She is from my country

September 25, 2016 in India ⋅ 🌫 31 °C

“She is from my country!” Roept het meisje (of jongetje?!) met knot op het voorhoofd dat op mij af komt rennen op het station van Jalandhar. Jandaan staat in de rij om kaartjes te kopen. Het meisje - dat toch een jongetje blijkt te zijn, maar een knot draagt omdat hij een Sikh is (google maar eens) - is erg blij mij te zien tussen alle “vreemde” Indiërs. Hij woont namelijk in Perth in Australië en dit is pas zijn tweede keer in India. Zijn ouders komen achter hem aan. Het gezinnetje van drie is in India om hun familie te bezoeken voor een week en ze zijn zo aardig om ons ook uit te nodigen.

Wat we wisten: iets met ‘cousin’, platteland, en “familie vindt het leuk”. We krijgen tijdens reizen vaker uitnodigingen van vreemden en het is dan zaak om binnen een korte tijd een inschatting te maken. Kunnen we dit vertrouwen, wat zijn de intenties van deze persoon, worden we er niet ingeluisd en zijn we dan niet die naïeve buitenlanders die te naarstig op zoek zijn naar een lokale authentieke ervaring?
    We besloten te vertrouwen.

En zo stappen we een paar uur later in het donker in een auto bij twee mannen die we niet kennen, geen Engels spreken, grote zwarte baarden en een tulband dragen, en een dolk om hun bovenlijf hebben hangen. Best even spannend kan ik je zeggen. De twee mannen blijken de broer en neef van onze gastheer Suba te zijn en al twee uur buiten het hotel waar we aan het wachten waren, gepost te hebben voor onze veiligheid en convenience.

Een week hebben we bij de familie gelogeerd en een betere inwijding in de Indiase cultuur, het leven op het platteland, en enorme gastvrijheid hadden we niet kunnen ervaren. Wanneer ik vanuit onze kamer naar buiten het hoekje om kijk, kijk ik recht in de ogen van de waterbuffels in de stal. Jandaan blijkt beter in koeien melken te zijn dan ik. In de ochtend rijden we met de hele familie op de waterbuffelkar naar het lapje grond, waar de broer avondeten en ontbijt voor de koeien maait, en wij een duik in het zwembad nemen (1 vierkante meter). Met beide moeders (de familierelaties zijn te ingewikkeld om uit te leggen, meerdere personen zijn door familieleden onderling geadopteerd) kunnen we niet praten in het Engels, maar knuffels, blessings en warme blikken zijn er genoeg. Elke dag Indiase masala thee met melk recht uit de koe. De kinderen hoeven een dag niet naar school speciaal omdat wij er zijn. Lekker spelen in de 40 graden ;)

Een anekdote als metafoor voor de Indiase cultuur en politiek. Voor Suba is het belangrijk om tijdens zijn aanwezigheid van een week politiek te bedrijven in het dorp. Om de positie van zijn familie in het dorp te verzekeren, de aankoop van de bakstenen voor zijn nieuwe huis veilig te stellen, de eer van zijn familie te verdedigen en nog veel meer wat wij waarschijnlijk niet kunnen bevatten. Dit doet hij door allerlei bezoekjes te brengen aan belangrijke mannen en beleefdheden uit te wisselen. Wij gaan mee als een soort van schattige maar rare mascottes uit het buitenland. We roepen wat Indiase woordjes die we geleerd hebben en lachen lief. Dan gaat het gesprek over zaken verder.

Op een ochtend zijn we op bezoek bij een regionaal politiek leider.
    Jandaan: “Suba, can you please translate for me?. I want to know whether your friend has national political ambitions as well”
    Suba vertaalt: “Jandaan says he thinks you should go for national politics as well, that you would do a great job, and he gives you his blessings”.
    De man is erg vereerd. En wij hebben ons lesje Indiase cultuur en politiek binnen.
    Alles draait om hiërarchie, respect, je plek kennen, en veel, heel veel blessings uitspreken voor alles en nog wat. Daar heeft de Nederlander een hoop te leren om te integreren en succesvol zaken te doen.

Na een week nemen we afscheid van de familie. We zijn altijd welkom in het dorp en bij de familie. Het was een hele bijzondere ervaring die we niet snel zullen vergeten. Dank jullie lieve familie!

PS deze post heeft even op zich laten wachten maar we zijn zeker van plan te blijven posten. Liefs uit Chicago!