotsen naar boven klimmen. Zelfs 2 hikes gehad waarmee we na een stuk zwemmen de spiderwalk moesten doen, tussen megarotsen klimmen over water om vervolgens in een pool uit te komen. En een andere waaraan we aan een reling moesten hangen om beneden en ook weer naar boven over de waterval te komen. Maar wat was het gaaf en mooi en geweldig! Samen met El Questro Gorge de mooiste stukjes natuur zo ver. De 4 dagen afgesloten met het beklimmen van Mt Bruce (1235meter). De avond ervoor wat anderen leren kennen bij het kampvuur en daar zei iemand dat hij het gepland had voor zonsopgang, maar krabbelde daar toch van terug. Michaela en ik vonden dat wel een goed idee, niet in de hitte en de zonsopgang (6.11uur) aan het einde van je klim is geweldig. Dus uiteindelijk ook de rest overgehaald en om 3u 's nachts de wekker gezet, tent afgebroken, ontbijt gemaakt, naar de start van de track gereden en om 3.40u begonnen we aan onze klim. In het donker, met zaklampen. De brochures zeiden dat het 9km was en dat er 6uur voor stond (wij hebben alle hikes zo ver nog in ongeveer de helft van de tijden gedaan), maar omdat we onze tijd wilden hebben wel ruim 2uur van te voren vertrokken. Erg rustig aan gedaan, want het was koud en winderig en wilden niet een uur bovenaan wachten, uiteindelijk kwamen we een half uur voor zonsopgang aan. Hier heerlijk genoten en een uur later weer terug gegaan. Om 9uur konden we onze dag beginnen na een mooie ochtend (of moet ik zeggen nacht) hike :-)

Nu onderweg naar Exmouth. Eens kijken wat dat ons gaat brengen. We dachten na Darwin dat de afstanden wat minder zouden worden, maarja... het is Australië en daar doen ze niet aan korte afstanden. Dus weer ruim 600km voor de boeg..

Ps. Super leuk dat mensen het lezen (en hoop dat iedereen een berichtje achterlaat), maar zet wel even je naam erbij, zodat ik ook weet wie mij volgt :-)

Vanuit Purnululu NP met de bungle bungle domes doorgereden via Halls Creek en Fitzroy Crossing naar Tunnel Creek NP. Vooraf kregen we veel waarschuwingen dat er veel aboriginals in deze plaatsen waren en we niet moeten overnachten in de plaats zelf. Vlak voordat we weggingen waarschuwde iemand ons voor alle aboriginals die daar de hele dag zitten. Sam (onze host in Darwin) had hier een mooie theorie over. Hij gaf aan dat de aboriginals een goed voorbeeld was hoe de white people (blanke mens) een volk kunnen verwoesten in 100 tot 200 jaar. Eerst namen ze de aboriginals gevangen om ze te laten werken voor ze, vervolgens halen ze een hele generatie weg bij hun ouders, familie en hun land (de stolen generatie). Terwijl zij hun identiteit krijgen van het land waar zij op leven, een hele generatie verloor hun ouders, hun land en daarmee hun herkomst. En tot slot hebben de blanken hun in aanraking gebracht met alcohol en drugs en hun lichaam is daar niet tegen bestand. Voordat de blanken kwamen, hadden ze geen alcohol. Nu krijgen de aboriginals geld, gratis onderwijs en krijgen ze voorrang op alles, maar ze hebben geen waarde van geld en ze hebben 40000 jaar lang op de grond gezeten, dus waarom zou dat nu ineens veranderen.
    Maar ondanks dit zijn alle blanken super negatief over de aboriginals en lijkt het of ze bang voor hun zijn. Wij hebben zover geen nare ervaringen ermee gehad.

Na Fitszroy doorgereden naar Tunnel Creek NP. Hier ga je een grot in. Water kwam tot onze knieën en pikkedonker (alleen je eigen zaklamp). Vooraf hadden we wat reviews gelezen dat er zoetwaterkrokodillen (deze schijnen je niets te doen), dus was best een overwinning om zo door diep water te lopen, terwijl je niet ziet. Wel leuk :-) en gelukkig zijn we geen krokodillen tegen gekomen.

