Ellen Nijhof

Joined November 2016

La Paz, Copacabana en door naar Peru

January 18 in Bolivia ⋅ ☁️ 10 °C

Vorige week zondag om 7.30u uit Loenen vertrokken om op maandagochtend om 7u (lokale tijd) te landen in La Paz. We waren rond 9u in ons hostel en onze bedden waren al klaar dus konden gelijk inchecken. Erg fijn, vooral omdat we in totaal toch wel 30uur onderweg geweest waren.

Toen ik mijn ticket terug naar Zuid Amerika boekte heb ik dezelfde vlucht als Michaela vanaf Madrid kunnen boeken, wel net zo gezellig 😊

Na eerst een paar uur geslapen te hebben zijn we La Paz ingedoken. Even met de Teleférico (kabelbaan) over de stad geweest, langs de witch market gegaan en ergens geluncht. De witch market staat bekend om de vele kruiden en aparte dingen, zoals foetussen van lama's en gedroogde kikkers. In Bolivia denken ze dat het geluk brengt als je deze onder de fundering van je huis begraaft. Hierna weer terug naar het hostel gegaan. Michaela had erg veel last van de hoogte (3640m boven zee level). Dus rustig aangedaan en beetje bijgeslapen.

De volgende ochtend rustig ontbeten, tas weer ingepakt en via de teleférico en cementary (de begraafplaatsen zijn hier heel bijzonder) naar onze bus gelopen en zijn we door gegaan naar Copacabana. Copacabana ligt 15 minuten van de grens met Peru en aan Lake Titicaca (3808m), het grootste meer van Zuid Amerika (8,372 km2) en wordt vaak ook het "highest navigable lake" genoemd. Copacabana is een super relaxt plaatsje, erg touristisch, maar ook veel Boliviaanse hippies die zich hier gesetteld hebben. Aangekomen, hostel aan het water gezocht en het terras opgedoken aan het meer in de zon. Heerlijk na 5 weken regen in Nederland...

De volgende dag hebben we een super slome (2uur) ferry genomen naar Isla Del Sol. Isla Del Sol is een eiland (70m2) in Lake Titicaca, wat bekend staat om de stranden in het zuiden en de ruines in het noorden. Helaas is er op het moment ruzie tussen noord en zuid en konden we alleen maar naar zuid. Desalniettemin eg blij dat we gegaan zijn. Hiken op deze hoogte is erg pittig, klein trappetje zorgt ervoor dat je gelijk buiten adem bent en je hart als een razende tekeer gaat. De eerste trap die we op moesten was al een flinke beproeving en later besloten we naar een klein haventje te gaan, met als gevolg dat we daarna ook weer omhoog moesten. Maar zeker de moeite waard.

De volgende dag ben ik naar Al Calvario gelopen. Dit was een flinke wandeling omhoog via 14 kruizen, deze kruizen geven het leven van Jezus weer (tenminste zo begrijp ik het 😅). Ik ging er vooral heen om het uitzicht bovenaan. De klim was wederom flink afzien, maar het uitzicht was het zeker waard. Helaas moest ik opschieten aangezien we onze spullen moesten pakken en de bus moesten halen. Want we zouden naar Peru!! Maar hierover de volgende keer meer 😊 bij het busstation was nog een fiesta (feestje) aan de gang. Live muziek en alle mannen (in hetzelfde pak) zaten aan de ene kant bier te drinken, alle vrouwen (in klederdracht) aan de andere kant en de touristen stonden te dansen ertussenin. .

Wederom weer bij het achterlaten van een berichtje zet ook even je naam!

Hierbij de foto's van La Paz

Overtocht naar Bolivia & Salar de Uyuni

November 29, 2018 in Bolivia ⋅ ⛅ 12 °C

Zaterdag om 7u opgehaald voor onze 3 daagse tocht naar Uyuni. Een uurtje onderweg kwamen we bij de grens van Chili uit. Hier zette onze chauffeur een ontbijttafeltje klaar, moesten toch wel ruim een uur wachten voordat we onze uitstempel kregen. Vanuit daar door niemandsland, hier hebben we onze tassen overgeheveld naar de jeep waar we de aankomende 3 dagen mee op pad zouden zijn. Toen door naar wat hutjes en hier kregen we onze stempel van Bolivia.
    Ondertussen was het al ruim 3 uur geleden dat we opgehaald waren en onze tour begon eindelijk 😁

Allereerst langs Laguna Blanco en Laguna Verde gereden. Het witte en groene meer. Super groot en mooie weerspiegeling in het water. Vervolgens doorgereden door de Salvador Dali's desert. Alleen maar zand en duinen, dus hier wat grappige foto's gemaakt. Terwijl wij foto's aan het maken waren lag onze chauffeur onder de auto. Maar alles was goed.

