Cacao Farm

February 23, 2022 in Colombia ⋅ ☀️ 26 °C

Om bij de cacao boerderij te komen, moeten we de rivier oversteken. Dus even schoenen uit en over de grote stenen door het water naar de overkant waden.

Een vriendelijke man verteld op zijn gemak hoe cacao groeit, welke soorten er zijn, etc. Hij laat ons de verschillende bloemetjes zien en de proeven van de vrucht. Daarna legt hij uit hoe de vruchten fermenteren en de bonen overblijven. Deze drogen op een houten vloer onder een afdakje.

Zijn vrouw neemt de rondleiding over en laat zien hoe de cacaobonen gebrand worden en daarna (zonder schilletje) vermalen worden tot cacao pasta. Na elke handeling proeven we steeds. Een beetje suiker en kaneel erbij. Mengen en het begint steeds meer op de welbekende chocolade te lijken.

Eline neemt een chocolade masker en we drinken een kop verse chocolademelk.

Omdat we nog wat tijd over hebben voordat de jongens met de motor ons komen halen, wandelen we nog een stukje over het terrein en zien de vele mango's groeien. Het heet hier niet voor niets 'Pasa del Mango'.

We drinken nog een sapje van de Mora vrucht en spelen een spelletje domino wat je hier veel op tafel vindt. Het gaat aardig gelijk op. We horen getoeter aan de overkant van de rivier dus dat betekend afscheid nemen van deze vriendelijk vrouw. We krijgen nog een chocolaatje mee (ook voor de taxi jongens). Nog een laatste keer zwaaien en we sjezen weer over de hobbelige zandpaden terug naar onze slaapplek Beyonda. Een heerlijk dagje uit!