Vervolgens door naar Windjana Gorge NP. Hier een wandeling gemaakt langs de rivier. In die rivier mega veel zoetwaterkrokodillen. Die lijken bijna lief na de zoetwaterkrokodillen (salty's). De Salty's zijn ruim 5 meter, hebben een brede bek en doden mensen. De zoetwaterkrokodillen zijn zo'n 2 tot 3 meter, hebben een smalle bek en er zijn geen gegevens bekend dat ze ooit mensen aangevallen hebben.

Na deze 2 parken overnacht bij een free camp spot naast een rivier. En de volgende ochtend begonnen aan de Gibb River Road. Wij wilden hier de eerste 100 of 200 km inrijden, wat gorges bezoeken en dan omdraaien. Het middelste stuk zou het slechtste stuk weg zijn. Zo'n 20 km voor Bell's Gorge (80km onderweg) hadden we een lekke band. Die hebben we zelf vervangen... Girlpower :-) Vervolgens na 5km een eerste rivercrossing. Michaela erdoorheem gelopen om te kijken hoe diep het was en of we erdoor heen konden. Uiteindelijk stopte er een auto met een gezin, die zeiden wij er eerst wel doorheen en dan wachten we op jullie. Mochten jullie vast komen te zitten, dan trekken wij jullie eruit. Dus zo gezegd zo gedaan. En gelukt!
    5 minuten erna weer een rivercrossing, dit keer met een modderige bodem. Het gezin stond al op ons te wachten. Hier doorheen gegaan, we zijn naar de overkant gekomen maar ik zag de voorkant van de auto aan de bestuurderskant onder water gaan, zo diep en zo eng. Bij elke rivercrossing houden we onbewust onze adem in en zodra we erdoor heen zijn hoor je ons beide ontladen, haha... onderweg bij de camping gestopt, voor de gravelroads wordt er aangeraden om wat lucht uit je banden te laten lopen, wat wij gedaan hadden, maar ons reservewiel natuurlijk niet... wij hebben op de gok wat lucht eruit laten lopen met een stokje na het verwisselen, maar moest even gecheckt worden.
    Dus toen we wat later bij de gorge aankwamen (na nog een rivercrossing) stond het gezin nog steeds bij de auto en ze waren blij ons te zien dat we het gehaald hadden :-)

De terugweg verliep iets beter gelukkig, de rancher van de camping vertelde dat de linkerkant beter te doen was dan de rechterkant en dat verliep een heel stuk beter!

Nu we geen reserveband meer hadden besloten om terug te gaan richting Derby en niet nog 200 km te rijden.

In Derby even gekeken bij de jetty (blijkbaar een verschil van 10 meter tussen eb en vloed), nieuw wiel aageschaft en weer doorgereden. Was niet veel te beleven. Buiten de plaats nog even gestop bij de prisontree, super indrukwekkend. Het is een nega grote Boabtree (groeit alleen hier in Australië) super grappige bomen om te zien. De prisontree was de laatste stop met gevangen aboriginals voordat ze op de parelboten gezet werden om te werken.

Ondertussen aangekomen in Broome, hier is het Sjinsu Matsu festival de hele week. Dus allerlei activiteiten en marktjes, dus hebben hier lekker voor een week geboekt :-)

Ps. Afgelopen bericht paar reacties zonder naam, dus laat even je naam achterbij het plaatsen. Weet ik ook door wie ik gevolgd wordt ;-)

Purnululu NP foto's

August 20 in Australia

En hierbij de foto's van Emma gorge in El Questro NP en van de bungle bungle domes in Purnululu NP.

Voor diegene die een reactie achterlaten (wat ik super leuk vind!!), zet ook even je naam erbij zodat ik weet wie het is :-)

Never miss updates of Ellen Nijhof with our app: