Allmänt om Amsterdam

September 13, 2022 in the Netherlands ⋅ ☁️ 17 °C

Amsterdam är en mycket vacker stad värd att resa till! Det må vara mycket lukt av weed typ överallt, det kan man inte gömma under stolen men staden är så vacker och du man kan välja sina områden man är på och vart man vistas så det är absolut värt ett besök tycker vi!

Vi bodde på ett hostel ganska nära centrum vid en av kanalerna ( svårt att inte bo nära en av kanalerna). Det hette ironiskt nog, International budget hostel, hehe. Vi behöver ha det billigt och det är också det vi fick. Det är gnet vi skulle rekommendera till er som inte klarar av många människor i ett rum eller lite ståhej i korridorer och annat lite när som helst. Men vi hade det bra, våra roomies tyckte vi ändå var bra.

Att rekommendera om Amsterdam är att cykla, iaf 1 dag. Det är så mysigt och fint att få cykla genom staden. Det är en väldigt cykelvänlig stad så det är inte jobbigt med trafik osv. Man kommer också längre på mindre tid vilket gör det lättare att i början lokalisera sig vart saker finns och hur långt det är emellan. Så cykla isf en av de första dagarna. Vi kunde hyra cykel från vårt hostel vilket absolut var billigast, så kolla runt på vart det finns och hur mycket de tar, det är väldigt olika runt om i stan.

Tips på saker att se som vi gjorde:

Museum finns det många av, vi var faktiskt bara på ett vilket vi tyckte var helt okey. Vi var på:
    - Stedelijk - Ett museum om modern konst. Det var väldigt stort och delar av det var intressant och häftiga att gå på. Andra var som man tänker ett museum bara, mycket tavlor och konstverk man inte riktigt har ögon för att förstå.

Andra museum som finns i stan men som vi inte besökte var:
    - Moco museum - Ett museum med surrealistisk konst, låter märkligt men också intressant, vi hade gärna velat gå dit också egentligen med fick välja ett museum bara till slut. Men tips till er som åker dit, kan vara väldigt roligt!
    - Van Gogh museum - Ja, hans kända verk finns där så det är väl coolt. Vi tyckte inte det verkade jätteroligt men de kan nog vara coolt om man är på humör. Det är väldigt mycket folk där hela tiden så man får fixa biljetterna innan man kommer dit.
    - Rijks museum - Ett jättestort världskänt museum som många egentligen rekommenderar. Det är europeiska mästerverk där inne.
    - Anne Franks hus - Ahh detta tips kanske talar för sigsjälv. Spännande och tragisk historia men som jag tror egentligen skulle vara intressant att besöka. Något vi också egentligen ville göra när vi var där.

Båttur - En av kvällarna tog vi en 1h båttur genom Amsterdam med guide. Det är värt mina vänner, gör det! Det är så mysigt och man får se så mycket mer från vattnet än vad man gör på gatorna trots att även dem är otroligt vackra. Vi visste igen riktigt vilken båttur vi skulle göra för det finns väldigt många eftersom det är en sån turistgrej. Men vi betalde lite mer än vi behövde för att få en båt som var helt öppen vilket vi tyckte var värt pengarna. Många båtar som kostar mindre har tak och fönster med glas vilket inte verkar så mysigt eller så fotovänliga hehe. Men öppen båt var toppen!!

Flower market - En gata längs en av kanalerna med väldens enda flytande blommarknad. Nederländerna är ju väldigt känt för sina blommor eftersom det i princip är där alla blommor kommer ifrån som vi köper. Det är väldigt mysigt att gå längs med gatan och kolla på alla minibutiker som säljer ungefär exakt samma saker fast olika upplägg hehe.