Ellen Nijhof

Joined November 2016

Cuba, een andere wereld

May 5 in Cuba ⋅ 🌧 24 °C

Ondertussen alweer bijna 2 weken in Cuba en sta nog steeds versteld van bepaalde dingen. Het is een totaal andere wereld. Zoals Linda al tegen me zei "Cuba is met niks vergelijkbaar".
    Op dinsdag ben ik in Habana aangekomen en vroeg daar naar de bus naar het centrum, had ergens gelezen dat er een bus ging. Bij de tourist info werd er gewoon gezegd er is geen bus en de taxi gaat buiten voor 25 CUC. Dus de taxi gepakt, die bleek 30 en bij mijn hostel afgezet. 2 dagen later kwam ik erachter dat er wel een bus ging en daar heb ik toen ik Klariena ophaalde 0.50 CUC voor betaald... een wereld van verschil.

Habana (hier noemen ze het Habana, terwijl de rest van de wereld Havana zegt) is een mooie stad, maar ook een verpauperde stad. De voorgevels, zijn een mooie oude stijl, terwijl als je bij veel gebouwen naar binnen kijkt het pand omhoog gehouden wordt met stutpalen...
    Verder staan er overal rijen, voor het kopen van internetkaartjes, de pizza voor lunch of de supermarkt. Er zijn vele supermarkten met maar een paar producten, schappen staan vol met 1 product/1 merk en dat is ook alles wat er is. Voor andere producten moet je naar een andere supermarkt, waar je dan weer in de rij staat.

Ik heb 2 dagen in Habana doorgebracht, rondgelopen en rond gekeken. Vervolgens Klariena opgehaald. Zij was kappt dus vroeg naar bed geweest en ik ben even met wat anderen van het hostel een drankje wezen doen en gedanst in het centrum. Een leuke avond.

De volgende dag zijn we met de lokale bus, de vrachtwagen en een collectivo naar Viñales gegaan. Erg leuk dorpje. Hier besloten om te gaan paardrijden (Voor het eerst in Klariena haar leven), na 4 uur kwamen we erachter dat gelijk 4uur toch wel erg lang is... we hebben daar nog wel wat dagrn pijn van gehad 😎
    De dag erna een mooie hike gemaakt door de omgeving, erg mooi!

Vervolgens doorgegaan naar Playa Girón. Ik wilde eigenlijk wel heel graag duiken en hier kom dat goedkoop, voor 25 CUC per duik, dus heb er gelijk maar 2 gedaan. Heerlijk om weer omder water te zijn :-)
    Playa Girón was vrij klein, dus dezelfde dag nog de bus gepakt naar Cienfuegos, een leuke plaats met een goed sfeertje. Hier de stad wat verkend en 2 nachten in een leuke Casa doorgebracht. Estefan, onze host wist ook nog wel een leuk adresje in Trinidad, dus dit via hem geboekt. In Trinidad werden we door Omar in een oude lelijk eendje opgehaald, super vet! Super mooie casa, eigen balkon en groot dakterras. Erg fijn! Trinidad is ook een super leuke stad, met veel kleuren en een ernorm leuke sfeer.

Vervolgens naar de watervallen gelopen, cascada Javira. We dachten is niet zo ver, 6km, dus dat kunnen we wel lopend doen. Dit kon ook primaz maarw as waarschijnlijk niet zo slim in het heetst van de dag. Behoorlijk afzien dus, maar toen we eenmaal in het water lagen werd het wel enorm gewaardeerd. Gelukkig bij de watervallen waren we alleen, dus hier heerlijk genoten.
    Die avond wilden we dansen, maar helaas vonden we geen bar waar echt gedanst werd.

Op zaterdag door naar Santa Clara, hier hoorden we wisselende verhalen over. Stadje zelf was niet veel aan, ook een wat aparte sfeer. Daarbij kwamen we in een casa die ook niet echt een succes was. Werden opgehaald met een motortaxi, erg cool. Totdat we er de volgende dag achter kwamen dat we hier 4 CUC voor moesten betalen, dat was ons niet verteld.
    Verder na 1 dagje hadden wij het wel gezien en wilde Klariena de avondbus ipv de volgende ochtend. Toen kregen we te horen dat de bus vol zat. En dat ze beter een collectivo kon nemen. Dit geloofden we niet echt, dus naar het busstation gegaan en ja hoor, plek zat.
    Toen kwam de rekening en was de kamer ineens veel duurder dan Omar ons verteld had, stond de taxi erbij op en probeerde zij nog casa's te regelen in onze volgende plaatsen. Dit maar afgehouden, vertrouwden haar niet echt meer namelijk.. Zij probeerde aan alles geld te verdienen. Ik weet dat we overal afgezet worden, maar mensen die in mijn gezicht liegen kan ik niet echt tegen... dus blij dat we daar weg zijn.