Vervolgens naar de hot pools, heb ik even overgeslagen omdat het al o warm was en dan ook nog een warm bad op 4200 meter hoogte, dacht lijkt me niet verstandig. Was er achteraf ook blij om als ik zag hoe de anderen bij lunch aan kwamen. Vervolgens doorgereden naar Laguna Colorado. Een super gaaf meer met blauw, wit, rood en groen en allemaal flamingos. Super gaaf om hier even rond te lopen en heb even heerlijk gezeten om het allemaal in me op te nemen. Echt super gave kleuren en de flamingos blijven gaaf!
    Hierna hadden we nog 1 stop voordat we naar onze slaapplek zouden gaan, de geysers. Ondanks dat we ze al op een trip in Atacama hadden gezien, blijft het een bizar natuurverschijnsel vond ik. Onderweg naar het hostel raakte de auto oververhit. Dit was normaal. Een half uur later raakte hij weer oververhit, nu gingen we alleen iets sneller door. Na zo'n 10 minuten kwam er stoom uit de motorkap, iedereen was met 2 seconden de auto uit (out, out, out...), volgens mij waren we allemaal bang dat de auto in de brand zou vliegen. Gelukkig bleek hij alleen weer oververhit te zijn en was er een slangetje losgeschoten. Al met al heeft hij er 50minuten over gedaan om de auto te fixen, al die tijd letterlijk zittend in de motorkap. Vervolgens nog 8 liter (8 LITER????) bijgevuld. En toen door naar het hostel. Was nog zeker 50 minuten rijden ipv de 20 die hij ons verteld had. Ondertussen wisten we ook waarom hij de hele dag zo rustig (tussen de 5 en 40 km/u) gereden had. We waren blij dat de auto het weer deed, de zon was ondertussen onder en het begon koud te worden.. dus toen we de lichten van het dorpje zagen, waren we eeg blij. Totdat er een rood lampje in de auto ging branden en de auto bijna tegelijk afsloeg en niet meer aanging. Nog 2km voor het dorpje en we stonden stil...
    Onze chauffeur was uiteindelijk weg, zou hulp halen en had zijn telefoon achtergelaten. En wij waren aan het overleggen om te wachten of om te gaan lopen, maar dan wel met al onze spullen. En toen kwam er een auto langs, die stopte en ons en onze spullen mee wilde nemen. Dua uiteindelijk rond 9u 's avonds eindelijk in ons hostel, gegeten en uitgeput bed in gegaan. En de volgende ochtend zou er een een nieuwe auto en nieuwe chauffeur zijn.
    Na een goede nacht slaap en inderdaad een nieuwe auto en chauffeur in de ochtend weer op pad gegaan. Nu was onze chauffeur ook een beetje onze gids, want hij wist veel en wilde ook veel vertellen. Verder heeft hij de hele dag een dikke wang gehad van de coca bladeren, dus hij was ook lekker wakker :-)
    Die 2e dag verschillende rotsformaties (de worldcup, dromedaris en de valley of anaconda) gezien en beklommen. Hier mooi uitzichten, al was het klimmen wel pittig aangezien we nog steeds op ruim 4000meter zaten.
    Na lunch doorgereden naar Laguna Negro, een zwart meer naast een dorpje (hier wonen 3 families) en super veel lama's. Dus hier even rondgelopen.
    Uiteindelijk aangekomen bij ons hostel op de rabd van de zoutvlakte. Ons hostel was helemaal van zout gemaakt (muren, grond, tafels, stoelen, bedden etc), echt super gaaf! Hier heerlijk gegeten, wat spelletjes (shithead & truco) gedaan en op tijd bed ingegaan, want de volgende ochtend zouden we om half 5 vertrekken voor zonsopgang.

Na bijna een uur rijden kwamen we aan bij een eiland, isla Incahuasi, in de zoutvlakte. Vanaf hier zouden we zonsopgang bekijken. Na zonsopgang zijn we midden op de zoutvlakte gaan staan. De zoutvlakte is 15.000 km2 en 10 meter diep. Heel onwerkelijk en kan me die grootte nog niet helemaal voorstellen. Hier de typische salar de uyuni fotoshoot gehouden en doorgereden naar het allereerste zouthotel en waar de dakar was in 2016.
    Om deze mooie morgen af te sluiten kwamen we in een spookstadje uit met een brouwerij, een een paar biertjes geprobeerd met quinoa, coca en cactus. En toen door naar onze laatste stop, de treinbegraafplaats. Hier staan mega veel oude treinen die vervangen etc werden en deze werden gewoon achtergelaten. Grappig, maar niet heel bezonder.
    De trip werd sfgesloten in Uyuni met een lunch met lama steak, erg lekker.
    Die dag zijn wij doorgereden naar Potosí, hier wilden we even 2 nachten blijven, want na een week met trips is het wel even lekker om uit te slapen, de was te doen en even niets te hoeven. Potosí is een mijners plaatsje, niet een hele geweldige sfeer. Je kunt verschillende trips doen om de mijnen in te gaan en naast de mijnen zit een marktje waar je dynamiet kan kopen. Dit hebben wij niet gedaan, aangezien we allebei er niet van houden om onder de grond te kruipen 😅.

