Finca Don Eduardo Coffee Tour

February 14, 2022 in Colombia ⋅ ☁️ 18 °C

Vanochtend zijn heerlijk relaxt begonnen met een koffie tour. Nadat we kort het centrum van Salento hebben verkend, zijn we gaan luisteren naar het verhaal van Don Eduardo (Tim). Een naar Colombia geëmigreerde veraustraliede Engelsman. Een lang maar boeiend verhaal over verschillende gewassen, koffiesoorten, hoe je van boon tot plant komt, hoe je van bonen op verschillende manieren koffie maakt enzovoort. Alles op zijn dooie gemak verteld (en herhaald). De start was in het koffietentje van een van zijn dochters bij de Plantation House. Daar staan een paar rijen koffieplanten en één hele oude plant waarvan hij nog steeds nazaten kweekt. Daarna door naar de boerderij verderop de berghelling. Daar hebben we gezien hoe de bonen verwerkt en gedroogd worden. Na een verfrissende limonade en een banaan wandelden we weer terug naar het koffietentje voor een demonstratie bonen branden. En uiteraard een vers gezet kopje koffie met een branding van een paar dagen geleden. Zelfs Frank die echt NOOIT koffie drinkt heeft een paar slokken op (niet voor herhaling vatbaar...) Kortom een leuke en leerzame excursie!Read more