Toen kwam weer een punt van afscheid, Klariena ging naar Varadero en dan naar Habana, terwijl ik naar de oostkust ga naar Santiago de Cuba en Baracoa. Maar gelukkig zien we elkaar weer over 2 weekjes :-)

Tyrona NP and goodbye Colombia

April 23 in Colombia ⋅ ⛅ 24 °C

Vanuit Cartagena naar Santa Marta gegaan. Santa Marta zelf stelde niet heel veel voor, het strand was ook niet echt schoon of aantrekkelijk. Daarbij was het in Santa Marta nog zeker 5 graden warmer dan Cartagena, met als gevolg dat het in straaltjes van je afliep terwijl je stil zat. Dus hier niet lang gebleven.

De volgende dag gelijk doorgegaan naar Minca, dit ligt een stuk hoger en zou cooler zijn. Dat was niet het geval, maar wel een super leuk plaatsje in de bergen. Prachtige omgeving en gezellig plaatsje.
    Hier zijn we naar de watervallen (cascadas de Marinka) gelopen en hier gerelaxed in de hangmat.

We kwamen erachter dat er geen pinautomaat in Minca is en ook niet rondom Tyrona NP, dus weer terug gegaan naar Santa Marta, gepind en door naar Calabazo. Calabazo is een super klein plaatsje naast de ingang van Tyrona.

De volgende ochtend erg vroeg vertrokken, om 5.30 's ochtends, we hadden namelijk gehoord dat het park pas opent om 6.30u en dat je daarvoor gratis naar binnen kon komen. Dit scheelde mij een heel dagbudget. Uiteindelijk 2 nachten in Tyrona geslapen. De eerste nacht aan Playa Brava in een hangmat, dat was even wat anders. De dag erna in Arrecifes. Hier zouden we ook in een hangmat slapen, maar die hingen super dicht op elkaar (als sardientjes in een blik) en de tent naast ons was leeg, dus samen met een Amerikaans meisje (die we voor de 3e keer tegen kwamen) in de tent geslapen.
    Tyrona is een super mooi NP met hele gave stranden. Helaas kun je maar op weinig plekken zwemmen, omdat de zee te ruig is. Playa Brava was heerlijk rustig (Colombianen houden niet van wandelen), San Juan was super druk en Arrecifes zat er een beetje tussenin. De dag dat wij het park uitliepen (via de hoofdingang) kwamen er duizenden mensen achter elkaar het park binnen. Semana Santa was begonnem, het paasweekend bij ons is hier van donderdag tot zondag en dan gaan ze allemaal massaal naar het strand. Wij waren dus heel blij om te vertrekken :-)

Na weer een nachtje in Santa Marta met de nachtbus naar Bogotá gegaan. Terug in de kou en de regen. Hier 3 nachten doorgebracht. Naar het bekende Museum de Oro (goud museum) en het Botero museum geweest. Botero is de trots van Colombia, een kunstenaar die alleen maar dikke mensen tekent en daar beelden van maakt.
    Verder nog een typisch Colombiaans spel gespeeld "tejo", hierbij gooi je met een metalen puck op papierenzakjes met gunpowder. Dit geeft een geweldige knal en klein beetje vuurwerk.. erg leuk!

En dan was het gister mijn laatste avond, een drankje gedaan in een typische Colombiaanse kroeg, gedanst met Colombianen en Colombiaans bier gedronken. En nu is het tijd om afscheid te nemen van Colombia en daarmee ook van Zuid Amerika en Michaela natuurlijk. Afgelopen 3 maanden zijn voorbij gevlogen. Colombia heeft een plekje in mijn hart gekregen, heb veel moeten overslaan vanwege tijdsnood, dus kom hier zeker nog een keer naar terug. Het is een land van arm en rijk, heel veel daklozen, maar ook van veel rum, dansen en kleuren.
    Het land is groter dan ik doorhad (alleen het amazone gedeelte is al even groot als Duitsland) met enorm veel verschillende dingen te zien, regenwoud, desert, stranden, cultuur en geschiedenis. Een land waarvoor mijn 5 weken niet genoeg waren.

Zometeen het vliegtuig in naar Cuba, heel benieuwd wat ik daar kan verwachten. Het is een land van grote tegenstellingen volgens mij, dus ik zie wel. Cuba schijnt heel slecht internet te hebben en meeste hostels/casa particulars hebben geen wifi, dus ik ben waarschijnlijk heel slecht bereikbaar.

Wederom, laat een berichtje achter met je naam en tot over 3,5 week in Nederland!

Medellin, Coveñas, Cartagena & paradise

April 13 in Colombia ⋅ 🌧 26 °C

Medellin hadden we 3 nachten geboekt. Guatapé is vlakbij Medellin (2uur met de bus), dus hier een dagtrip heen gedaan. Guatapé is het meest kleurrijke dorp in Colombia, dus dat is echt mijn plek. En het was, gave kleuren en alle huizen hebben tekeningen aan de onderkant, meestal gemaakt met cement en gekleurd. Ik zou hier inderdaad wel kunnen wonen met al die kleuren 😍 Vlakbij is de beroemde El piedra El Peñon. Dit is de hoogste steen met trappen in de wereld. Gaaf uitzicht en gelukkig waren wij er voordat alle tours kwamen, dus was niet al te druk.

De dag erna een nieuwe tattoo gekregen, de Andean Condor is de grootste vliegende landvogel, met een spanwijdte tot 3 meter. Ze zweven door de lucht op de luchtbellen en vliegen tot zo'n 70 km/u. In de Inca cultuur geloven ze dat ze immortal zijn. De Andean Condor staat voor kracht, intelligentie en zowel goede als slechte omens. Het beschermt de familie en blijft bij zijn levenspartner.
    Opgevuld met bergen (voor alle bergen die ik beklommen heb), de oceaan (mijn liefde voor de zee) en de zon natuurlijk :-)
    Die avond naar een voetbalwedstrijd La Independiente - Caldas. We hadden een super plek vlakbij de harde kern, dus vooral genoten van hun zag trommels, trompetten en de sfeer. Helaas begon het in de laatste paar minuten keihard te regenen, dus dat stukje gemist. De volgende ochtend zijn we met fe tram door de stad gegaan en met 2 verschillende kabelbanen. Helaas was het niet echt super helder. Vervolgens een graffititour gedaan door Communidad 13. Deze wijk werd vroeger gebruikt door de drugsbarrons. Vanwege een rechtstreekse vlucht naar Miami en de wijk lag praktisch met de hoofdwegen. Vervolgens schuilde de FARC ook in deze wijk. Hierdoor was het een erg onveilige wijk, nu met tours en in het touristische deel is er niets aan de hand..

Vanuit Medellin naar Coveñas gegaan. Dit is een touristisch plaatsje voor Colombianen, dus wij waren de enige Gringas (blanke). Hou ik een stuk meer van dan alle touristische plekken. Het dorpje zelf was niet heel groot, dus weer even gewend aan de warmte en onze eerste kennismaking met het Caribische sfeertje. Hangmatten, super luide muziek en relaxen aan het strand. Hier een groepje militairen leren kennen, die ons wat nieuwe inzichten gaven. Zij hadden bijvoorbeeld een meisje betaald voor gezelschap (waren jonge jongens en een jonge meid), schijnt hier heel normaal te zijn.

De volgende dag doorgegaan naar Cartagena, hier in het historische centrum verbleven. Vele leuke straatjes, gezellig plein waar elke avond shows waren, veel mensen op straat en gratis zumba op zondagavond. Opvallend is de andere sfeer in dit gedeelte van het land, warmte maakt mensen meer sociaal en leuker. Mensen leven hier buiten, in het weekend zie je mensen buiten barbecuen met de familie/buurt en allemaal gezellig. Hier het centrum ontdekt en naar het strand gelopen aan de andere kant van de stad.

We hadden een last minute ticket geboekt naar Isla San Andrés, een eiland van Colombia 800km noord van Colombia, 150km oost van Nicaragua. Dit is een klein paradijs, super blauw water, relaxte Caribbean metaliteit. Ze spreken hier creools, een mix van Engels, Spaans en nog iets. Niet te verstaan 😂 hier relaxt, rond getoerd op een scooter over het eiland, dagtrip gemaakt naar andere eilanden en 's avonds gezwommen in de zee. Gelukkig hadden we een couchsurfingsadresje kunnen regelen (bij een vriend, van een vriend van het meisje), wat ons een hoop geld scheelde, want dit paradijsje is verre van goedkoop.

Na nog een dagje in Cartagena en een onverwacht avondje dansen nu door naar Santa Marta.

Wederom als je een reactie achterlaat (wat ik heel leuk vind) zorg dan ook even dat je je naam erbij vermeld :-)

Never miss updates of Ellen Nijhof with our app: