Allmänt om berlin

September 11, 2022 in Germany ⋅ ☁️ 15 °C

Berlin är en väldigt stor stad fick vi snabbt uppleva. Man får tänka ut innan lite vart man vill och hålla sig ungefär i områdena för att inte åka fram och tillbaka genom stan. Ett hett tips är att hyra cyklar och cykla runt i stan då hinner man se mycket I en lagom fart!

I Berlin använde vi appen BVG för att köpa biljetter till spårvagnarna som tog oss mellan hostel och stan. Den var väldigt smidig, var som Skånetrafiken/Västtrafik, man sökte vart man skulle och sedan kunde man köpa enkelbiljetter i mobilen.

Vårt hostel, Generator Berlin Prenzlauer Berg, var väldigt bra faktiskt. Det låg bra och fint och det var suuuperstort. Bra service och fräscha bra rum. Frukosten var väldigt god med! Många olika sorters rum att välja på så det passar många. Vi bodde i ett lite större rum med bara tjejer. Funkade superbra.

Platser vi var vid och kan tipsa om:

Checkpoint Charlie - Ett historiskt ställe att se om man är i Berlin. Det är en gränsstation vid en av de mest kända övergångarna mellan Öst- och Västberlin. Låg på den USA-kontrollerade sidan. (Tack Wikipedia för att du hjälper oss komma ihåg våra historielektioner.) Det är mycket folk där typ hela tiden och det är inte en bra idé att komma dit med bil eller liknande, gå eller cykla!

Berlinmuren - Finns rester kvar av muren på flera ställen runt i staden med olika monument och historier kopplade till dem. Det är coolt att se den och även läsa om de olika berättelserna som finns kring historian.

Förintelsemonumentet - Detta säger väl sigsjälvt till viss del. Åk dit, det är otroligt coolt och ledsamt på samma gång. Varje block utsatt på denna sjukt stora yta symboliserar ett koncentrationsläger från andra världskriget.

Brandenburger Tor - Ett såntdär tydligt och typiskt turistiskt ställe. Men den va cool att se, vi cyklade igenom den fram och tillbaka.

Riksdagshuset - Verkligen en häftig byggnad att se på. Vi satt och åt lunch utanför på den stora gräsmattan, det är att rekommendera. Egentligen ville vi gå in i byggnaden men hann, så tips är att vara där i tid för biljetterna är gratis med de kan ta slut för en dag. Man fixar biljetter på andra sidan gatan och då får man en tid man får komma in i den. Så kanske ta sig hit i början av dagen så att man får gå in.

Siegessäule- Ja, alltså detta tyckte vi nog inte var något speciellt egentligen. Det är en jättestor rondell med en stor påle i mitten med en ängel på toppen. Den va väl lite cool, men en sådär grej som typ finns i alla storstäder i Europa…

Hackescher Markt - Till den som vill shoppa är detta en bra gata med allt möjligt runt om i området! Fina märken men även de man också känner att man har råd med finns där.

Alexanderplatz - Detta är ett torg där det finns lite streetfood (iaf när vi var där) om man vill äta det. Runt torget finns även här lite ställen att shoppa på i affärer som inte finns i Sverige. Bredvid detta torg ligger även torget med det stora tornet som jag och Amanda kallar för Namsam tower för att det är för svårt att uttala. ( Namsan tower är ett liknande torn som ligger i Seoul, Sydkorea. Det bara blev att vi började kalla det för det hehe, som de sydkoreaälskare vi är)

Berliner Fernsehturm - Här har vi alltså det riktiga namnet på tornet. Något du inte kommer missa om du är i Berlin. Man ser det från överallt. Ett torn som är lite av en lokalisering på vart man är. Man kan åka upp i tornet om man vill men de gjorde inte vi. Men möjligheten finns. Under tornet på torget kan man äta mat på restaurang eller bara ta en drink eller sitta vid lite grönområde om man vill det.

East Side Gallery - Gå hit, se detta. Detta är coolt. Det är en låååång mur av målningar av olika konstnärer. Det är målningar på allt mellan himmel och jord.

Berliner Dom - En cool byggnad också värd att gå att se på. Den är fett stor och ligger vackert vid en kanal.