Vi har boet i Grønland og arbejdet med turisme i henholdsvis 43 og 20 år. Nu er det blevet tid for os selv, til at opleve lidt mere af Europa også, og vi har anskaffet os en lille autocamper til at komme rundt med, og som base for vandreture.

Sejltur over Østersøen

April 21 in Denmark ⋅ ☀️ 10 °C

Sidst på dagen er vi tilbage i Rønne, og har bestilt billet til færgen til Køge. Vi sejler ind i solnedgangen på en helt stille Østersø - meget smukt. Lige før det bliver mørkt, ser vi høje Møn rejse sig op, inden vi drejer ind i Køge bugt.
    Vi parkerer på Stevns, og tager et stykke af Trampestien fra Stevns Fyr og nordpå næste dag, for lige at akklimatiserer lidt fra de dejlige Bornholmske vandreture.Read more

Hasle - tilbage til sandstrande

April 21 in Denmark ⋅ ☀️ 8 °C

Om morgenen kører vi ned lidt syd for Hasle ved Sorthat-Muleby, og går en tur ved stranden der. Vi er nu tilbage i et lidt mere vestdansk landskab med sandstrande og et kridtbrud (i stedet for granitbrud).

Hygge i Vang og granitbrud

April 20 in Denmark ⋅ ☀️ 7 °C

I Vang træffer vi Hans Kapel hjemme, som vi kender fra Grønland, hvor han er kommet næsten hver sommer igennem 50 år. Dels gennem sit arbejde for Nationalmuseet, dels fordi han har et sommerhus i Igaliku Kujalleq! Så det bliver til en hyggelig formiddag på hans terrasse, der som næsten alle andre huse i Vang har en fabelagtig udsigt!
    Om eftermiddagen kører vi mod syd og parkerer i Teglkås. Vi har ladet cyklerne stå i Vang, så nu vandrer vi på kyststien Teglkås - Vang, forbi Jons Kapel og de gamle stenbrud ved Vang, og tager så cykelruten tilbage til Teglkås, og slår et lille smut forbi fiskerlejet Helligpeder også. Cykelruten er her lige så fin som kyststien, idet den går tæt på kysten men kun på cykelsti og langt fra bilvej. Og vejret... det fortsætter bare med høj sol og næsten vindstille!
    Vi overnatter ved havnen i Hasle, og er ved at have sluttet ringen rundt om Bornholm.

Solnedgang Vang

April 19 in Denmark ⋅ ☀️ 8 °C

Inden aften kørte vi til Vang og parkederede i første parket - nu til solnedgangen! Ja, på billeder kan man jo ikke se om solen står op eller går ned, så I må bare tro på, hvad vi skriver! I Vang fik jeg også genset nogle af de klipper og klatreruter, jeg tilbragte så meget tid sammen med for snart 23 år siden...!Read more

Solopgang i Allinge - Hammerknuden

April 19 in Denmark ⋅ ☀️ 6 °C

Vi holdt parkeret, så vi kunne åbne vores vindue ved sengen i morges, og se solen stå op! Luksus! Senere gik vi så fra Sandvig ud til Hammer Odde - Bornholms nordligste punkt, og derfra af kyststien nedad Hammerknuden. Det er efter min mening det flotteste vandreområde i Danmark... Kyststien snor sig mellem lyng, klipper og enlige forblæste fyretræer og enebærbuske. Man kan kigge ned i mågernes reder med æg i!
    Vi kom forbi den imponerende borgruin Hammershus, og derefter slår kyststien over i blomstrende vilde kirsebær og birketræer, ramsløg og anemoner, inden slotslyngen tager over igen ned mod det lille fiskerleje Vang. Vi gik tilbage til Sandvig gennem skov og forbi den dybe Opalsø, som er resultatet af et stort granitbrud, der først lukkede i 1971.

Allinge

April 18 in Denmark ⋅ ⛅ 8 °C

Her i eftermiddag kom vi så til Allinge. Holder helt alene på en stor plads, der ellers bliver brugt til Folkemødet én gang om året. Og byen Allinge - og dens naboby Sandvig - er ligeså beriget med gamle bindingsværkshuse, klipper og små hyggelige havne som resten af øen, så her er rigtig fint!

En stille dag på klipper

April 18 in Denmark ⋅ ⛅ 7 °C

Vi besluttede at tage en lidt rolig dag i dag, så det blev til et par gårdbesøg i morges – og så får vi også set lidt af indlandet – for ellers holder vi os jo meget til kysten. Det er ligesom at, lige så snart man kører lidt ind i landet, så ligger gårdene spredt ud, og marker med landbrug dominerer landskabet. Det er flot og bakket heroppe på midt-nord Bornholm, og når man nærmer sig kysten har man havudsigt, fordi landet er så højt. Vi kørte også forbi en enkel rundkirke mere – Olsker.
    Men så gik det ellers ud til vandet igen, og vi sprang lidt rundt på Helligdomsklipperne! Det er så dejligt at gå på stier der går lidt op og ned, og ikke flade strande eller skovstier!
    Vi besøgte også Danmarks vandfald (eneste?) i Døndalen.

Kyststien Gudhjem - Svaneke

April 17 in Denmark ⋅ ☀️ 7 °C

Det var ret smart, det vi gjorde i dag - synes vi! Vi lod cyklerne stå i Bølshavn, hvor vi overnattede, og så kørte vi ellers mod Gudhjem. Lige med en afstikker til Østerlars rundkirke, og en lille landejendom der er til salg, som vi kigger på for Agathe og Kalistat fra Ipiutaq. De opholder sig p.t. i Frankrig, men har tænkt på at købe en lille gård på Bornholm, så nu tjekker vi nogle ud for dem, som de har udset sig på nettet!
    Nå, men i Gudhjem parkerede vi så Passepartout, og så gik vi på kyststien fra Gudhjem til Svaneke, som så efter ca 12-15 km kommer forbi Bølshavn, hvor vores cykler stod og ventede! Og så cyklede vi tilbage til Gudhjem!
    Kyststien var i det store og hele fin at gå på, men vi mistede den på et tidspunkt, og gik så på klipper og strand, hvilket var ret langsommeligt! Det er helt vindstille i dag, og solen har skinnet fra en skyfri himmel. Og i Gudhjem har vi endelig fundet et sted med åbent take-away. Godt nok ikke røgede sild - men pizza!

Almindingen og Traner

April 16 in Denmark ⋅ ☀️ 8 °C

Vi parkerede ved Paradisbakkerne (nord for Nexø), hvorfra der er cykelsti gennem skov og plantager hele vejen til Almindingen og Rytterknægten/Ekkodalen. Det er jo et must at se disse steder, og da det stadig blæser friskt fra vest, også godt at bruge dagen i skoven! Så vi cykler gennem bakkerne de godt 20 km til Bornholms højeste punkt og klipperne i Ekkodalen. Højdepunktet kommer dog på tilbagevejen, da vi på et lille stykke hvedemark inde i skoven tæt ved Bastemosen ser 4 traner! Vi ser dem tydeligt i kikkerten, men er for langt fra dem, til at få et godt billede. Da vi prøver at snige os nærmere, flyver de op. Det viser sig, at der faktisk yngler traner ved Bastemosen. 1 par ifølge DOF's hjemmeside. Måske er der 2 par i år?!Read more

Never miss updates of Passepartout with our app: