France
Île de Bréhat

Loguivy de la Mer

July 29, 2021 in France ⋅ ☁️ 17 °C

Jeudi, 29 juillet 2021
    100 minutes de trajet nous amènent à la Pointe d'Arcouest. Pour la première fois ces vacances, nous devons changer de programme; le parking pour cc est plein. Vu le nombre de véhicules de tout genre parqués, ça ne fait de toute façon pas envie de prendre le bateau. Il doit avoir foule sur l'Île de Bréhat, ça sera pour une prochaine fois. La commune de Ploubazlanec propose d'autres aires pour cc. Nous nous posons au port de Loguivy-de-la-Mer. Le restaurant La Frégate nous régale avec des moules et des St-Jacques. Un beau sentier côtier contourne la pointe et nous remontons la rivière le Trieux. En voulant regagner le village, nous sommes curieux de découvrir l'Allée Couverte de Mélus, une tombe datant de 2500ans avant J.Ch. De retour au cc, nous grimpons sur le rocher devant le port, car l'accès est momentanément possible, grâce à la marée basse.Read more

Ploumanach og Plougrescant

October 31, 2021 in France ⋅ ☁️ 10 °C

Jeg opgiver lidt både at udtale og huske navnene på de steder, vi besøger her på nordkysten af Bretagne. I dag hed begge steder noget med “Plou”, som er et præfix, der hentyder til et sogn.

Ploumanach er kendt for sine lyserøde granitklipper i vandet, og så ligger der et flot fyrtårn; Phare de Men Ruz, bygget i de samme røde granitsten. Vi vandrer rundt ved, og springer lidt på klipperne, og tager regntøj af og på, for det skifter hele tiden mellem sol og korte, heftige regnbyger. Spiser frokost i Passepartout ved havnen, hvor det er ved at være lavvande. Plougrescant er et andet flot kystområde, med gamle huse klemt inde mellem klipper meget tæt på vandet.

Vi kører videre på små veje gennem landsbyer og med en strålende regnbue i forruden ud til det lille sted ved kysten; Pointe de Traou Plat, hvor vi ligger med udsigt til øen Ile-de-Brehat. Det bliver jo tidligt mørkt i dag, efter vi er gået over til vintertid, men så kan vi kigge ud på lysene over vandet fra byer på land, både og fyrtårne.

Ile de Brehat

November 1, 2021 in France ⋅ 🌧 12 °C

Vi tog den lille færge i morges. 10 minutter mellem skær og små øer ud til Ile de Brehat. Det var tæt på lavvande, og vi lagde til ved kajen/tidevandstrappen længst ude, hvor man så går på en lang snoet vej, begroet med sneglehuse, ind til byen på øen. Øen har tre steder, hvor båden ligger til. Et til lavvande, et til højvande, og et til midt i mellem. Og der står på billetten, at man skal være opmærksom på tidspunktet og vandstanden, da der er 20 minutters gang imellem hver kaj! Det er måske lidt overdrevent, men der er pænt langt. Og der kører en lille togvogn trukket af en traktor, til dem der har meget bagage, eller ikke er så godt gående!

Øen er ikke særlig stor. 3,5 km lang og delt i en sydø, hvor byen ligger, og en nordø med mere vild natur, men også spredt beboelse. Der er en lille bro imellem de to, som næsten altid er farbar. Der bor ca 300 indbyggere i dag og der er ingen biler, men traktorer og et par gårde med får og køer.

Vi var endnu engang utrolig heldige med vejret. Vejrudsigten havde lovet mere eller mindre regn hele dagen, men vi havde hele formiddagen tør og med sol, og nåede ud til fyrtårnet på nordspidsen; Phare de Paon, og derfra rundt langs kysten, og på små veje mellem stenhuse, der ligger godt gemt bag mure, haver med gamle æbletræer og store hortensiabuske. Regnen kom først rigtig på vej tilbage til fastlandet, hvor det var blevet højvande, og vi kunne gå ombord helt inde ved den inderste kaj.
    Endnu en fin dag og en fin solnedgang i Bretagne.

Île de Bréhat, Ile de Brehat