Na 2 nachten doorgereden naar Sucre, de witte stad, maar dat komt de volgende keer 😎

Wederom als je een berichtje achterlaat (wat ik heel leuk vind), zet even je naam erbij 😊

Foto's Pisco Elqui & Atacama

November 25, 2018 in Chile ⋅ ☀️ 24 °C

Hierbij de foto's van San Pedro de Atacama

Pisco Elqui en Atacama desert

November 25, 2018 in Chile ⋅ ☀️ 11 °C

De nachtbus vanaf Valparaíso gepakt naar La Serena en hie om 5u 's ochtends de vervolgbus gepakt naar Pisco Elqui. Pisco Elqui is gelegen in de Elqui valley en is vernoemd naar het drankje Pisco wat daar gemaakt wordt. Het is een klein plaatsje met veel tourisme, nu gelukkig nog laag seizoen. Verder staat het bekend om de geweldige sterrenhemel, dus een astrologie tour geboekt. Deze was vooral heel gaaf omdat het bijna volle maan was en we deze dus echt goed konden bewonderen. De volgende dag een fietstocht gemaakt. Omdat het hier overdag bloedheet (38graden) was besloten om on te laten afzetten met de fiets en alleen de 17km terug te fietsen, dit was ook voornamelijk bult af gelukkig 😎 onderweg naar een rondleiding over het maken van pisco geweest en waar ze rozijnen kweken. Hier het veschil gelroeft tussen rozijnen die gekweekt zijn in de zon en in de scahduw.
    Die avond de nachtbus genomen naar San Pedro de Atacama. Rond 17u waren we vertrokken uit Pisco en de volgende dag rond 20u kwamen we aan in San Pedro de Atacama. Hier op zoek gegaan naar een hostel en informatie gekregen over diverse tours. Atacama is de droogste woestijn in de wereld, overal was het dan ook erg stoffig en er kwam zelfs een tornado langs. Helaas hebben wij deze gemist, want we waren net op onze kamer.

De eerste middag zijn we naar Lagunas Escondidas geweest. Hier liggen 7 zout lagoons, waarin je in 2 kan zwemmen. Wij hebben alleen in de 1e gezwommen, wat super gaaf was, want je blijft drijven! Er zit 400gram zout per liter in het water, wat hetselfde effect heeft als de Rode Zee!!

De volgende dag een tour (7u vertrokken) gemaakt naar Piedras Rojas (Rode rotsen), super gave omgeving weer en anders dan de lagunas. Hier flamingos gezien op zo'n 3 meter afstand. Verder gave meren en in een dorpje rondgelopen. Wel gaaf, de rotsen zijn van binnen wit, maar de combinatie van het ijzer met de regen en wind maakt dat de buitenkant rood wordt.

De dag erna zijn we in de ochtend (werden om 5u opgehaald) naar de geysers geweest. Deze waren wel gaaf, bij sommige kwam het water zo'n 3 meter hoog. Ook was er naast de normale witte/gelige kleur ook rood water. Vervolgens zijn we een natuurlijk hotpool ingegaan. Onderweg nog weer even gestopt bij een meer flamingos.
    Tussen door even geslapen en toen door naar de volgende tour. Dit was de meest bekende, namelijk de moon valley (valle de la luna). Hier zijn we eerst door een grot van zoutsteen gegaan. Vervolgens hebben we rotsformaties bekeken van 3 biddende vrouwen en een dinosaurus. Hierna een wandeling gemaakt tussen de zandduinen. Deze waren zo glad dat je niet goed kon zien of het omhoog of omlaag ging en of er daadwerkelijk iets was, heel onrealistisch. Deze trip afgesloten met wederom een gave zonsondergang. Die avond ook aan prachtige maanopkomst gezien. Volle maan die een aura aan licht om zich heen had.

Dit was ook onze laatste avond in San Pedro de Atacama, de volgende ochtend op onze Salar de Uyuni tour gegaan.

Laat bij het reageren ook even je naam achter, zodat ik weet wie het is :-)

Never miss updates of Ellen Nijhof with our app: