France
Mont Blanc

Walking into Italy

September 9 in Italy ⋅ ⛅ 6 °C

Fantastic day today. Weather quite crisp in the morning and at the top of the Col de la Seigne. Rest of the day just beautiful . Stopped at a fantastic spot for a break at Refuge Elizabetta right near the border of France and Italy.Read more

How beautiful! Another world! And across the seas little John is five! He says hi xx

9/9/22Reply

Lisa isn’t that walk into Italy something else with the colours of the water, wild flowers and cow bells!

9/11/22Reply

Looks absolutely devine…. tiny bit jelly, here! [Susie]

9/11/22Reply

You’ve done this already haven’t you Susie?

9/14/22Reply

Yes it’s amazing. This is the day we found out the Queen had died. 😌

9/12/22Reply

Mooie uitzichten op de route in Italië

July 22 in Italy ⋅ ⛅ 24 °C

We zitten nu op de officiële route en dat merk je, het is er een stuk drukker. Ook met dagjesmensen die de andere kant oplopen. We lopen nu ook over een breder grindpad. Het pad volgt een rivier en terwijl we lopen kletsen we met elkaar. Luke loopt goed door en ik heb soms moeite om hem bij te houden. Gelukkig verlaten we het brede pad en beginnen we aan de beklimming van de Col Chécrouit. Het is een pittige beklimming en ik moet op een geven moment even rusten en wat eten. Luke is dan al verder, dus ik stuur hem nog wel even een berichtje.

Nadat ik wat gegeten heb, klim ik verder. Maar het gaat best moeizaam en ik moet regelmatig rusten. Maar de uitzichten zijn al de hele dag prachtig. Vandaag sta ik op een camping in het dal en ik moet dan ook van de route af om beneden te komen. Maar het is moeilijk om een pad te vinden, ook omdat er in dit gebied veel skibanen zijn. Uiteindelijk loop ik over een zwarte skipiste omlaag en kom zo bij de camping. Ik sta op een veldje met meerdere trekkerstentjes. Er is ook een winkeltje en er is een douche. Ik doe een wasje en laat alles drogen. Na de heerlijke douche, ga ik om 19:00 uur bij een restaurant eten. Ik neem een pizza met een wijntje erbij en dat smaakt goed. Rond 22:00 uur lig ik in mijn tentje.

Expedition Mont Blanc

June 24, 2017 in France ⋅ ⛅ 6 °C

Mein nächstes Abenteuer steht bevor: Vom 17. bis zum 21.7.2017 eine Hochtour mit Ziel Mont Blanc. Nach den 7 südlichsten Viertausender der Alpen im Jahre 2015 stand der Mont Blanc schon lange auf meiner Wunschliste und dieses Jahr soll es nun soweit sein.

Der faszinierende Berg ist klettertechnisch nicht allzu schwierig zu erklimmen. Die Herausforderungen werden eher bei der Höhe und der Ausdauer liegen. Die eigentliche Tour zum Gipfel am 20.7. (Ausweichdatum bei schlechtem Wetter 21.7.) wird sich gemäss Planung auf etwa 12 Stunden belaufen. Und so ist momentan vor allem Konditionstraining angesagt 😅

Wikipedia: Der Mont Blanc [mõˈblɑ̃] (auch Montblanc, italienisch Monte Bianco [ˌmonteˈbi̯aŋko], übersetzt ‚weißer Berg‘) zwischen Frankreich und Italien ist mit 4810 m Höhe der höchste Berg der Alpen und der EU. Ob dieser oder der Elbrus (5642 m) im russischen Kaukasus der höchste Berg Europas ist, hängt von der Definition der innereurasischen Grenze ab.

Boah! Das klingt nach sehr dünner Luft!

7/2/17Reply
      Guido Kaufmann

... im wahrsten Sinne des Wortes 😛

7/2/17Reply

Pointe Lachenal - Voie Contamine (6b)

July 4, 2019 in France ⋅ ☀️ 13 °C

We bundelen ons materiaal en besluiten één rugzak met gletsjer materiaal en bottines achter te laten. Daarna begin ik te klimmen. Voor het eerst een écht lange route met mobiele zekeringen. Gelukkig zijn de barsten ideaal om overal Friends in te pompen. Het gaat goed en het geeft vertrouwen. De graniet is bijzonder ruw en de barsten zijn vlijm scherp. Je hand kan er op sommige plaatsen volledig achter en dat laat je niet meer los. We vorderen gestaag en klimmen alternerend. Af en toe moeten we ons wat inhouden om de touwgroep voor ons niet op de hielen te zitten. De Italianen naast ons gaan op hun gemakje verder en zien er bijzonder relax uit. Zo relax zelfs dat ze continu aan het lachen zijn en de ene luid klinkende scheet na de andere laten. Hun voorklimmer maakt zich geen zorgen en blijft uiterst efficiënt tempo maken op de moeilijke stukken. Wat een fenomeen!

Wat hogerop besluit ik de touwgroep voor ons niet meer te volgen. Zij traverseren naar rechts, maar ons lijkt dat niet de meest geschikte route. Ik besluit dus maar om schuin rechts omhoog te gaan richting een kleine overhang. Het is een uitdagend stuk en ik weet niet goed of we wel juist zijn. Uiteindelijk zie ik een paar haken in een schoorsteen naast de overhang. Oef, we zijn juist! Aan de volgende relais komen we weer samen met de andere groep en horen we hen klagen over hun gekozen traject. Ik ben blij dat ik m’n gevoel heb gevolgd.

