France
Pointe de Traou Plat

Ploumanach og Plougrescant

October 31, 2021 in France ⋅ ☁️ 10 °C

Jeg opgiver lidt både at udtale og huske navnene på de steder, vi besøger her på nordkysten af Bretagne. I dag hed begge steder noget med “Plou”, som er et præfix, der hentyder til et sogn.

Ploumanach er kendt for sine lyserøde granitklipper i vandet, og så ligger der et flot fyrtårn; Phare de Men Ruz, bygget i de samme røde granitsten. Vi vandrer rundt ved, og springer lidt på klipperne, og tager regntøj af og på, for det skifter hele tiden mellem sol og korte, heftige regnbyger. Spiser frokost i Passepartout ved havnen, hvor det er ved at være lavvande. Plougrescant er et andet flot kystområde, med gamle huse klemt inde mellem klipper meget tæt på vandet.

Vi kører videre på små veje gennem landsbyer og med en strålende regnbue i forruden ud til det lille sted ved kysten; Pointe de Traou Plat, hvor vi ligger med udsigt til øen Ile-de-Brehat. Det bliver jo tidligt mørkt i dag, efter vi er gået over til vintertid, men så kan vi kigge ud på lysene over vandet fra byer på land, både og fyrtårne.

Pointe de Traou Plat