We staan nu ongeveer halverwege in de route en moeten beginnen aan het moeilijkste gedeelte, twee touwlengtes 6b. Dimitri laat me voorgaan en ik volg een lange smalle barst. Het is technische klimmen en zeker in het begin zijn er weinig echt goeie grepen. Ik plaats redelijk wat materiaal en ben blij als ik eens een achtergelaten blokje tegenkom dat muurvast zit in de barst. Nadat ik de relais bereik komt Dimitri vlot achter (met rugzak!). De tweede lengte is meer van hetzelfde,… een smalle barst waarin je soms je hand moet klemmen of aan één kant moet uithangen. Het ziet er moeilijker uit dan het eigenlijk is en ook hier raken we zonder veel problemen boven.

De volgende lengtes zijn eenvoudiger. Jammer genoeg zagen we de afgelopen uren het voorspelde namiddagonweer boven de Italiaanse Alpen vormen. Hopelijk blijven de dreigende wolken nog even weg. Rond om ons heen zien we echter iedereen afdalen. Vlak voor de laatste lengte (een 4’tje) besluiten we uiteindelijk ook om af te dalen, dit gaat immers ook nog even duren. Héél efficiënt en als een geoefend team rapellen we de ene lengte na de andere. Het is top!

Terug op de grond steekt de wind op en wordt het snel koud. De zon is ook al even verdwenen achter de wolken. We binden ons opnieuw in en beginnen in cordée terug te stappen. Eénmaal in beweging krijgen we het snel warm aangezien we nu een kleine 300 hoogte meters moeten overbruggen tot aan de Refuge des Cosmiques, onze slaapplaats. Het is opnieuw prachtig, de zon schijnt af en toe door de wolken en we zijn zo goed als alleen op pad. Voor ons ligt de Refuge, in gedachten kunnen we het eten al ruiken.

Wanneer we aankomen zit de hut propvol (±100 man). Gelukkig hebben we gereserveerd en kunnen we met de tweede shift eten. We bespreken nog eens onze plannen voor morgen en bekijken nog eens goed de topo’s. Na het eten verliezen we geen tijd en gaan we onmiddellijk slapen. Hopelijk slapen we goed, want we liggen op 3613m.

Wachten op de lift

July 4, 2019 in France ⋅ ☀️ 8 °C

De wekker staat vroeg. We ontbijten en breken snel onze tent af. Gepakt en in vol ornaat rijden we naar Chamonix om er de eerste lift (7u10) naar de top van de Aiguille du Midi te nemen. Wanneer we aankomen zien we echter dat we niet de enigen zijn die vroeg willen vertrekken…. Een gigantische rij van alpinisten staat aan te schuiven om een ticketje te bemachtigen. We beseffen dat eigenlijk beter gisteren al eentje hadden kunnen kopen.

Na veel tijdverlies en lang aanschuiven zijn we elk €63 lichter en kunnen we uiteindelijk instappen. In amper 15 minuten stijgen we iets meer dan 2700m naar de top van de Aiguille du Midi (3777m). Vandaar verdrukken we enkele Aziatische toeristen en banen we ons een weg door een doolhof aan tunnels naar de ‘sortie alpinisme’ om de Vallée Blanche te betreden. In de donkere tunnel doen we onze stijgijzers aan en binden we ons in. Vervolgens kruipen we over het hek en zien we terug het daglicht. We zijn eindelijk vertrokken! Op de sneeuwgraat naar beneden gaat het traag en worden we opgehouden door toeristen met hun gids die langzaam afdalen in de sneeuw. Voorbijsteken is moeilijk maar uiteindelijk laten ze enkele groepen passeren en kunnen we het tempo optrekken. In cordée dalen we af en lopen we richting de Col de Rognon om uiteindelijk rechts Pointe Lachenal te vinden. Het is een prachtige rotswand met indrukwekkende barsten. Onze D-schoenen met stijgijzers gaan uit en maken plaats voor de nauwe klimschoentjes. Best fris om die op het ijs neer te zetten! Door onze vertraging aan de lift zijn we niet alleen en moeten we een groep Italianen laten voorgaan. Ook naast ons staan drie enthousiaste Italianen klaar om in een moeilijkere route (met bovenaan een passage 7a+) te beginnen. Dat belooft een spektakel te worden.

GIORNO 13 : Val Veny

August 11, 2018 in Italy ⋅ 🌙 13 °C

V : Destinazione Francia ma siamo stati bloccati al traforo del Monte Bianco Chiuso per code. Nella Sfortuna, come spesso accade, abbiamo fatto tappa in Val Veny. Valle spettacolare ai piedi del monte Bianco che ci ha offerto un cielo stellato senza eguali.Read more

Mont Blanc, ሞን ብላን, مون بلون, Monblan, Монблан, Гара Манблан, মোঁ ব্লঁ, Menez Gwenn, Λευκό Όρος, Blanka Monto, مون‌بلان, מון בלאן, Մոնբլան, Monto Blanka, Hvítfjall, Monte Bianco, モンブラン, მონბლანი, ម៉ុង ប្លុង, 몽블랑 산, Rupes Alba, Mont Bianch, Monblanas, Monblāns, माँट ब्लँक, مون بلان, मोन्ट ब्लाङ्क, Blianc Mont, ماؤنٹ بلانک, Monte Branco, Munti Jancu, Mont Blank, மோண்ட் பிளாங்க், ยอดเขามงบล็อง, مونٹ بلانک, מאן בלאנק, 白朗峰, 勃朗峰